مدیرکل مدیریت بحران خوزستان: مشکلات گرد و خاک تابستان زیاد است

مديركل مديريت بحران خوزستان: مشکلات گرد و خاک تابستان زیاد است

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خوزستان با بیان این‌که تلاش می‌شود کار شناسایی کانونهای جدید گرد و خاک تا مردادماه به پایان برسد، گفت: هیاتی جهت اجرایی کردن مصوبات دولت در زمینه گرد و خاک، از ۱۹ خرداد ماه در خوزستان آغاز به کار خواهد کرد. هاشم بالدی اظهار کرد: واقعیت امر این است که اگر در تابستان اتفاقی مانند بهمن ماه گذشته رخ دهد، با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. در تابستان چنانچه جهت وزش باد غالب از شمال‌غرب به جنوب‌غرب باشد، پدیده گرد و غبار را خواهیم داشت؛ اما نه به شدت بهمنماه.
وی افزود: وارونگی هوا پدیده‌ای است که در بهار و پاییز اتفاق میافتد اما این پدیده سال گذشته در بهمنماه در استان خوزستان رخ داد و تقریبا شرایط غیرمنتظره‌ای به وجود آورد. در تابستان نیز پیشبینی میشود شاهد پدیده وارونگی هوا باشیم.
بالدی عنوان کرد: پیشبینی میشود کانون گرد و خاک تابستان، بیرون از مرزهای کشور و غلظت آن کمتر از گرد و خاک بهمنماه گذشته باشد؛ طبیعتا وقتی گرد و خاک از خارج از مرزها میآید، با گذر از مسافت خود، در سطح بیشتری پخش خواهد شد و از غلظت آن کاسته میشود.
وی ادامه داد: این در حالی است که کانون گرد و خاک بهمنماه، در داخل خوزستان بود و بنابراین وسعت زیادی برای طی کردن نداشت؛ این شرایط و سنگینی ذرات مانع انتشار گرد و خاک در وسعت زیاد شد و بدین ترتیب، غلظت گرد و خاک بهمن ماه زیاد بوده است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: اقداماتی که در زمینه رسیدگی به وضعیت گرد و خاک صورت گرفته، هم در بخش مقابله و هم اقدامات پیشگیرانه بوده ولی واقعیت این است که در مرحله پیشگیری و در زمینه بیابان‌زدایی نیازمند اعتبار و برنامه طولانی‌مدت هستیم.
بالدی افزود: شناسایی کانونهای جدید از طریق هواشناسی و نقشههای ماهوارهای و تطبیق این اطلاعات بر سطح زمین، یکی از اقداماتی است که در مرحله نخست پیشگیری انجام شده است. تیم کارشناسی این اقدامات نیز با هدف خدمت و بدون هیچگونه اعتباری در حال کار است. شناسایی این کانونها علاوه بر کانون‌هایی است که توسط منابع طبیعی شناسایی شده است.
وی اظهار کرد: بناست تا تیرماه یا در نهایت تا مرداد ماه امسال شناسایی کانونهای جدید وقوع گرد و خاک در خوزستان به پایان برسد. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در مرحله بعدی، بیابانزدایی با سه راهکار مالچپاشی، کاشت درخت و توسعه فضای سبز قرار دارد که اقدام در این جهت و بستن قراردادهای مرتبط با آن، مستلزم تامین اعتبار است. اقداماتی مانند تکمیل کمربند سبز، تقویت وضعیت آب شرب، تقویت تجهیزات برق، تامین تجهیزات پزشکی و کادر پزشکی از جمله اقداماتی است که در مرحله دوم قرار دارد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین