شمار نمایندگان حامی توافق ایران در کنگره آمریکا رو به افزایش است

شمار نمایندگان حامی توافق ایران در کنگره آمریکا رو به افزایش است

یک رسانه غربی از افزایش تدریجی شمار نمایندگانی که در کنگره آمریکا از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند خبر داد.

با وجود ادعای برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر اینکه تعداد آرای لازم برای رد توافق هسته ای ایران را دارند آسوشیتدپرس در گزارشی از رو به افزایش بودن تعداد افرادی که در کنگره از این توافق حمایت می کنند خبر داد.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که جمهوریخواهان ۲۴۶ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند احتمال زیادی وجود دارد که آنها بتوانند ۲۱۸ رای را برای حمایت از طرحی در زمینه رد این توافق جمع آوری کنند که از سوی پیتر راسکام، نماینده جمهوریخواه از ایالت ایلینوی، ارائه شده است.

راسکام در بیانیه‌ای گفته است: «زمان به سود توافق نیست. هر چقدر که اعضاء (مجلس نمایندگان) وقت صرف بررسی این توافق می‌کنند بیشتر پی می‌برند که این یک اشتباه تاریخی است».

هنوز مشخص نیست که جمهوریخواهان بتوانند رای کافی را برای بی‌اثر کردن وتوی احتمالی باراک اوباما در قبال چنین طرحی داشته باشند. رییس جمهوری آمریکا امیدوار است که همراهی دموکرات‌ها با توافق ایران بتواند مانع از رد آن در کنگره شود.

در این میان «آدام شیف» و «آنا اشو» از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا، روز دوشنبه به فهرست در حال گسترش نمایندگانی اضافه شدند که گفته‌اند از این معاهده بین‌ المللی حمایت می‌کنند.

شیف که ارشدترین نماینده دموکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان است، گفته که توافق با ایران «به شکلی واقعی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» حداقل تا ۱۵ سال دیگر می‌شود.

کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا این توافق را بررسی کند و انتظار می‌رود که تا روز ۱۵ سپتامبر برای رد یا تصویب آن رای‌گیری نماید و یا درباره آن رای‌ گیری نکند.

جمهوریخواهان ارشد در مجلس نمایندگان درباره دلایل مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گفته‌اند که این توافق مانع دستیابی تهران به سلاح اتمی نمی‌شود، ضمن اینکه میلیاردها دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در نتیجه تحریم‌ها را آزاد می‌کند که خرج گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان و حماس خواهد شد.

«جان بینر» رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز ۳۱ تیرماه گفته بود که او و سایر اعضای کنگره «هر کاری انجام می‌دهند» تا از اجرای توافق اتمی با ایران جلوگیری شود.

ایران و اعضای گروه ۵+۱ پس از دو سال مذاکره در شهرهای مختلف جهان سرانجام ۲۳ تیرماه به یک توافق جامع و نهایی برای حل موضوع هسته ای دست یافتند. این توافق در شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تصویب شذ و قرار است کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) نیز در مورد آن رای گیری کنند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین