اشتغال و ازدواج؛ مشکل جوانان شهر و روستا

اشتغال و ازدواج؛ مشکل جوانان شهر و روستا
  مشکلات ازدواج، اشتغال، اعتیاد و اوقات فراغت جوانان سال هاست که از زبان صدها مسئول تکرار می شود، معضلاتی که دیگر حوصله شنیدن و گفتن آنها کمتر شده و باید دید که شعارهای جدید راهگشا خواهد بود.

 واژه جوان ناخودآگاه ترسیم مشکلات ازدواج است و اشتغال. جوانی که شغلی ندارد، نمی تواند ازدواج کند، تفریح ندارد و به تبع آن امید. اما اغلب به نظر می رسد که این مشکلات جوانان پایتخت نشین است که همه مشکلات شان در گرو اشتغال لاینحل مانده است.

از دل پایتخت اوضاع جوانان در شهرستان ها و روستاها متفاوت است. جوانان شهری، هم سن و سال های خود در شهرستان ها را به مراتب خوش اقبال تر از خودشان می دانند و البته عکس این ماجرا هم صادق است. رویای پایتخت نشینی و شهرنشینی برای جوانان شهرستان ها و روستاها. معضلی که روستاها را در بسیاری از نقاط کشور به مرور زمان خالی از سکنه کرده است و کشاورزی و دامداری را تبدیل به شغلی برای مسن ترین اهالی روستا.

همین چند هفته پیش بود که محمدرضا رستمی معاون جدید وزارت ورزش و جوانان در امور ساماندهی جوانان برای اجرای طرح ها و ایده های جدید خود به استان چهار محال بختیاری رفت.

آوردگان یکی از همین روستاها بود که جوانانش برای استقبال از معاون وزیر فرشی پهن کرده بودند زیر درختان بادام . پسران جوان روستا هم اشتغال را معضل می دانستند. آنها از نبود شغل و بیکاری گلایه داشتند و اعتیاد. هر چند که خبری از دخترانشان نبود اما این جوانان دیگر تمایلی به کار روی زمین ها ندارند. روستایشان با وجود جمعیت ۴ هزار نفری به قول خودشان دبیرستانی برای پسران ندارد که درس بخوانند، چراکه هر جوانی اهل درس خواندن باشد به شهر می رود و مابقی توان ادامه ندارند و مشکلات اقتصادی و امنیتی راه هم امکان رفت و آمد را از آنها می گیرد.

رستمی به گلوگرد هم رفت. روستای دیگری که جوانانش مشکلات مشابهی داشتند و به دنبال پولی برای آغاز کار. صحبت از NGO  و تلاش برای مشارکت خودشان در گام اول که چندان در دسترس به نظر نمی رسد. انگار این جوانان روستایی بیشتر به دنبال دریافت نقدینگی باشند تا شغل و مشارکت.

فرصت صحبت با معاون های وزارت ورزش و جوانان در امور جوانان بعد از شنیدن موضوعات این جوانان امکان آگاهی بیشتر از وضعیت سایر استان ها را نیز فراهم کرد .

اشتغال معضل جوانان آذربایجان شرقی

لیلا جاویدان مدیر کل امور جوانان در استان آذربایجان شرقی بر این باور است که مشکلات جوانان امکان دسته بندی ندارد .

وی با بیان اینکه عمده ترین مشکل در حاضر مسئله اشتغال است ، اظهار داشت: ما یکی از فعال ترین استان ها در بحث NGO هستیم اما این طور که در روستاها به طور جداگانه کار کردیم نیست، در فاز یک مراکز استان، فاز دوم شهرستان ها را فعال خواهیم کرد . بحث روستاها در فاز سوم است که اکنون نیز در قالب برنامه های جهادی به روستاها توجه می کنیم.

آموزش ازدواج در قم برای رهایی از معضل طلاق

پارسانیا سرپرست امور فرهنگی جوانان استان قم  نیز به معضل اشتغال و ازدواج اشاره می کند . او از طرح آموزشی زندگی پایدار در قم سخن می گوید و معتقد است این گواهی راحت ترین مدرکی است که زوج جوان می تواند برای پرونده وام خود داشته باشد که با این مدرک از آذر ماه سال ۹۳ به زوج های جوان تعلق می گیرد.هر زوج جوانی که برای دربافت وام ازدواج در استان قم به بانک مراجعه می کند بلافاصله برای گذراندن این دوره معرفی می شود.

وی تصریح کرد: این شروع ارتباط ما با زوج های جوان است که یک برنامه ۴ ساله برای آنها در نظر گرفته ایم .در حوزه مشاوره ، تسهیلات و … به جوانان کمک می شود.

پارسانیا با بیان اینکه بالای ۵۰ درصد طلاق ها در ۵ ساله اول رخ می دهد، ادامه می دهد: این برنامه ۴ ساله را هم به همین منظور در نظر گرفته ایم.

وی، مشکلات دیگر جوانان در استان قم را اشتغال و مسکن عنوان کرد و افزود: ما در حوزه جوانان مسئولیت ساماندهی را به عهده داریم که یکی از اقدامات ما تلاش برای افزایش مشارکت اجتماعی جوانان است .با شکل گیری تشکل های جوانان آنها توانمند می شوند و در اینده نیز می توانند نقش خوبی را در جامعه ایفا کنند . در این حوزه در همه استان ها این معضل وجود دارد و به طور سازماندهی شده دنبال نشده است .

اشتغال مجازی در گلستان

محمود متقی معاون فرهنگی و امور جوانان استان گلستان نیز یکی از مشکلات اصلی در میان جوانان استان خود را اشتغال می داند. او معتقد است : بحث اشتغال که حل شود به تبع آن موضوع ازدواج حل می شود و خیلی از آسیب های اجتماعی که وجود دارد حل خواهد شد .

او ادامه داد: از سال گذشته استان گلستان برنامه های خوبی در ایجاد اشتغال جوانان به ویژه در زمینه فناوری داشته است . بحث اشتغال از طریق فضای مجازی در استان گلستان به صورت استان پایلوت آغاز شده است و در این زمینه ثبت نام از متقاضیان صورت گرفته و دوره های اموزشی برگزار شده است و ۵۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند و دوره های تخصصی برگزار شده است که این فضای کسب و کار آغاز شود.

متقی به بحث اشتغال وفعالیت های درزمینه خیرین ازدواج و تشکل های ازدواج پایدار اشاره کرد .جلسات به صورت منظم برگزار می شود.

خراسان رضوی و ازدواج ستیزی

قدیری مدیر استان خراسان رضوی نیز درباره مشکلات جوانان در این استان گفت موضوع نگران کننده استان بحث ازدواج ستیزی است و البته بحث افزایش طلاق که متأسفانه خراسان رضوی در زمینه طلاق سومین در کشور است .

وی درباره دلایل این امر با بیان اینکه به طور مشخص نمی توان درباره آن صحبت کرد، اظهار داشت : تفاوت نگرش های نسل جوان به زندگی از عوامل اصلی افزایش آمار طلاق است . مشهد بافت قومی متعدد و متکثری دارد و زبان تفاهم خیلی کمرنگ شده است .مشهد از لحاظ تاریخی مثل چهارراه حوادث بوده است . حواشی و متن این شهر با هم تفاوت دارد .

قدیری همچنین آمار اعتیاد را نگران کننده خواند.

خوزستان هم درگیر ازدواج و اشتغال

مدیر کل استان خوزستان اما یکی از مشکلات اصلی استان را بحث اشتغال جوانان دانست و گفت: تحقیقی که وزارت ورزش وجوانان با دانشگاه شهید چمران اهواز  به صورت مشترک  برروی جامعه آماری جوانان ۱۹ تا ۲۵ سال بیکار انجام داده اند ، این نتیجه حاصل شده است که مشکلاتی وجود دارد که اگر به همت مسئولان به صورت ملی حل نشود ، این معضل مشکلات بسیاری به دنبال دارد .

وی با اشاره به معضل ازدواج بیان کرد : در خوزستان ۱۴ همایش برای ازدواج انجام شده و کنگره روانشناسی با حضور اساتید بین المللی برگزار شد که امسال نیز ادامه خواهد داشت . ما معتقدیم برای کاهش طلاق باید آموزش های پیش از ازدواج داده شود.

با نگاهی اجمالی به آنچه مدیران استانی امور جوان مطرح می کنند، پرواضح است که همچنان بزرگ ترین معضل و مشکل جوانان در کل کشور همان اشتغال و ازدواج است . همان موضوعاتی که معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان به جد اعتقاد دارد که نباید جوانان و مشکلاتشان را تنها به این معضلات سوق داد . او معتقد است مشارکت های اجتماعی جوانان است باید بیش از هر پیز مورد توجه قرار گیرد و NGO ها می توانند بخش اعظمی از مشکلات از جمله موضوع اشتغال و ازدواج را نیز حل کنند.

مشکلات جوانان از ازدواج و اشتغال و اعتیاد و اوقات فراغت و… سال هاست که از زبان صدها مسئول تکرار شده اند . کاندیداهای انتخاباتی در هر دوره ای بیشترین سود را از بیان این مشکلات و ارائه راه حل های رویایی برای همین معضلات پابرجا به دست آورده اند . معضلاتی که خود جوانان هم دیگر حوصله ای برای شنیدن و گفتن از انها ندارند و باید دید که شعارهای جدید تا چه اندازه این مشکلات را از زیر خروارها خاکی که رویشان را گرفته نجات می دهد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین