وقتی مزارع را پس از برداشت به آتش می‌کشیم…

وقتی مزارع را پس از برداشت به آتش می‌کشیم...

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی پس از عملیات برداشت گفت: این کار روش اشتباهی است و بر میزان باروری زمین در کشت​های بعدی تأثیر منفی می​گذارد.
مصطفی چرم اظهار کرد: سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت روش درستی نیست و باید پسماند گیاهان و کلش ناشی از کشت، با خاک مخلوط شود زیرا بر اثر تجزیه این بقایای گیاهی است که مواد مغذی و آلی خاک افزایش می‌یابد.
وی افزود: متاسفانه کشاورزان به محض پایان برداشت به سوزاندن کلش محصول به ویژه گندم اقدام می​کنند. البته کشاورزان این کار برای از بین بردن علف​های هرز انجام می​دهند اما روش​های دیگری برای از بین بردن آن‌ها وجود دارد.
چرم تصریح کرد: پس از برداشت، خاک باید شخم زده و به حالت استراحت رها شود و پس از طی ۱۵ تا ۳۰ روز کشت فصل بعدی را انجام داد که متاسفانه کشاورزان به دلیل ترس از تاخیر در رشد محصول و افت محصولات، این اقدامات را انجام نمی‌دهند در حالی که این اقدام می‌تواند عملکرد تولید را افزایش دهد.
وی عنوان کرد: بر اساس یافته‌های علمی کشاورزی باید از سوزاندان بقایای گیاهی در مزارع اجتناب کرد زیرا این کار تبعات منفی برای زمین در پی خواهد داشت.
چرم بیان کرد: برای دستیابی به کشاورزی پایدار باید زمین توانایی باردهی خود را حفظ و نیاز غذایی گیاه را با حفظ عناصر مغذی در بقایای گیاه، تأمین ​کند. عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان تجزیه مواد مغذی در خاک در مدت زمان کوتاهی انجام می​شود. بنابراین استراحت ۳۰ روزه به زمین پس از برداشت و یا شخم بقایای گیاه، زمین را حاصلخیز می​کند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین