اذعان دیپلمات‌های غربی به پایبندی ایران بر توافق ژنو

اذعان دیپلمات‌های غربی به پایبندی ایران بر توافق ژنو

دیپلمات های غربی با تائید پایبندی ایران بر توافق ژنو از کاهش ذخایر اوارنیوم غنی شده ایران خبر دادند.
ایران به یکی از مهم‌ترین شروط توافق اولیه اتمی بر سر کاهش چشم‌گیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود عمل کرده است.

آسوشیتدپرس اشاره ای به نام و یا ملیت این دیپلمات ها نکرده اما می نویسد که چنانچه ایران موفق نمی‌شد به این شرط مهم عمل کند، ضربه سختی به مذاکرات جاری میان تهران و ۱+۵ می‌خورد. مذاکراتی که اکنون برای یک هفته دیگر تمدید شده است و روسای جمهوری ایالات متحده و ایران، در مورد خروج احتمالی از آن، در صورت نرسیدن به توافق، هشدار داده‌اند.

در همین رابطه شب گذشته اعلام شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه جاری میزان کاهش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران به سطح توافق شده در توافق هسته ای را گزارش خواهد داد.

به گفته دیپلمات های غربی آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش خواهد داد که ایران به شرط کاهش ذخایر غنی شده اورانیوم خود عمل کرده است.

براساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) که در آذر ۱۳۹۲ بین ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به امضا رسید و سال گذشته تمدید شد، ایران باید هر شش ماه یکبار میزان ذخایر اورانیوم کمتر غنی سازی شده خود را به کمتر از ۷ تن و ۶۵۰ کیلوگرم برساند.

آسوشیتدپرس گزارش داده که ایران باید تا امروز (۱۰ تیرماه) میزان ذخایر اورانیوم خود را به این سطح کاهش داده باشد. براساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در ماه می منتشر شد، ایران در حدود ۸ تن و ۷۱۴ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی سازی شده دارد.

دیپلمات های غربی همچنین می گویند که طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به وعده خود عمل کرده و از حجم اورانیوم غنی سازی شده خود طبق توافق کاسته است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین