مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان خبر داد ؛ تجهیز ۴۰ درصد از مراکز فنی و حرفه‌ای خوزستان به فیبر نوری

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان خبر داد ؛ تجهیز 40 درصد از مراکز فنی و حرفه‌ای خوزستان به فیبر نوری

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: خوزستان تنها استانی‌ است که ۴۰ درصد از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای‌ آن به منظور توسعه خدمات مبتنی بر شبکه، به فیبر نوری مجهز شده است.

رحمن قلاوند صبح امروز در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیران و دستگاه‌های تابعه وزارت کار از بیکاری به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی در کشور نام برد و اظهار کرد: در صورت ایجاد اشتغال از طریق توانمندسازی نیروی انسانی و ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و مهارتی به آنان امید بیشتری به پایداری اشتغال وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به امر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور به دو ماموریت اصلی و سنتی این سازمان به عنوان سازمان رسمی و متولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزود: نخستین ماموریت سازمان فنی و حرفه‌ای گره خورده با نقطه آغازین آموزش‌های مهارتی در کشور یعنی آموزش نیروهای جویای کار است، کسانی که به هر نحوی قصد ورود به بازار کار را دارند طبق قانون باید آموزش‌های لازم را فرا گیرد و کارفرمایان نیز مکلفند پس از اخذ گواهی مهارت از متقاضیان، آنان را به کار بگیرند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: ارتقای شاغلان فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی دومین ماموریت سازمان فنی و حرفه‌ای‌ست، در محاسبه شاخص‌های بهره‌وری در حوزه اقتصادی و اجتماعی، مهمترین شاخص بهره‌وری از نیروی کار است که در مأموریت دوم به دنبال کسب آن هستیم.

قلاوند، جامعه انسانی را شامل دو دسته یکی افراد جویای کار و دیگری شاغلانی که قصد ارتقای مهارت را دارند، خواند و یادآور شد: بسط و گسترش ماموریت‌های اصلی و سنتی این سازمان سبب سوق دادن آموزش‌ها به سمت آموزش‌های بازارمحور با شعار آموزش، تولید، بازاریابی و فروش شده است.

وی در ادامه گفت: دانشجویان مشغول به تحصیل و یا فارغ‌التحصیلانی که نتوانسته‌اند در رشته مورد نیاز جامعه تحصیل کنند و اینک با تحصیلات غیر کارآمد مواجهند، آموزش‌ها و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به آنان ارائه می‌شود.

قلاوند افزود: جایگاه آموزش مهارت‌های نرم، فنون سرپرستی و کارآفرینی، آموزش در حوزه مشاغل خانگی و سرپرستان خانوار در زندان‌ها، پادگان‌ها و هر آنجاییکه نیروی انسانی مرتبط با اشتغال و کار وجود دارد، به خوبی در حوزه مأموریت‌های مهم اداره آموزش فنی و حرفه‌ای دیده شده است.

*در خوزستان حدود ۵۵ مرکز آموزشی ثابت و سیار با حدود ۵۰۰ کارگاه وجود دارد

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در استان خوزستان حدود ۵۵ مرکز آموزشی ثابت و سیار با حدود ۵۰۰ کارگاه وجود دارد که در ۳۷۰حرفه مشغول به خدمت‌رسانی هستند.

وی تصریح کرد: همچنین در بخش غیردولتی حدود ۸۰۰ آموزشگاه با ۸۵۰ نیروی انسانی شاغل، در حال ارائه خدمات آموزش های مهارتی به افراد هستند.

قلاوند یادآور شد: در مرکز علمی کاربردی عالی مهارت در اهواز و دزفول، حدود ۷۳۰ دانشجو در رشته‌های مکانیک، جوش، ماشین ابزار، ایمنی و حفاظت، طراحی و دوخت مشغول به گذراندن تحصیلات عالیه هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: در بخش دولتی قریب به ۸ میلیون نفر ساعت و در بخش غیردولتی ۱۴ میلیون نفر ساعت اجرای برنامه مهارتی داریم که به‌طور متوسط سالانه حدود ۱۵۰ هزار نفر در آزمون‌های مهارتی در حوزه سنجش و مهارت استان شرکت می‌کنند که تعداد قابل توجهی از آنان موفق به دریافت گواهی مهارت می‌شوند.

قلاوند، برگزاری آزمون مهارتی در حوزه‌های استان را همراه با دقت و سخت‌گیری بسیاری عنوان کرد و افزود: این دفت و سختگیری سبب می‌شود تا از یک‌سو مهارت آموختگان با برخورداری از حداقل استانداردهای لازم مشغول به کار شوند و دیگر آنکه کارفرمایان در ادامه کار با افراد دارای گواهی مهارت دچار مشکل نشوند.

*اجرای طرح نیازسنجی آموزشی و تدوین سند مهارتی ۵ ساله استان برای نخستین‌بار

وی با بیان اینکه طرح نیازسنجی آموزشی و تدوین سند مهارتی پنج ساله استان خوزستان برای نخستین‌بار در سطح کشور اجرا شده است، افزود: برای هر شهرستان با توجه به مشاغل بومی، ظرفیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی در پنج سال آتی، یک سند آموزش مهارتی در ۱۶جلد تهیه و آماده بهره‌برداری شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: هم اینک در حوزه آموزش در حال تغییر رویکرد کارگاه‌ها بر اساس سند مذکور هستیم که به فراخور پشتیبانی که در استان و کشور به لحاظ مالی و اعتباری از فنی و حرفه‌ای می‌شود، می‌توان کارگاه‌های مهارتی را با این سند تطبیق داده و نیروی انسانی مبتنی بر سند آموزشی استان تربیت کرد.

قلاوند از ایجاد هماهنگی خروجی آموزش‌های مهارتی با ورودی مراکز کاریابی و به عکس، به عنوان یکی دیگر از عملکردهای اداره کل در حوزه کاریابی استان نام برد و یادآور شد: با این اقدام می‌توان تمام افراد ثبت نام شده در مراکز کاریابی که فاقد مهارت هستند را برای فراگیری مهارت‌های موردنیاز به کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای هدایت و در نهایت نیروهای انسانی آموزش دیده مهارتی را به موسسات کاریابی معرفی تا در مکان‌های موردنیاز مشغول به کار شوند.

وی از معرفی پشتیبان‌ها به مهارت آموختگان فنی و حرفه‌ای با هدف رونق دادن به اشتغال به عنوان دیگر فعالیت‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای نام برد و گفت: خوزستان تنها استانی‌ است که ۴۰ درصد از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای‌ آن به منظور توسعه خدمات مبتنی بر شبکه، به فیبر نوری مجهز شده است.

قلاوند، کاهش در زمان پاسخگویی به ارباب رجوع، افزایش در سرعت عمل و کیفیت در ارائه خدمات را از مزایای تجهیز مراکز به فیبر نوری عنوان کرد و افزود: از آنجایی که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان میز آموزشی و مهارتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است لذا متولی ماموریت‌های برون مرزی و هماهنگی میز کشورهای عمارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و عربستان سعودی و بخش جنوبی عراق است و با ارتباطاتی که با بعضی از این کشورها برقرار کردیم، امیدواریم تا زمینه مبادله آموزش‌ها و محصولات آموزشی کارگاه‌های محصول‌محور، فراهم شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین