آمار تکان دهنده از وضعیت مدارس خوزستان : ۱۰ هزار کلاس درس پرخطر جان دانش آموزان را تهدید می کند

آمار تكان دهنده از وضعيت مدارس خوزستان : ۱۰ هزار کلاس درس پرخطر جان دانش آموزان را تهديد مي كند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در وزارت آموزش و پرورش، خود را ملزم می دانیم که به استان خوزستان توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشیم گفت: در استان خوزستان حدود ۱۰ هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که متناسب با اعتبارات دریافتی، همکاران ما درحال برنامه ریزی برای ساماندهی این وضعیت هستند.
مهرا… رخشانی‌مهر در نشست با اصحاب رسانه استان خوزستان که به صورت ویدئو کنفرانس در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش، ما خود را ملزم می دانیم که به استان خوزستان توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشیم. آموزش و پرورش موضوع مهمی است و مادامی که ما آموزش و پرورش خود را درست نکنیم، هیچ کدام از ساختارهای اجرایی و اداری درست نخواهند شد؛ بنابراین باید وقت بیشتری برای آن بگذاریم. همه کشورهای توسعه یافته نیز کار خود را از آموزش و پرورش آغاز کردند. مهم ترین رکن آموزش و پرورش نیروی انسانی است که اکنون در حال تلاش شبانه روزی هستند و در این ایام تلاش مجموعه آموزش و پرورش را دیدیم و شعار “آموزش تعطیل نیست”، را به منصه ظهور رساندند.
* در مناطق عشایری ناچار به استفاده از کلاس‌های کانکسی هستیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر زمان اتمام جمع آوری کلاس‌های کانکسی اظهار کرد: برای جمع آوری مدارس کانکسی همکاران ما در خوزستان برنامه ریزی و نسبت به جمع آوری مدارس کانکسی اقدام کردند. بر اساس گزارشی که به ما دادند، در سال ۹۷، ۳۱۱ کلاس کانکسی وجود داشت که گزارش شده همه کلاس های کانکسی جمع آوری شده و مدارس احداثی جایگزین آن ها شده است. البته باید بگوییم که برای کل کشور نمی‌توان این فرمول را داد چرا اگر حادثه یا اتفاق پیش بینی نشده ای رخ دهد، دوباره ناچار به استفاده از کانکس خواهیم بود. چرا که در دسترس ترین مصالح برای برگزاری کلاس های درس، کانکس ها هستند. دی ماه سال قبل ۵۰ کانکس برای مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان تهیه و ارسال کردیم. همچنین برای استان لرستان ۹۰ کانکس ارسال شد. بنابراین از استان‌ها خواهش کردیم با توجه به شرایط اقلیمی برنامه ریزی کنند. جمع آوری کلاس‌های کانکسی یکی از اولویت های اداره کل نوسازی خوزستان بوده و اگر مورد خاصی جا مانده باشد حتما همکاران ما اقدام می کنند. اما در مناطق عشایری این کار شدنی نیست؛ چون عشایر کوچ رو جابه جا می شوند پس ناچار هستیم از کلاس‌های درس کانکسی استفاده کنیم.
* ۱۰ هزار کلاس درس در خوزستان نیازمند تخریب و بازسازی
رخشانی‌مهر تاکید کرد: حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی هستند، از این عدد ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند که در حال ساماندهی وضعیت هستیم. در استان خوزستان هم حدود ۱۰ هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که متناسب با اعتبارهای دریافتی، همکاران ما درحال برنامه ریزی برای ساماندهی این وضعیت نابسامان هستند.
وی ادامه داد: در جریان سیل، ۷۸ مدرسه در استان خوزستان نیازمند تعمیرات اساسی، ۳۶ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی و در مجموع ۴۵۸ کلاس درس نیازمند تعمیرات جزئی، اساسی و تخریب بودند. برآورد خسارت ناشی از سیل حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود. همه کلاس‌های آسیب دیده، مهرماه ۹۸ تحویل اداره کل آموزش و پرورش داده شد و پروژه های نیازمند تخریب نیز در دستور کار قرار گرفته است که بخشی از آن ها تخریب شده و بخشی نیز با پیشرفت فیزیکی خوبی در دست اجرا هستند.
* به کار گیری ۲۵ درصد تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی کشور در خوزستان
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان با اشاره به توجه ویژه به تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در خوزستان، گفت: بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات طی سال ۹۸ در خوزستان هزینه شده است و همه تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی را شامل می‌شود. این عدد در مقایسه با ۴۰۰ میلیارد تومان کشوری، عددی قابل توجه است. یعنی ۲۵ درصد تجهیزات خریداری شده کشور در استان خوزستان به کار گرفته شده است. در مناطق سیل زده نیز حدود ۴ میلیارد تومان بابت بازگشایی مدارس هزینه شد.
به گزارش نسیم خوزستان، بنابر سخنان رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و اشاره به تخریب و بازسازی ۱۰ هزار کلاس درس در خوزستان گویای وضعیت اسفناک مدارس و کلاس درس های پرخطر در استان را نشان می دهد که باید به مسئولان گوشزد کرد تا اتفاقی برای دانش آموزان نیفتاده کاری کنید.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین