در نشست خبری مدیرعامل پتروشیمی آبادان مطرح شد؛ اجرای پروژه «VOC» با هدف حذف بوی پتروشیمی با همکاری محیط زیست

در نشست خبری مدیرعامل پتروشیمی آبادان مطرح شد؛ اجرای پروژه «VOC» با هدف حذف بوی پتروشیمی با همکاری محیط زیست

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان از اجرای پروژه حذف بوی بد پتروشیمی با عنوان «VOC» با همکاری اداره محیط زیست این شهرستان خبر داد.
علیرضا صدیقی‌زاده صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران این شهرستان با بیان اینکه پتروشیمی آبادان با ۴۷ سال سابقه قدیمی‌ترین شرکت پتروشیمی در کشور است، اظهار کرد: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجهیم این است که در فضای رقابتی بعد از اجرایی شدن فازهای مختلف هدفمندسازی یارانه‌ها، رقابت در عرصه پتروشیمی افزایش یافته است.

وی با اشاره به این‌که پتروشیمی آبادان حدود ۳۰ میلیارد تومان بابت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ضرر کرده، افزود: در تمام صنایع پتروشیمی دنیا روال به این‌گونه است که هزینه حقوق و دستمزد ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده محصولات را تشکیل می‌دهند درحالی‌که در پتروشیمی آبادان این میزان ۳۱ درصد است که بار سنگینی را بر دوش پتروشیمی می‌گذارد.

*مشکلات اتصال به خط لوله اتیلن

مدیرعامل پتروشیمی آبادان در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص اتصال این شرکت به خط لوله اتیلن با بیان این‌که آخرین برآوردها از سرمایه مورد نیاز برای لوله‌کشی گاز و اتیلن ۶۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: اجرای خط لوله نیازمند اعتبار است و پتروشیمی آبادان این پتانسیل مالی را ندارد درحالی‌که طراحی و محاسبات آماری این کار آماده شده است.

صدیقی‌زاده با طرح این سوال که چرا خط لوله اتیلن از عسلویه به اهواز، دهلران، خرم‌آباد، کرمانشاه، تبریز و شهرهای دیگر کشیده شده اما یک لوله از آن به آبادان نمی‌آید، گفت: چرا سرمایه‌گذاری در همه جا توسط دولت انجام گرفته اما پتروشیمی آبادان خودش باید هزینه کند.

وی ادامه داد: تولید صنعتی نیازمند مواد اولیه از جمله گاز و اتیلن است که ما هیچ یک را نداریم و اگر مسئولان شهری خواهان توسعه صنعتی هستند باید خوراک پتروشیمی را تامین کنند که اگر این اتفاق بیفتد هم سرمایه‌گذاران داخلی جذب می‌شوند و هم سرمایه‌گذاران خارجی.

*تعامل پتروشیمی و محیط زیست در کاهش آلاینده‌ها

مدیرعامل پتروشیمی آبادان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درخصوص اقدامات پتروشیمی در جهت کاهش آلایندگی‌های این واحد صنعتی گفت: با اینکه پتروشیمی آبادان نسبت به سایر پتروشیمی‌ها در کشور قدمت بیشتری دارد زیرساخت‌های زیست محیطی خیلی خوبی را انجام داده است.

صدیقی‌زاده افزود: اداره محیط زیست شهرستان آبادان تعامل خوبی را در این زمینه با پتروشیمی دارد و پروژه مهمی را در این خصوص اجرا کرده با عنوان VOC که هدف آن حذف بوی ایجاد شده از پتروشیمی است که بر اثر تغییر جهت باد در فضا منتشر می‌شود و لازم به ذکر است که پتروشیمی آبادان اولین پتروشیمی در کشور است که پروژه‌ای برای حذف این بو را اجرایی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دانش فنی این کار از شرکتی در امارات متحده عربی گرفته شده و مرحله مهندسی تفصیلی آن به انجام رسیده و تنها منتظر تامین نقدینگی آن از طریق دریافت تسهیلات بانکی یا افزایش سرمایه‌گذاری هستیم که مبلغ مورد نیاز در حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان است.

*توافق هسته‌ای روزنه امیدی برای صنایع پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در ادامه نشست خبری به سوالات دیگر خبرنگاران در خصوص موضوعات دیگری از جمله تاثیرات توافق هسته‌ای بر روند تولید در پتروشیمی آبادان نیز پاسخ داد و اظهار کرد: این توافق هنوز اجرایی نشده اما چنانچه به مرحله اجرا برسد در دو حالت برای پتروشیمی آبادان تاثیرات مثبت خواهد داشت.

صدیقی‌زاده بیان کرد: اولین تاثیر این توافق این خواهد بود که مواد اولیه‌ای که از شرکت‌های داخلی می‌خریم در صورت لغو تحریم‌ها می‌توانیم از شرکت‌های خارجی خریداری کنیم.

وی دومین تاثیر مثبت این توافق را در نقل و انتقال پول دانست و افزود: در حال حاضر برای پرداخت هزینه محموله‌ها نه LC داریم و نه ضمانت‌نامه بانکی، اما چنانچه تحریم‌ها برداشته شود ریسک موجود در زمینه انتقال پول از طریق واسطه‌ها از بین خواهد رفت و در این زمینه امنیت بیشتری حاصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان ادامه داد: همچنین اعتماد متقابل بین خریدار و فروشنده که در هر معامله‌ای لازمه کار است، با داشتن LC حاصل خواهد شد و هر قطعه یا ماده شیمیایی را می‌توان از طریق LC خریداری کرد.

صدیقی‌زاده گفت: عامل مهم دیگری که اکنون وجود دارد اما بعد از لغو تحریم‌ها برداشته خواهد شد افزایش قیمت خرید است زیرا در حال حاضر به علت وجود تحریم‌ها قیمت هر ماده اولیه‌ای چند برابر محاسبه می‌شود.

*دغدغه به‌کارگیری نیروهای بومی در پتروشیمی آبادان

وی درخصوص اشتغال نیروهای بومی در پتروشیمی آبادان نیز با بیان اینکه چارت سازمانی این شرکت دارای ۱۴۰۱ نفر پرسنل شاغل است، گفت: پتروشیمی آبادان در آینده نیازمند اصلاح چارت سازمانی و تعدیل نیروهای خود خواهد بود که در این تعدیل نیرو ضروری است که بیشتر از نیروهای بومی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان افزود: پتروشیمی آبادان به لحاظ میانگین سنی از بقیه رقیبان خود پیرتر است و در میزان تحصیلات نیز که در نْرم صنعتی باید بیش از ۴۰ درصد از پرسنل دارای تحصلیلات دانشگاهی باشند که در پتروشیمی آبادان این میزان ۲ درصد است بنابراین تعدیل نیرو به صورت کیفی و کمی صورت خواهد گرفت.

صدیقی‌زاده اضافه کرد: در تعدیل نیرو تلاش خواهیم کرد که نیروهای با سابقه بیشتر و تحصیلات پایین‌تر، بازنشسته شده و نیروهای بومی با تحصیلات بیشتر جایگزین آنها شوند.

وی اظهار کرد: به لحاظ اخلاقی و وجدانی صحیح نیست که بهای کم شدن بار سنگینی که به دوش پتروشیمی است را پرسنل این شرکت بپردازند و ما برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد به دنبال راهکاری بودیم که حالتی برد برد را هم برای پرسنل و هم شرکت ایجاد کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان خاطرنشان کرد: با توجه به سخت و زیان‌آور بودن محیط کاری پتروشیمی این فرصت را داریم تا نیروهای دارای بیش از ۲۰ سال سابقه کار را با همکاری تامین اجتماعی به طور قانونی بازنشسته اعلام کنیم اما این کاهش نیروی انسانی در محیط کار نباید به گونه‌ای انجام گیرد که منجر به افزایش آمار بیکاری در جامعه شود.

*مدیریت موفق از مالکیت مهم‌تر است

صدیقی‌زاده در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد خصوصی یا دولتی بودن پتروشیمی تصریح کرد: در بحث خصوصی‌سازی شرکت‌های صنعتی، یک بخش مدیریت مطرح است و یک بخش مالکیت که در ایران خصوصی‌سازی معمولا از مالکیت آغاز می‌شود درحالی‌که بالا یا پایین بودن راندمان یک صنعت به مدیریت آن بستگی دارد و مهم نیست مالک یک صنعت کیست بلکه مدیریت باید بتواند سودرسانی کند.

وی افزود: مالکیت شرکت پتروشیمی آبادان بالای ۸۰ درصد دولتی است و ۲۰ درصد مدیریت آن خصوصی است که مردم سهامداران عمده آن هستند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی آبادان در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، حدود ۱۴ درصد آن مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری، حدود ۷ درصد در اختیار بیمه مرکزی ایران که کنسرسیومی از کلیه بیمه‌هاست و بقیه سهام آن در بازار بورس کشور در اختیار مردم است.

*جایگاه پتروشیمی آبادان در دنیای ورزش

صدیقی‌زاده در خصوص فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای این شرکت تصریح کرد: هر زمان تولید و درآمد شرکت در بالاترین میزان خود و یا در حد قابل قبول باشد، فعالیت‌های ناشی از مسئولیت‌های اجتماعی در پتروشیمی آبادان نیز پررنگ‌تر می‌شود که این جزئی از سیاست‌های کلان پتروشیمی است.

وی اضافه کرد: ما در سطوح آماتور و غیرحرفه‌ای در رشته‌های مختلف مسابقات و لیگ‌هایی را برگزار می‌کنیم و در مسابقات جام رمضان فوتبال آبادان در سال گذشته نیز موفق شدیم مقام اول را کسب کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان همچنین در خصوص مزایای منطقه آزاد اروند برای شرکت‌های صنعتی گفت: منطقه آزاد شدن آبادان یک فرصت است که ممکن است خیلی‌ها از این فرصت استفاده نکنند چنانکه ما در پتروشیمی آبادان پتانسیل‌های قوی مالی نداشتیم به همین دلیل امکان بهره بردن از این فرصت را پیدا نکردیم، اما بااین‌حال واردات دستگاه‌های اتوماسیون بسته‌بندی از طریق منطقه آزاد باعث شد در هزینه‌ها به میزان زیادی صرفه‌جویی کنیم.

صدیقی‌زاده با بیان اینکه خطرات زیادی ادامه حیات پتروشیمی آبادان را تهدید می‌کند، گفت: اگر حرکت رو به جلو نداشته باشیم به هدف خود نمی‌رسیم و اگر قرار باشد مانند ۵ سال گذشته باشیم آینده‌ای را برای خود نمی‌توانیم متصور شویم.

وی در پایان این نشست بیان کرد: حرکت رو به جلو در بعد فنی و نیروی انسانی تنها در توان پتروشیمی و نیروهای آن نیست بلکه نیازمند عزم استانی و ملی است و همه باید برای ادامه آن تلاش کنند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین