محسنی‌اژه‌ای: دستگیری۵نفر از فعالان فتنه۸۸/ساماندهی موسسات اعتباری در دستور کار

 محسنی‌اژه‌ای: دستگیری۵نفر از فعالان فتنه۸۸/ساماندهی موسسات اعتباری در دستور کار

معاون اول قوه قضائیه از دستگیری ۵ نفر از فعالان فتنه ۸۸ خبرداد و گفت: این ۵ نفر در دادگاه بدوی محکوم شده اند، اما این حکم قابل اعتراض و تجدید نظر است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در هشتادویکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک پیشاپیش عید فطر درباره آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان گفت: دادگاه این پرونده امروز برگزار شد و هنوز هم ادامه خواهد داشت. اگر حکمی صادر شود، حتما به اطلاع مردم می رسد.

وی همچنین از بازداشت ۴ وکیل متخلف خبر داد و اظهار داشت: این وکلا به دلیل پرداخت رشوه بازداشت شدند. همچنین ۴ کارمند خود دستگاه قضایی هم به همراه ۶ نفر دلال که با جعل عنوان و نامه متخلف تشخیص داده شده اند، بازداشت شدند.

سخنگوی دستگاه قضا پیرامون تخلف موسسات بانکی و تعاونی های اعتباری توضیح داد: ساماندهی موسسات اعتباری و شرکت های تعاونی در دستور کار دولت و قوه قضائیه است. طبق قانون این موسسات باید تحت نظارت بانک مرکزی درآیند. چنانچه طی مدت زمان تعیین شده اقدام نکنند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

بازداشت تعدادی از اعضای هیأت مدیره موسسه توسعه میزان

محسنی‌اژه‌ای درباره تخلف موسسه توسعه میزان هم افزود: این موسسه قرار بود در بانک صادرات ادغام شود، اما اعضای هیات مدیره این موسسه نپذیرفته و اقداماتی را که قرار بود انجام دهند، انجام ندادند. بنابراین تعدادی از اعضای هیات مدیره این شرکت بازداشت شده اند. در این زمینه هم بانک مرکزی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی و هم سپرده گذاران به دلیل خیانت در امانت از این موسسه شکایت کرده اند. برای این شرکت مدیر تسویه انتخاب شده تا برای بازگرداندن پول مردم اقدام کند.

معاون اول قوه قضائیه همچنین از دستگیری ۵ نفر از فعالان فتنه ۸۸ خبر داد و گفت: برخی از این فعالان در خارج از کشور اقامت داشتند و به ایران بازگشتند و برخی هم در داخل ایران بودند. این ۵ نفر در دادگاه بدوی محکوم شده اند، اما این حکم قابل اعتراض و تجدیدنظر است.

وی ادامه داد: سه نفر از فعالان فتنه ۸۸ هم ممنوع الخروج شده و افرادی هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. البته آن دسته از فعالانی که در خارج از کشور هستند، غیابی محاکمه می شوند و اگر به ایران بیایند حضوری محاکمه خواهند شد. این افراد احتمالا محکوم به حبس هستند، اما این حکم قطعی نیست.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه از بازداشت افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب و توهین به مقدسات کرده اند، خبر داد و اظهار کرد: این افراد توسط نیروی انتظامی و فتا شناسایی و بازداشت شده اند و برخی در حال بازداشت هستند. البته باید گفت کسانی که فکر می کنند از طریق فضای مجازی می توانند اقدامات مجرمانه خود را پنهان کنند، اشتباه می کنند.

عدم اغماض در مقابل مجرمان مواد مخدر

محسنی‌اژه‌ای درباره اقدامات قوه قضائیه پیرامون دستگیری مجرمان حمل مواد مخدر عنوان کرد: هم در زمینه اجرای حکم و هم در زمینه دستگیری این مجرمان اقدامات امنیتی و اطلاعاتی خوبی صورت گرفته است. متاسفانه حمل مواد مخدر، خرید و توزیع آن به سمت باندهای عمده رفته است و میزان بالایی از مواد مخدر خرید و فروش می شود. با تلاش اداره اطلاعات اصفهان دو باند نسبتا قوی در این زمینه دستگیر شده اند. این باندها نزدیک به ۱۹۰ کیلوگرم تریاک و ۱۴۰ کیلوگرم هروئین حمل کردند، برخی هم در استان یزد ۹۰۰ کیلوگرم تریاک و بیش از ۱۰۰ کیلوگرم حشیش داشته اند. به هیچ وجه قوه قضائیه نسبت به این افراد اغماض نخواهد کرد.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بخشنامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر کاهش تعداد زندانیان در زندان‌ها گفت: از این بابت مجرمین زیادتر نشده اند. بخشی از این بخشنامه به قانون تبدیل شده البته سیاست های کلی درباره حصرزدایی هم داریم. کسانی که بازداشت آنها ضرورتی ندارد، مشمول این بخشنامه نبودند برخی هم اگر تمهیداتی می اندیشیدند با قرار کفیل آزاد می شدند. بنابراین به هیچ وجه این مصوبه باعث افزایش جرایم نشده بلکه برعکس به کاهش جرایم کمک کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه قوه قضائیه درباره پیشگیری از طلاق توافقی که این روزها از سوی برخی تبلیغ می شود، چه اندیشیده است؟ پاسخ داد: در جامعه ما هر فرد مسلمان حس می کند که کانون خانواده هر چه گرم تر و مستحکم تر باشد به نفع همه است البته باید علت طلاق را جویا شد که برخی از علت های آن غیرقضایی بوده و به رسانه ها مربوط است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: قبول داریم برخی از این اقدامات صوری بوده و واقعی نیست، همچنین تلاش مشاورین دادگاه ها هم برای تحکیم صلح و سازش میان زوجین زیاد نیست. بنابراین اگر در این زمینه کمبود قانون داریم، باید قانون جدیدی وضع شود و یا قوانین گذشته اصلاح شود تا این اقدامات صوری تبدیل به اقدامات واقعی شود. البته این یک اقدام نیست، بلکه چندین اقدام است که برخی مربوط به قاضی و برخی مربوط به مشاوران است. حتی بسیاری از این افراد تعلیم هم ندیده اند.

فعلا امکان انتشار جزئیات پرونده بقایی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر ، سخنگوی قوه قضاییه در ادامه هشتاد و یکمین نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که گفته می شود میلیاردر نفتی در زندان نیست و برخی نمایندگان مجلس هم می خواهند از زندان بازدید کنند، گفت: چنین چیزی که نمایندگان بگویند بابک زنجانی در زندان نیست نشنیده ام. اگر نمایندگان در جریان باشند می دانند که اقدامات بسیار سنگینی انجام شده است. شاهد ادعا هم پرونده های زیادی است که به دادگاه ارسال شده است.

وی افزود: چندبار هیات هایی به برخی کشورهای خارجی برای ردیابی پول ها اعزام شدند. حتما از بانک ها هم تحقیق شده است. به وکلا می گویم که از هم اکنون مانند یک کارمند وقت بگذارند پرونده را بگیرند چراکه حق الوکاله میلیاردی هم دارند. در ضمن هر نماینده ای طبق قانون اگر درخواستی داشته باشد انجام می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده بقایی اظهار داشت: اگر کسی محتویات پرونده ها را مطرح کند خلاف کرده است و در حال حاضر در این پرونده امکان انتشار جزئیات وجود ندارد. شاید بازپرس افرادی را به عنوان متهم یا مطلع احضار کند.

وی همچنین از نامه نمایندگان مجلس برای تخصیص مجازات موسسه میزان یا پدیده شاندیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تلاش گسترده قوه قضاییه بر این است که در این پرونده ها مردم به پول خود برسند و لطمه ای نبینند.

آخرین وضعیت پرونده فرودگاه قشم

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده فرودگاه قشم و تخلفات آن گفت: حجم تخلفات مشخص نیست. این پرونده در حال رسیدگی است، سه نفر هم بازداشت شده اند و در دادسرا مطرح است.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس پلیس مواد مخدر از آزاد شدن یک فرد محکوم به حبس ابد خبر داده که دوباره با مواد مخدر دستگیر شده است، گفت: در مورد افرادی که محکوم به حبس می شوند اگر سازمان زندان ها و ناظرین به این نتیجه برسند که مجرم می تواند مرخصی برود اقدام می کند. گاهی هم از نظر انسانی و قانون به دلیل مشکلات خانوادگی یا فوت و بیماری بستگان نیاز به مرخصی دارند و شورا تایید می کند که مرخصی برود.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: گاهی فرد وسوسه می شود فرار کند و یا دوباره تخلف می کند که احتمال آن وجود دارد. از این فرد ضمانت گرفته اند اما سر وقت حاضر نشد و حکم جلب آن صادر شد و با تریاک صد کیلویی دوباره دستگیر شد.

خبرنگاری پرسید انتخابات مجلس نزدیک است و برخی افراد با نیت های مختلفی قصد افشاگری دارند، نظر قوه قضاییه در این باره چیست؟ وی در پاسخ گفت: افشاگر دو نوع است، هر فردی اطلاعاتی دارد به مسئولان ذی ربط گزارش می دهد که این نوع افشاگری خوب است گاهی هم این افشاگری را رسانه می کند که این هم چند مدل است و گاهی افشاگری دروغ است که فرد می تواند شکایت کند یا مدعی العموم باشد در صورتی که دید جامعه تحت تاثیر قرار گرفته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آیا برای حفظ زیرساخت ها مانند پدافند غیر عامل در قوه قضاییه اقدام شده است، افزود: بله در قوه هم پدافند غیر عامل داریم. طرح جامعی طراحی شده که ایراداتی داشته است و قرار شد کارشناسان بر روی آن کار کنند. این طرح زیر نظر معاون اول بوده و قرار است سند جامعی از آن تصویب شود.

خبرنگار دیگری پرسید پس از نقد تحریم ها برخی شرکت ها که توان رقابت با شرکت های خارجی ندارند آنها را می کوبند، آیا قوه قضاییه می تواند امنیت سرمایه گذاران خارجی را تامین کند؟ اژه ای در پاسخ گفت: چند سالی است در این زمینه اقدام می کنیم. از هر شرکتی که قانون توسعه سرمایه گذاری داشته باشد حمایت می کنیم.

وی همچنین درباره برخورد قوه قضاییه با عاملین منتشر کننده افشاگری بورسیه ها گفت: برخی اصلا بورسیه ندیدند اما نام آنها افشا شده و یا بورسیه قانونی داشتند که اگر فرد شکایت کند رسیدگی می شود. هنوز شکایتی وارد نشده، به دادستان تهران هم اعلام کرده ایم که به این شکایت ها رسیدگی کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که یک دادگاه جدید در قوه قضاییه تشکیل شده برای رسیدگی شکایت ایرانیان خارج نشین همانند آمریکا، آیا این صحت دارد؟ اظهار داشت: بله، تعدادی رسیدگی شده و دولت آمریکا هم در این دادگاه محکوم شده است که حدود ۵۰ میلیارد دلار بابت خسارت و غرامت حکم صادر شده است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که چرا تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی امروز مورد نقد وکلا است گفت: این ماده فقط برای موارد امنیتی و خاصی است که در گذشته هم بوده و در خیلی از کشورها هم اینطور است. به عنوان مثال اگر یک تروریست دستگیر شود قطعا به دنبال یک وکیل است تا بتواند به بیرون اطلاع دهد حال ببینید چه ضرری به بار می آید.

پرونده دکل گم شده در اختیار دادستان تهران است/بازداشت یک نفر

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در هشتاد و یکمین نشست خبری خود در مورد پرونده دکل گم شده گفت: می گویند مفقود شده اما نمی دانم درست است یا نه، هنوز پرونده به پایان نرسیده اما گزارشها انجام شده است و در مرحله دادسرا و در اختیار دادستان تهران است. همچنین در این پرونده یک نفر بازداشت شده و افرادی در حال تحقیق هستند.

وی در مورد پرونده رئیس فرقه عرفانهای نوظهور که گفته شده است به اعدام محکوم شده گفت: این پرونده در دادگاه بدوی حکمش صادر شده و قابل اعتراض است اما هنوز قطعی نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شنیده شده پرونده ضارب شهید علی خلیلی دست شما است، گفت: هنوز این پرونده دست من نرسیده است.

معاون اول قوه قضائیه در مورد موضوع بدحجابی هم گفت: رعایت عفاف و حجاب در جامعه اهمیت دارد اما برخی هم بی حجاب هستند و هم تظاهر می کنند؛ این جرم است و با آن برخورد می شود.

گلایه برخی از قبول شدگان در آزمون قضاوت سال ۹۲ مبنی بر اینکه تکلیفشان مشخص نشده است سئوال دیگر خبرنگاران بود که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: برای گزینش و استخدام، هر قاضی نیاز به استخدام ۳ کارمند دارد. قضات استخدام شده اند و برخی هم در آزمون قبول شده اند اما هنوز دولت اجازه استخدام کارمندان را نداده است، برای همین باید منتظر باشیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین