امیر سیدزاده: تنها ۱۰ درصد فیلم‌های روی پرده فروش خوب دارند

امیر سیدزاده: تنها ۱۰ درصد فیلم‌های روی پرده فروش خوب دارند

سید امیر سیدزاده معتقد است ۸۰ درصد از سینماگران بخش خصوصی به دلیل شرایط گیشه با ورشکستگی مواجه هستند و تنها ۱۰ درصد فیلم‌های روی پرده فروش خوبی دارند.

سید امیر سیدزاده تهیه کننده سینما با اشاره به شرایط نامناسب گیشه سینما گفت: از هر ۱۰۰ فیلم تولید شده در سینمای ایران تنها ۶۰ فیلم اکران می شود که تنها ۱۰ درصد از این فیلم ها از فروش قابل قبولی برخوردار است. در این میان فیلم هایی هستند که هر چند با هزینه بالایی ساخته شده اند، اما نمی‌توانند در گیشه به فروش مناسبی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات فعلی سینمای ایران به ویژه در بخش گیشه نیازمند کالبدشکافی است، توضیح داد: هرچند از اول سال جاری تا امروز تعدادی از فیلم های اکران شده از فروش خوبی برخوردار بودند، اما این تعداد تنها ۱۰ درصد از فیلم هایی را که اکران شد شامل می شود که از جمله آنها می توان به «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم اشاره کرد.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: متاسفانه اکثر فیلم‌هایی که از ابتدای سال در سینماهای کشور اکران شده است با ضرر مطلق در گیشه مواجه بودند و شاید تنها توانسته اند هزینه تبلیغات خود را جذب کنند.

سیدزاده ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به گیشه ناموفق در سینما، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه گذار بخش خصوصی بخواهد روی سینما سرمایه گذاری کند، چرا که یک سرمایه گذار پیش از هر چیز به بازگشت سرمایه خود فکر می کند و اگر بازگشت مالی در کار نباشد، سرمایه گذاری هم غیرممکن است. از طرف دیگر وزارت فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی سختگیری های بسیاری اعمال می کند و ممیزی ها در حوزه پروانه ساخت و بعد از آن در حوزه پروانه نمایش زیاد شده است.

وی بیان کرد: درست است که این روزها همه شعار می دهند حال سینمای ایران خوب است اما با همین حال خوب سینما، تعداد قابل توجهی از فیلم ها با فروش ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومانی از گیشه خارج شده اند. این در حالی است که هزینه تولید یک فیلم معمولی در سینمای ایران ۶۰۰ میلیون تومان است و این یعنی ضرر برای سرمایه گذار.

تهیه‌کننده فیلم «آمین خواهیم گفت» گفت: این مساله نشان می دهد که سینمای گیشه هم جانی ندارد و مردم گاهی به دلیل خستگی به دیدن فیلم هایی می روند تا لحظه های شادی را برای خود رقم بزنند.

وی ادامه داد: من برای ساخت فیلم «زندگی جای دیگری است»، ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کردم که مجموعه بازگشت سرمایه آن ۳۰۰ میلیون تومان بود، یکی از دلایل فروش نامناسب این فیلم، کوتاهی پخش کننده فیلم و نبود تبلیغات مناسب بود.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی سرمایه گذار بخش خصوصی قدمی در سینما برنمی دارد، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون پروانه ساخت تعداد زیادی فیلم سینمایی صادر شده است که اکثر این فیلم ها هنوز پیش تولید خود را آغاز نکرده اند، چرا که نتوانستند سرمایه مناسبی برای تولید فیلم جذب کنند.

تهیه کننده فیلم «مادر قلب اتمی» ادامه داد: امروز سینمای ایران در وضعیت تراژیکی قرار دارد و نزدیک به ۸۰ درصد از سینماگران بخش خصوصی با ورشکستگی مطلق مواجه شده اند.

سیدزاده در پایان با اشاره به اینکه اصل و فرع پول سرمایه گذار و تهیه کننده در معرض خطر است، گفت: فیلمی مانند «نهنگ عنبر» باید بیش از ۴ میلیارد فروش داشته باشد تا بتواند هزینه تولید خود که چیزی نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود بدست آورد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین