حضور بی قید و شرط ژاپن در رزمایش مشترک هند و آمریکا

حضور بی قید و شرط ژاپن در رزمایش مشترک هند و آمریکا

هند علیرغم نارضایتی پکن تصمیم گرفت تا امثال ژاپن را به طور کامل در رزمایش دریایی که هر ساله با آمریکا در سطح اقیانوس آرام انجام می دهد مشارکت دهد.

دولت دهلی سرانجام تصمیم گرفت ژاپن را نیز در رزمایش سالیانه مشترک نیروهای دریایی هند و آمریکا که در خلیج بنگال برگزار می شود، مشارکت دهد.

در عین حال، هند اعلام کرد که قصد ندارد استرالیا را در این رزمایش که «مالابار» نام دارد شریک کند و با این کشور در ماه سپتامبر مانور جداگانه ای برگزار خواهد کرد.

ناگفته نماند که پیشتر در سال ۲۰۰۷، هند قرار بود در مانور سالانه مالابار سه کشور استرالیا، ژاپن و سنگاپور را مشارکت دهد- اقدامی که با ممانعت چین مواجه شد. تصمیم دهلی در آن زمان به مثابه تشکیل محوری برای مهار چین در منطقه حساس آسیا – پاسیفیک تلقی شد.

در سال ۲۰۱۳ نیز هند تصمیم گرفت تا ژاپن را در رزمایش مشترک خود با آمریکا در حوالی جزیره «گوام» واقع در اقیانوس آرام شریک کند، اما در اقدامی غیر منتظره ترجیح داد در منطقه جغرافیایی که از نظر سیاسی حساسیت کمتری دارد با آمریکا و ژاپن مانورهای دریایی جداگانه برگزار کند. البته، هند در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ ژاپن را در رزمایش مالابار و تنها هنگامی که در شمال غرب اقیانوس آرام برگزار شد، شرکت داد.

به هر حال، از یک سال پیش تا کنون با توجه به نشست هایی که «نارندرا مودی» نخست وزیر راستگرای هند با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا داشته است، ارتقاء رزمایش مشترک بین دو کشور با احتمال حضور کشورهای علاقمندی چون ژاپن و استرالیا افزایش یافته است. انتظار می رود جلسه ای برای انجام هماهنگی های لازم تا پایان ماه جولای در شهر «یوکوسوکا» برگزار شود.

هند، ژاپن و آمریکا هر سه نفوذ روز افزون چین را در منطقه آسیا – پاسیفیک تهدیدی برای منافع خود تلقی می کنند. با این حال، تا به امروز دهلی سیاست مداراجویانه ای را در رابطه با عملکرد پکن به ویژه در دریای چین جنوبی اتخاذ کرده حال آنکه توکیو و واشنگتن نارضایتی خود را آشکارا اعلام می کنند. جالب آنکه ژاپن قرار است امسال در رزمایش مشترک آمریکا و استرالیا حضور داشته باشد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین