کارشناس بازار سرمایه : بازدهی بورس با دلار ۲۵ هزار تومانی توجیه‌پذیر می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در محاسبات مالی معکوس به اعداد و ارقام ۲۰۰ درصدی در نرخ تورم برای سال ۹۹ و دلار ۲۵ هزار تومانی رسیدیم. در این صورت است که بازدهی بازار سرمایه با سایر ارزش‌های اقتصادی هم سطح می‌شود البته تاکید می‌کنم که این محاسات عددی و کاغذی است.
فردین آقابزرگی درباره میزان ورود نقدینگی به بازار سرمایه اظهار داشت: حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان در ۲۴ روز کاری وارد بازار سرمایه شده است که این حجم به میزان تمام نقدینگی است که در سال گذشته وارد بازار سرمایه شده است.
وی تاکید کرد: با توجه داشت که بورس تنها بازاری است که ایجاد تورم در آن بدون احتساب آثار روانی ایجاد شده، وضعیت اقتصادی یک بنگاه‌ها اقتصادی را به اندازه نوسان نرخ ارز و سپرده بانکی تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. در واقع بازار سرمایه یک فرصت است که برای سرمایه در گردش می‌توان از آن استفاده کرد.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا خطر ریزش سهام و تکرار تجربه تلخ موسسات مالی و اعتباری برای سرمایه‌های مردم در بورس وجود دارد، گفت: با توجه به عمقی که در یک سال گذشته در بازار ایجاد شد، این اتفاق که آن را به عنوان ریزش و خطر می‌دانیم به صورت ناگهانی و ریزش یک‌باره‌ای انجام نمی‌شود اما معتقدم مسلما اصلاح قیمت باید در بورس اتفاق بیفتد.
آقابزرگی ادامه داد: عده‌ای این پدیده علاقه‌مندی به بورس را با ضریب نفوذ سهام‌داری در کشورهای پیشرفته اقتصادی مانند آمریکا که در این کشور ۶۰ درصد ضریب نفوذ سهام‌داری وجود دارد، مقایسه می‌کنند، در صورتی که باید در این مقایسه‌ها به میزان انعطاف‌پذیری بورس ایران با این کشورها توجه داشته باشیم.
وی افزود: در حالی با کاهش جزئی قیمت نفت، بورس‌های جهانی جابه‌جا می‌شوند در بازار سرمایه ایران وضعیت برعکس می‌شود به طوری که با کاهش ۴۰ درصد قیمت نفت شاخص بورس ایران بالا می رود. در شرایطی که تمام شرکت‌های نفتی و پالایشی از این تغییرات متضرر شده‌اند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مطالعات انجام شده و بررسی روند ۵ سال گذشته با انجام محاسبات مهندسی مالی معکوس اظهار داشت: در مطالعاتی نرخ تورم، بازدهی بازار سرمایه با ۵۰ شرکت منتخب و بازدهی بازار ارز را در ۵ سال گذشته بررسی کردیم و مشاهده شد که در این مدت بازدهی بازار سرمایه به شدت افزایش یافته است اما اصول اقتصاد می‌گوید تمام این بازدهی‌ها و ارزش‌های اقتصادی همسطح هم حرکت می‌کنند.
وی با بیان اینکه با یک مهندسی مالی معکوس محاسبات انجام دادیم تا دلایل را بررسی کنیم، گفت: اولین دلیل بحث انتظارات تورمی است که به شدت با آمار گذشته متفاوت شده و چشم اندازه تورم بالاتر از اعداد ۲۰ الی ۳۰ درصدی که بانک مرکزی اعلام می‌کند محاسبه شد. از سوی دیگر این محاسبات نرخ دلار را هم بسیار بالاتر از عددی که امروز در بازار معامله می‌شود به تصویر کشید.
آقابزرگی تاکید کرد: در این محاسبات مالی معکوس به اعداد و ارقام ۲۰۰ درصدی در نرخ تورم برای سال ۹۹ و دلار ۲۵ هزار تومانی رسیدیم. در این صورت است که بازدهی بازار سرمایه با سایر ارزش‌های اقتصادی هم سطح می‌شود البته تاکید می‌کنم که این محاسات عددی و کاغذی است.
وی درباره ریزش شاخص اظهار داشت: در هر صورت حتما باید اصلاح قیمت بر روی بازار صورت بگیرد و تنها دلیل منطقی برای این هیجان صرفا جذب نقدینگی و نبود بازارهای موازی و تبلیغات گسترده و بی‌سابقه در چهل سال گذشته برای سرمایه گذاری در بورس است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین