حجت الاسلام و المسلمین وحید احمدی : رفتار آمریکایی ها نشان‌دهنده میزان پایبندی‌شان به توافق احتمالی است

حجت الاسلام و المسلمین وحید احمدی : رفتار آمریکایی ها نشان‌دهنده میزان پایبندی‌شان به توافق احتمالی است

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که عملکرد رفتار آمریکایی‌ها نشان دهنده میزان پایبندی‌شان به توافق احتمالی خواهد بود؛ رفتاری که تاکنون تنها باعث بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا شده است.

حجت الاسلام و المسلمین وحید احمدی با یادآوری تاریخچه دخالت‌های آمریکا در امور ایران گفت:‌ آمریکا از سال ۳۲ و با سرنگون کردن حکومتی که تا حدودی به مردم مرتبط بود دخالت‌هایش را آغاز کرد. آمریکا بعد از کودتا علیه دولت مصدق و روی کارآمدن محمدرضا شاه دخالت‌های مستقیمی در امور کشورمان انجام داد.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حاکم شدن جمهوری اسلامی بر اساس اراده مردم،‌ دشمنی و کینه توزی‌های آمریکا ادامه پیدا کرد؛ دخالت‌ها و دشمنیهایی که اگر آن‌ها را بخواهیم نام ببریم لیست بلند بالایی از اغتشاشات و کودتاها به دست می‌آید.

احمدی کودتای نوژه ‌ حمله به طبس و تحریک صدام و حمایت برای جنگ تحمیلی را از جمله دخالت‌ها و دشمنی‌های آمریکا بر شمرد و اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی آمریکا اطلاعاتی به صدام می‌داد تا خساراتی به ایران وارد کند. همچنین هواپیمای جمهوری اسلامی ایران را مورد حمله قرار داد. این موارد خود نشان دهنده جنایات آمریکا علیه ایران است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر پیغام و واسطه‌ای با این مضمون فرستادند که برای جبران گذشته آمادگی دارند حتی رسما به برخی دخالت‌ها و مشکلاتی که برای ملت به وجود آوردند نیز اعتراف کردند. اما موضوع بر سر آن است که آن‌ها در نامه‌های خصوصی یک جور رفتار می‌کنند و در عمل رفتار دیگری دارند. تمامی این موارد حکایت از آن دارد که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای نیز واسطه‌ای از طرف یکی کشورهای منطقه فرستاده و به صورت رسمی اعلام کردندکه می‌خواهند ظرف شش ماه مشکلات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران رفع کنند ولی اکنون این مدت به دو سال کشیده و هر روز بهانه های جدیدی به طرح زیاد خواهی‌هایشان مطرح می‌کنند. پس جمهوری اسلامی حق دارد که با این رویه‌ها نسبت به آمریکا بی‌اعتماد باشد.

به گفته احمدی آمریکایی‌ها با زیاده طلبی، عهد شکنی و بد اخلاقی که تاکنون داشته‌اند باید عملکرد گسترده‌ای را در راستای اثبات صداقت‌شان به ایران انجام دهند تا جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن بتواند مسائل گذشته را حل و فصل کند. رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بهترین عرصه برای آمریکایی‌ها جهت اثبات صداقت‌شان به ایران موضوع مذاکرات هسته‌ای است چون تمامی اقدامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بوده و بارها آژانس نیز این اقدامات را مورد بررسی قرار داد و رسما اعلام کرده که ایران انحرافی در مسیر فناوری صلح آمیز هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: علیرغم این اعتراف آژانس باز هم آمریکایی ها اجازه حل و فصل مسائل را نمی دهند. اکنون بهترین آزمون برای آن است که آمریکایی‌ها نشان دهند که قصد زیاده خواهی ندارند. در این شرایط است که ایران می‌تواند کم کم با راستی آزمایی عملکرد آمریکایی‌ها رفتارهایش را تغییر دهد. اگر آمریکایی‌ها در قالب تعامل و احترام رفتار کنند و رفتارهایشان را تغییر دهند ما به صورت ذاتی با این مجموعه ها مشکل نداریم.

وی در پایان گفت: رفتار و عملکرد آمریکایی‌ها باعث بی اعتمادی و کم توجهی جمهوری اسلامی ایران شده است، رفتار و عملکردی که می‌تواند تضمینی در میزان پایبندی به آمریکایی‌ها به توافق باشد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین