روزی ۱۰ دقیقه ورزش کنید تا دچار آرتوروز نشوید!

روزي 10 دقيقه ورزش كنيد تا دچار آرتوروز نشويد!

یکی از مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبانند، هزینه های سنگین درمان است. این مساله باعث می شود که قشر کم درآمد نتوانند از پس هزینه های درمان برآیند و در مراحل اولیه ، دوره درمان را قطع می کنند که باعث خسارات جبران ناپذیری می شود.

*دولت برای کمک به گروه کم درآمد جامعه که طیف وسیعی را در بر می گیرد طرحهایی را به اجرا گذاشته است. یکی از این طرحها ، طرح تحول سلامت است که توانسته به مردم در بحث درمان کمک های زیادی داشته باشد.

اما از طرحها که وظیفه دولت برای کمک به معیشت مردم است بگذریم، انسان های شریفی هستند که خدمت به خلق خدا را سرلوحه زندگی خود گذاشته و تخصص خود را در وقف این رسالت بزرگ گذاشته اند.

یکی از این بزرگ مردان جناب آقای دکتر هومن پدرام متخصص ارتوپد است. که در حال حاضر به دور از تمایلات مادی در یکی از مناطق محروم استان خوزستان در حال خدمت رسانی به مردم می باشد. روزنامه نسیم خوزستان با دعوت از ایشان و در جهت معرفی خدمتگذاران به ملت مصاحبه ای را انجام داده که به شرح ذیل می باشد.

به عنوان اولین سوال از دکتر خواستیم خود را معرفی کرده و خلاصه ای از بیوگرافیش را بیان نماید.

ایشان این گونه آغاز کرد: من دکتر هومن پدرام هستم و سال ۱۳۴۹ در شهر تهران متولد شده ام.

تحصیل رشته پزشکی عمومی را سال ۱۳۶۹ در دانشگاه اهواز آغاز و سال ۱۳۷۶ با موفقیت به پایان رساندم، در سال ۱۳۸۶ تخصصم را در رشته ارتوپدی گرفتم و از آن زمان در حال خدمت به مردم می باشم.

پدرم نیز۴۰ سال در خدمت مردم اهواز بوده که در این مدت ریاست بیمارستان شفا را داشته و همکنون  رییس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و در خدمت بیماران سرطانی می باشد.

وی درمورد ارتوپدی چنین توضیح داد: ارتوپدی گرایشی از جراحی می باشد که در زمینه سیستم حرکتی بدن ، تثبیت شکستگی استخوانها و آسیبهای مفصلی که در اثر فعالیتهای ورزشی و تصادفات ایجاد می شود فعالیت می نماید. گروه دیگر مراجعه کنندگان به ارتوپد کسانی هستند که مادر زادی بیماریهای اندامی دارند.

دکترپدرام در مورد فعالیتش در مناطق محروم گفت: جراحی آرتروسکپیک را از سال ۱۳۸۸ به صورت حرفه ای آغاز کردیم ، در آن زمان خانم دکتر دستجردی وزیر بهداشت بودند و در بازدیدی که از بیمارستان شهید چمران سوسنگرد بعمل آوردند یک دستگاه آرتروسکپ اهدا کردند و از همان زمان جراحی آرتروسکپیک را آغاز نمودم. هم زمان جهت بهبود کار یک دوره تخصصی جراحی آرتروسکپی در دانشگاه یزد نزد آقای دکتر ابریشم گذراندم و این نوع جراحی را به صورت کاملا حرفه ای و بیشتر در زمینه جراحی زانو فرا گرفتم.

پس از بازگشت علاوه بر فعالیتهای پزشکی جراحی نیز انجام می دادم.

پدرام در ادامه گفت: این نوع جراحی ها بسیار پر هزینه می باشند و علاوه بر ویزیت و حق العمل پزشک تهیه لوازم نیز بر عهده بیمار است . این گونه جراحی فقط در مراکز تخصصی انجام می گیرد و اگر هم در مراکز دولتی باشد بیمار باید لوازم را خریداری کند و مبلغ زیادی را باید پرداخت نماید.

بسیاری از بیماران که اغلب جوانان ورزشکاران هستند بدلیل بالا بودن هزینه درمان از انجام آن خودداری می کند و نهایتا دچار معلولیت و بعد از آن افسردگی و مشکلات روانی می شوند.

پس از اجرای طرح تحول سلامت هزینه های درمان و خرید لوازم عمل آرتروسکپیک بسیار کم شده به طوری که  بیمار تنها ۳ تا ۵ درصد از هزینه تهیه لوازم را پرداخت می نماید.

این طرح به بیمارانی که جز قشر کم درآمد هستند کمک بزرگی نمود و زمینه ای فراهم شد تا مبتلایان به این گونه بیماریها بتوانند به راحتی تحت درمان قرار بگیرند و در واقع بخش بزرگی از جامعه که نمی دانستند

چگونه هزینه های سنگین این نوع درمان را تهیه کنند اکنون به راحتی جهت درمان به مراکز دانشگاهی مراجعه می نمایند و مورد معالجه قرار می گیرند.

دکتر پدرام در پاسخ به خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان در مورد این که چرا از این تخصص درجهت منافع مالی استفاده نمی نماید گفت: من در زندگی مشکل مالی ندارم و پیگیر کسب درآمد خواص نیستم ، این موضوع را کسانی که با من در ارتباط هستند و بیماران می دانند، تنها بخاطر عشقی که به کار و تخصصم دارم خدمت به مردم را مد نظر قرار دادم در واقع نمی خواستم تجربه ای که اساتید بزرگ در اختیارم گذاشته اند و به سختی کسب نمودم فقط برای پول درآوردن باشد و هدف بالاتری را در نظر گرفتم.

در واقع بعد از طرح تحول سلامت ، بیمارستانها متحول شدند و از نظرخدمات کیفی ارتقا پیدا کردند و تغییرات مثبت زیادی یافته اند. برای مثال می توان تغییر در فضا سازی بیمارستان ، هتلینگ و خدمات دهی به بیماران نام برد. در بحث تهیه دارو بیمارستانها از نظر کمیت و کیفیت در سطح بالایی قرار گرفتند.

وی گفت: فقط علاقه و عقیده خاصی که نسبت به تخصصم دارم باعث شد که در این بیمارستان خدمت نمایم. من از سال ۸۶ دوره طرح تخصص را در منطقه دشت آزادگان گذراندم و به این منطقه علاقه مند شدم و تمایل بیشتری برای خدمت در این منطقه پیدا کردم ، بعد از اجرای طرح تحول سلامت و بیشتر شدن امکانات علاقه بیشتری برای ادامه کار در بیمارستان شهید چمران سوسنگرد بوجود آمد و موجب دلگرمی شد.

از دکتر پدرام خواستیم در مورد زیر میزی نظر خود را بیان کند، وی دراین باره گفت: زیر میزی در هیچ جای دنیا وجود ندارد. در واقع اگر سازمانهای بیمه گر و کسانی که متولی تعیین ضرایب دستمزد پزشکان هستند، بتوانند دستمزد تعیین شده را به شکلی محاسبه نمایند که پزشکان احساس کنند دستمزد و زحمتی که می کشند تناسب دارد شاید زیر میزی کنار گذاشته شود.

در واقع اگر ضرایب با توجه به تجربه ، محل خدمت و عمل کرد پزشک مشخص گردد شاید با فاجعه زیر میزی که از نظر قانونی و شرعی خلاف است مواجه نشویم.

وی درمورد وضعیت استان خوزستان نسبت به استانهای هم جوار از نظر ارتوپدی گفت : در حال حاضر استان خوزستان از نظر تخصص ارتوپدی نسبت به استانهای هم جوار بسیار جلوتر هستیم و بیماران زیادی از استانهای همجوار به مراکز خوزستان مراجعه می نمایند.

دکتر پدرام در مورد راه های ساده جلوگیری از درد های مفاصل ، کمر و گردن گفت: اکثر افراد بدلیل تغییرات بوجود آمده در روش زندگی روزمره به این مشکلات دچار می شوند ، یکی از بهترین و ساده ترین راه های پیشگیری اصلاح شیوه زندگی می باشد.

زندگی های امروزی بسیار پیچیده اند و خیلی از مسایلی که در گذشته حل شده بود در زندگی های امروزی بصورت مشکل خود نمایی می کنند. برای مثال می توان جایگزینی رانندگی های طولانی در ترافیک به جای پیاده روی یا نشستن های طولانی پشت میز کامپیوتر و استفاده از صندلی و تختخواب های نا مناسب را نام برد.

استفاده از غذاهای مناسب و کم چرب هم می تواند به پیشگیری این گونه مشکلات کمک کند مثلا به جای شیر پر چرب از شیر کم چرب استفاده شود زیرا این امر موجب کم شدن ابتلا به پوکی استخوان می شود.

دکتر به کارمندان توصیه کرد به صورت متوالی روزانه ده دقیقه ورزش کنند تا از بیماری های مفصلی و آرتروز جلو گیری شود.

دکتر پدرام در مورد کفشهای طبی موجود در بازار گفت: کفش طبی باید با توجه به قد و وزن بیمار توسط مراکز فنی ارتوپدی تهیه گردد و کفشهای آماده فقط جنبه تجاری دارند.

در پایان دکتر پدرام عنوان نمود: طرح تحول سلامت کمک بسیار بزرگی به اقشار کم درآمد در زمینه درمان نموده است و امیدوارم وزرات بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی امکانات و وسایل بیشتری را در اختیار ما قرار دهد تا به توانیم شهروندان را به سمت جامعه ای سالم سوق دهیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین