رهبر: وجود یک زن کارتن خواب در حکومت اسلامی هم زیاد است

رهبر: وجود یک زن کارتن خواب در حکومت اسلامی هم زیاد است

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با انتقاد از تدوین نکردن سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع، گفت: دولت موظف به ساماندهی زنان کارتن خواب نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور است و شهرداری‌ها می‌توانند پس از تدوین سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع بازوی کمکی مفیدی واقع شوند.
فاطمه رهبر درخصوص وضعیت زنان کارتن خواب و خیابانی، به بازدید ماه گذشته مجمع نمایندگان تهران از مرکز آسیب‌های اجتماعی نیروی انتظامی اشاره کرد وگفت: در مرکز آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی حدود ۶۵ نفر از زنان خیابانی دستگیر شده بودند، طبق گفت و گو با ۱۵ نفر از آنها مشخص شد؛ علل کارتن خواب شدن این زنان تنها مشکلات اقتصادی نیست چرا که در میان آنها زنانی از خانواده های متمکن نیز وجود داشتند.
مشکلات فرهنگی؛ ریشه اصلی افزایش زنان کارتن خواب
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکلات فرهنگی بیشتر از مسائل اقتصادی سبب افزایش زنان خیابانی و کارتن خواب شده است، تاکید کرد: در واقع اگر مشکل مسائل اقتصادی بود که امروزه اکثر افراد به فقر و فحشا کشیده شده بودند اما اینگونه نیست و این توهین بزرگی است به کسانی که مشکل اقتصادی دارند.
وی یادآور شد: ضعف ایمان ومشکلات فرهنگی سبب شده تا زنان در محیط های نامناسب و در ارتباط با دوستان ناباب به چنین وضعی درآیند، همچنین تعداد بالایی از زنان خیابانی که مورد بازدید قرار گرفتند دو جنسیتی یا ts بودند که رفع مشکل آنها نیازمند کار کارشناسی و درمانی است، این افراد در گذشته با راه‌اندازی آرایشگاه‌هایی در منازل مبادرت به فحشا کرده بودند.
مشکل زنان کارتن خواب با جمع آوری آنها حل نمی شود
این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری برگزاری جلساتی با دستگاه‌های متولی امر مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، وزارت کشور و نیروی انتظامی، تصریح کرد: نیروی انتظامی اعلام کرده که ظرف ۴۸ ساعت می تواند تمامی زنان کارتن خواب را از سطح شهر جمع آوری کند اما مسئله اصلی ساماندهی این افراد پس از جمع آوری است که نیاز به پالایش سلامت از سوی وزارت بهداشت و حرفه آموزی به آنها است؛ در نهایت جای سوال است که آیا فردی که بهبود یافته خود را در معرض دریافت مستمری ۲۰۰ هزارتومانی و یا حتی ۵۰۰ هزارتومانی کمیته امداد قرار خواهد داد؟
وجود یک زن کارتن خواب در حکومت اسلامی هم زیاد است
رهبر با تاکید بر اینکه وجود یک زن خیابانی یا کارتن خواب هم در حکومت اسلامی زیاد است، گفت: در ماده ۲۲۷ برنامه توسعه پنجم آمده که دولت موظف است در جهت تدوین سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع با دستگاه های ذیربط شامل وزارت کشور، معاونت امور زنان، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)اقدامات اساسی را انجام دهد.
دولت در تدوین سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع کوتاهی کرده است
این نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از اینکه سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع هنوز تدوین نشده است، ادامه داد: متاسفانه پس از گذشت پنج سال از برنامه پنجم توسعه معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت کشور اعلام کرده‌اند که ذکر قید دولت در ماده ۲۲۷ برنامه پنج توسعه قانون کلی است، در حالی که دولت متشکل از برخی دستگاه‌هایی است که پس از تصویب قانون نیاز است تا تعریف و بازخوانی شوند، دولت معنای حقوقی خاصی دارد به صورتی که برای تامین منابع اقتصادی زنان کارتن خواب وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید پیش بینی لازم را بکند.
وی افزود: همچنین در صورت نیاز به کار فرهنگی برای زنان کارتن خواب سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امر بوده و در صورت نیاز به درمان زنان کارتن خواب هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید ورود پیدا کند، برای تامین شغل نیز سازمان فنی و حرفه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید ساز و کار را فراهم کند.
رهبر تاکید کرد: ذکر نام دولت در ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه یعنی همه باهم کمک کنند تا این افراد ساماندهی شوند، این درحالی است که در این ماده دستگاه‌های مربوطه قید شده است، البته معاونت امور زنان ریاست جمهوری باید دغدغه بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها داشته و در دعوت نمایندگان، دستگاه‌ها، ایجاد ستاد ویژه و پیگیری امور زنان پیشگام باشد.
مجلس آمادگی اصلاح ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه را دارد
نایب رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس نهم، با انتقاد از دولت به دلیل تدوین نکردن سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع، گفت: قانون به دولت اختیار داده است تا تمام ساز و کار اینکه سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع را با سلیقه خود تدوین کند، اما این سند مانند یک توپ بین وزارت کشور و امور زنان معلق است. وزارت کشور ادعا کرده است که این سند تدوین و به امور زنان ابلاغ شده است ولی معاونت امور زنان نیز اعلام داشته که این سند همچنان اشکالاتی دارد و نیازمند بررسی کارشناسانه بیشتر است.
وی با بیان اینکه پس از گذشت پنج سال از برنامه پنجم توسعه بازخورد سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع دیده نشده است، گفت: مجلس آمادگی دارد تا در صورت نیاز به اصلاح یا تغییر ماده ۲۲۷ در برنامه ششم توسعه بپردازد.
دولت متولی اصلی ساماندهی زنان کارتن خواب
این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: با تدوین سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع حتی شهرداری‌ها هم می‌توانند بازوی کمکی مفیدی باشند، چراکه شهرداری ها در کف شهر قرار گرفته و کار اجرایی شهر هم کاملا در دست شهرداری است، اما در حال حاضر دولت مسئول اصلی است. رهبر مطرح کرد: با تصویب سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع چهره شهر تغییر می کند؛ البته نکته مهم اینکه مشکل تنها تهران نیست و این یک سیاستی است که تهران باید به صورت پایلوت و پس از آن به صورت یکسان برای همه کشور اجرا شود. رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: علاوه بر اینکه در یک ماه گذشته از مرکز آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی بازدید صورت گرفته است، به زودی اعضای مجمع نمایندگان تهران به همراه مسئولان معاونت اجتماعی شهرداری تهران از سامان سراها و زنان کارتن خواب بازدید خواهند کرد.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین