آلمادوآر سیاسی شد/ توصیه به چپ‌گرایان اسپانیا

آلمادوآر سیاسی شد/ توصیه به چپ‌گرايان اسپانيا

پدرو آلمادوار کارگردان مشهور اسپانیایی در کنار دیگر رهبران فرهنگی اسپانیا خواستار ائتلاف برای تغییری رادیکال در دولت ملی هستند.

آلمادوار یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های «لا موویدا مادریلینا» یا همان جنبش ضدفرهنگی است که بعد از مرگ پرزیدنت فرانسیسکو فرانکو اسپانیا را در بر گرفت. ذره‌بین او از زاویه دید دوربین، تغییر اجتماعی اسپانیا را در حال کنار گذاشتن زنجیرهای ۴۰ سال دیکتاتوری به نمایش می‌گذارد و حالا در حالی که بیش از سه دهه از آن دوران گذشته، پدرو آلمادوآر باور دارد که اسپانیا بار دیگر بر لبه تغییر قرار دارد.

این کارگردان اخیرا در نامه‌ای سرگشاده که توسط ۱۲۰ شخصیت فرهنگی برتر اسپانیا امضا شد، نوشت: «ما با انفجار ناگهانی جنبش ۱۵-ام در سال ۲۰۱۱ موانع را در هم شکستیم و از آن موقع تا به حال مشغول مقابله با محدودیت‌ها برای تغییر بوده‌ایم.»

این نامه با اشاره به دو جنبش جدید سیاسی یعنی آهورا مادرید و بارسلونا ان کومون که اوایل امسال در انتخابات شهرداری بزرگترین شهرهای اسپانیا پیروز شدند، به این نکته اشاره می‌کند که آنها خواستار راه متفاوتی برای اعمال سیاست‌ها هستند.

در این نامه مانوئلا کارمنا از حزب مادرید و آدا کولائو از جنبش بارسلونا، به جای نمایندگی یک حزب سیاسی، از پلتفورم‌های شهروندی که از حضور گستره بزرگی از حزب‌های چپ‌گرا، فعالان سیاسی و هزاران شهروند بدون جهت‌گیری سیاسی تشکیل شده‌اند، حمایت می‌کنند. این پلتفورم‌ها با آرزوی بازگرداندن سیاست به مردم معمولی، توانستند در برخی شهرها قدرت را در دست بگیرند.

حالا آلمادوار نیز تلاش دارد تا همان نوع تغییر سیاسی را که در بخش مردمی ایجاد شد، به بالاترین درجات دولت اسپانیا وارد کند.

پلتفورم شهروندی که همین ماه شکل گرفت و هزاران شهروند اسپانیایی از آن حمایت می‌کنند، می‌خواهد نسخه‌ای ملی از همان جنبش‌های شهری چپ‌گرا را خلق کند. نامی که به این جنبش داده شده آهورا ان کومون (حالا برای مردم) است.

آلمادوار به عنوان یکی از ۲۰۰ نفری که پشت این جنبش هستند، پیروزی در انتخابات شهری را با انتخابات منطقه‌ای مقایسه می‌کند که در آنها حزب‌های چپ‌گرایی از جمله پودموس تصمیم گرفتند به تنهایی شرکت کنند و سوم یا چهارم شدند. وی می گوید: ما فکر می‌کنیم اگر پودموس تنهایی ادامه دهد کم خواهد آورد. بسیاری از کسانی که طی انتخابات شهری در این ائتلاف‌های چپ‌گرا شرکت کردند، باور دارند که این مدل می‌تواند بهترین راه برای پیروز شدن در انتخابات عمومی ماه نوامبر نیز باشد.

از زمان آغاز این جنبش که چهره‌های مهم فرهنگی از آن حمایت می کنند، بیش از ۲۶ هزار نفر به‌ آن محلق شده‌اند. در حالیکه بسیاری از آنها به حزب‌های سیاسی چپ‌گرا یا گروه‌های فعال‌ مرتبط هستند، تعداد قابل توجهی از آنها نیز جهت‌گیری سیاسی خاصی ندارند.

آلمادوار که اهل اسپانیاست به عنوان یک نویسنده، کارگردان و تهیه کننده توانایی های خود را ثابت کرده است. فیلم «با او حرف بزن» وی که محصول سال ۲۰۰۲ است برنده جایزه اسکار شد و «زنان در آستانه شکست ذهنی» نامزد دریافت جایزه بفتا شد. فیلم‌های او توانستند مسیر حرفه‌ای پنلوپه کروز و آنتونیو باندراس را تضمین کنند. کروز برای نقش‌آفرینی در فیلم «بازگشت» محصول سال ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن سال شد و باندراس هم یکی از نقش‌های اصلی خود را در «قانون آرزو» محصول سال ۱۹۸۷ ایفا کرد که در فستیوال فیلم برلین نیز نمایش داده شد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین