اهوازبه سه هزار پارکینگ درمرکز نیاز دارد

اهوازبه سه هزار پارکینگ درمرکز نیاز دارد

در جلسه شورای شهر اهواز که با حضور فرماندار برگزار شد، اعلام شد که کلان‌شهر اهواز تنها در مرکز شهر به سه هزار پارکینگ نیاز دارد.

رئیس شورای شهر اهواز در ابتدای جلسه علنی پیش از ظهر دوشنبه اجازه حضور مردم در جلسه علنی شورای شهر را نداد که با اعتراض آذر زمانپور یکی از اعضای شواری شهر، تعدادی از مردم به جلسه راه پیدا کردند ولی مجددا رئیس شورا خطاب به مردم گفت چه کسی به شما گفت که می‌توانید در جلسه حضور پیدا کنید و دوباره مسئولان شورای شهر تعدادی از مردم که لایحه نداشتند را از جلسه بیرون کردند.

آذر زمانپور در این جلسه اظهار کرد: هیچ‌گونه تهدید و ارعابی از طرف شهردار نمی‌تواند مرا از کار نمایندگی‌ام سلب کند. برای مطالبه حقوق مردم تمام‌قد ایستاده و حاضر هستم تا بیشتر از این‌ها هزینه کنم. مسائل مالی و پروژه‌های شهرداری بسیاری ابهام دارد و این تهدید در واقع خط‌ونشان کشیدن برای شورای شهر است تا مانع احقاق حقوق مردم شود.

ناجی سواری نائب رئیس شورای شهر در نطق پیش از دستور خود بیان کرد: در سال گذشته در یکی از نطق‌هایم، ضعف‌های شهرداری اهواز را در مقایسه با سایر کلان‌شهرها متذکر شدم ولی در حال حاضر هم مواردی وجود دارد که باید نسبت به آنها تذکرات لازم ارائه شود.

وی افزود: انجام ندادن ممیزی املاک شهرها که باید هر پنج سال یک‌بار انجام شود در شهر اهواز یکی از معضلات فعلی است. متأسفانه آخرین ممیزی که در اهواز انجام شد مربوط به سال ۸۴ است و نبود اطلاعات کافی و به‌روز، باعث از بین رفتن حقوق شهرداری در شهر می‌شود.

سواری تصریح کرد: اجرا نشدن صحیح و کامل سیستم یکپارچه شهری که فقط در سه منطقه استقرار یافته و در دو منطقه نیز به سبک قدیمی انجام می‌شود. نبود آرشیوهای الکترونیک و اجرا نشدن کامل طرح شناسایی و فضای سبز شهری و المان‌های شهری نیز از دیگر معایب شهرداری اهواز هستند.

این عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: نبود نظام ارزیابی عملکرد در حوزه‌های مختلف از جمله برای بررسی عملکرد کارکنان و پیمانکاران نیز از دیگر ضعف‌های شهرداری اهواز است. نبود این نظام باعث شده تا کارکنان شهرداری انگیزه کافی برای خلاقیت نداشته باشند.

سواری گفت: امروزه در دنیا، زباله را طلای زرد دانسته و از آن در حوزه تولید انرژی و کود استفاده می‌کنند. بنابراین تفکیک نشدن زباله‌ها در مبدأ نیز یکی دیگر از ایرادهای وارده به شهرداری اهواز است. نبود سیستم کنترل پروژه‌ها در شهرداری نیز یکی دیگر از مشکلات است.

پیمانکاران ممیزی انصراف دادند

ابراهیم نوشادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز در پاسخ به نطق سواری گفت: قراردادی به ارزش چهار میلیارد ریال را برای اجرای پروژه ممیزی با ارتش منعقد کرده‌ایم که به‌زودی عملیاتی می‌شود. ممیزی طبق قانون نوسازی، باید هر پنج سال یک‌بار انجام شود ولی شهرداری دو بار نسبت به برگزاری مناقصه اقدام کرده که در هر دو مرحله پیمانکار انصراف داده و درنهایت ضمانت‌نامه آنها مصادره شده است.

وی افزود: در شهرداری اهواز، مدیریت بازرسی و ارزیابی عملکرد هم داریم و حتی برای تبادل تجربیات نیز از ارزیابی عملکرد شهرداری تهران دعوت‌شده است. در ارتباط با فضای سبز هم باید اعلام کرد که چهار منطقه برداشت‌شده و بقیه مناطق نیز به‌زودی انجام می‌شود.

رامی علاسوند مقدم یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز هم در نطق پیش از دستور بسیار کوتاه خود اظهار کرد: بیشترین مراجعه‌کنندگان به شورای شهر کسانی هستند که در سال ۸۶ در پروژه‌های مختلفی مطالبات دارند؛ بنابراین تقاضا دارم تا مدیر مالی شهرداری برای شفاف‌سازی این مطالبات در جلسه بعدی حضور پیدا کنند.

انجام طرح کارت پارک هوشمند الزام قانون است

اسماعیل ارزانی بیرگانی فرماندار اهواز نیز در این جلسه عنوان کرد: بحث کارت پارک هوشمند در کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر اهواز تصویب شد ولی اینکه چه کسی آن را اجرا می‌کند در جلسات بعدی باید مطرح شود؛ بنابراین در این جلسه فقط نرخ‌های این طرح باید مصوب شود.

وی ادامه داد: این طرح بحث الزام و قانون بوده و همان‌طور که ما باید قانون را اجرا کنیم؛ شهرداری هم مکلف به انجام آن است. تمام نرخ‌ها باید در شورای شهر تصویب شود بنابراین باید اول نرخ اجرای این طرح اعلام شود و بعدا اجرای آن را مورد بررسی قرار بدهیم.

بازگشت شورای شهر به سمت جایگاه نظارتی

بیرگانی تصریح کرد: از اینکه شورای شهر اهواز به سمت جایگاه اصلی خود یعنی نظارت برمی‌گردد بسیار خوشحال بوده و این اتفاق یک امر بزرگ است. فرمانداری بعد از تائید مصوبات شورا، قاعدتا نباید در انجام مصوبات ورود پیدا کند چون ورود ما در مرحله آخر است؛ بنابراین وظیفه شورای شهر باید بررسی اجرای مصوبات در شهرداری باشد.

فرماندار اهواز گفت: همه ما تابع قانون هستیم و بررسی مصوبات شورا به‌واسطه اختیاری است که قانون به من داده و این اختیار را دارم که برخی از مصوبات را بعد از انجام بررسی‌های لازم، رد کنم. اگر شورا عقیده داشت که رد مصوبه‌ای به‌صورت غیرقانونی انجام‌شده آن وقت آن مصوبه در شورای حل اختلاف استان به ریاست استاندار مورد بررسی قرار گرفته و فرماندار در رای نهایی این شورا هیچ دخالتی ندارد.

بیرگانی افزود: پیشنهاد دارم تا یک نماینده از فرمانداری در شورای شهر حضور داشته باشد تا بدون دخالت در نظر نهایی اعضای شورای شهر نظر خودش را در ارتباط با هر مصوبه اعلام کند.

پنچر کردن ماشین شهردار یکی از مناطق

وی تصریح کرد: در ارتباط با پارک ماشین‌ها در خیابان‌های مختلف شهر، مشکل ما اینجاست که کارمندان صبح‌ها در سیستم‌های اداری باعث اشغال خیابان‌ها شده و بعدازظهرها نیز کسبه این کار را انجام می‌دهند. کسبه خود را مالک این خیابان‌ها دانسته و متأسفانه حتی یک‌بار ماشین شهردار یکی از مناطق اهواز را پنچر کرده بودند.

بیرگانی اظهار کرد: اجرای طرح کارت پارک هوشمند، هیچ هزینه‌ای را برای شهرداری در پی نداشته و درآمد آن باید صرف ساخت پارکینگ شود. مجری طرح نیز سازمان همیاری‌های شهرداری است. البته در هر پروژه‌ای یک سری محاسن و یک سری هم معایب وجود دارد ولی نباید فراموش کرد که هر کسی بخواهد از فضای عمومی استفاده شخصی کند باید برای آن هزینه‌ای بپردازد.

اهواز سه هزار پارکینگ نیاز دارد

فرماندار اهواز گفت: در حال حاضر در مرکز شهر اهواز به سه هزار پارکینگ نیاز داریم. شهر اکنون با مشکل مواجه است و باید بدانیم که اجرای این طرح به‌منظور درآمدزایی برای شهرداری و یا پول گرفتن از مردم نیست بلکه طبیعت کار ایجاب می‌کند که هر کسی برای بهره بردن از خدمات شهر باید پولی هم پرداخت کند.

بیرگانی گفت: خیابان امام خمینی غربی اهواز اصلا در طرح کارت پارک هوشمند دیده نشده و هیچ ماشینی قاعدتا نباید در این خیابان پارک شود. طرح قبلی ایراداتی داشته و طرح را به دست افرادی سپرده بودند که به کار تسلط نداشتند.

وی عنوان کرد: در این طرح هیچ‌کسی با صاحب خودرو طرف نبوده و همه‌چیز به‌صورت الکترونیک است. همچنین همه اطلاعات خودرو به‌صورت پیامک ثبت‌شده و در صورت خروج ماشین از پارک به دارنده خودرو پیامک ارسال می‌شود.

بیرگانی تأکید کرد: با اجرای این طرح، دوربین‌های مداربسته هم نصب می‌شود. ماموران به فاصله ۳۰ تا ۴۰ ماشین پارک شده حضور داشته و این ماموران افرادی آموزش دیده هستند که به مردم نیز احترام می‌گذارند. هیچ‌کس با اجرای این طرح به دنبال منافع خود نبوده و تنها هدف ما ساماندهی استفاده از فضای عمومی خیابان‌های سطح شهر است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین