چشم خوزستانی ها روشن ؛ کسب رتبه دوم تولید ناخالص ملی و بیکاری کشور!

چشم خوزستاني ها روشن ؛ كسب رتبه دوم  توليد ناخالص ملي و بيكاري كشور!

آیا مدیران استانی انگونه که حاجتی انتظار دارد تکانی بخود خواهند داد و بدون تکیه ی صرف بر وظایف ملی و ابلاغی از مرکز، برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری و بهبود رتبه ی استان در این بخش گامی جدی برخواهند داشت یا همچنان در بر همان پاشنه ی سابق خواهد چرخید و روزی خواهد رسید که سیستان و بلوچستان هم از خوزستان پیش بیفتد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: خوزستان از نظر سهم تولید ناخالص ملی رتبه دوم استان را داشته ولی متأسفانه در مقابل بعد از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم بیکاری کشور را نیز به خود اختصاص داده است.
حاجتی گفت: همه مدیران باید به این نتیجه دست پیدا کنند که تنها با انجام وظایف ملی صرف و آن دسته از وظایفی که به آنها ابلاغ شده زمینه ساز توسعه نمی شوند. بنابراین همواره باید علاوه بر انجام وظایف ذاتی به وظایف بومی در جهت رفع مشکلات مردم نیز عمل کرد.
سخنان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان حگایتگر واقعیت تلخی است که دامنگیر خوزستانی ها شده است. با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی، صنایع ملی بزرگی چون نفت، پتروشیمی، فولاد، سدها، نیشکر و…نرخ بیکاری در استان خوزستان بسیار بالاست و نه تناسبی با سهم استان در تولید ناخالص ملی ندارد بلکه به نحو عجیبی با آن رابطه ی معکوسی پیدا کرده است! با آغاز بکار دولت یازدهم این امیدواری ایجاد شد که با تغییر رویه ها و سیاست های پیشین و تحرک مدیریتی و ایجاد زیرساخت های لازم بویژه در بخش خدمات و رونق صنعت گردشگری همچنین اتخاذ تدابیری تازه، نرخ بیکاری در استان کاهش پیدا کند و جایگاه خوزستان در رنکینگ اشتغال بهبود یابد. با این وجود به نظر می رسد هنوز استان خوزستان نتوانسته به خود تکانی بدهد و شاهد تحول و اصلاح این وضعیت در استان نبوده ایم بگونه ای که پس از گذشت نیمی از عمر دولت روحانی نیز، خوزستان پس از سیستان و بلوچستان رتبه دوم بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است.
اگرچه سیاست های دولت های پیشین بویژه در تمرکز دادن به فعالیت های صنعتی و جهت دادن توسعه به فعالیت پروژه های صنعتی ملی و بزرگ در استان در وضع کنونی موثر بوده است اما ادامه همان سیاست ها و نبود راهبرد مدون و مشخص در دوره جدید نیز باعث تداوم حضور خوزستان در صدر جدول بیکاری در کشور   شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در این رابطه گفته است: یکی از تلاش هایی که طی بیش از یک سال اخیر انجام شده این بود که در کنار انجام اقدامات کوتاه مدت، اصلاحاتی را نیز در مأموریت ها و وظایف محول شده ایجاد کرده و در نهایت نیز چشم اندازهای بلند مدت را برای خود ترسیم کنیم.
به گفته ی حاجتی،  اگر چشم اندازهای بلند مدت را با برنامه ریزی صحیح تدوین کنیم، آن وقت می توانیم به نیازهای استان توجه بیشتری داشته و در جهت برآورده کردن آنها و یا حل مشکلات بهتر گام برداریم. وی تاکید می کند: تمام این صحبت ها و فعالیت ها به همان یک جمله ای بر می گردد که نباید فقط وظایف صرف را انجام دهیم.
با این وجود جای این پرسش باقیست که براستی آیا دوسال گذشته فرصت خوبی برای برنامه ریزی و حرکت در مسیر کاهش بیکاری در استان فرصت کمی بوده است؟
حالا رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم اذعان می کند که استان خوزستان سهم قابل توجهی را در زمینه های مختلف کشوری دارد ولی در تدوین سند توسعه ششم هیچ سهمی برای استان ها در نظر گرفته نشده بود. بنابراین به مسئولان کشور اعلام کردیم با توجه به نقش پررنگ این استان یکی از مدیران را برای شرکت در جلسات کارگروه تدوین این سند بپذیرند.
او البته افزایش اختیارات مدیریت ارشد استان را از جمله عوامل بهبود وضع استان می داند و انتظار دارد تا تغییراتی در این زمینه ایجاد شود، موضوعی که دیگر استانها نیز بنوعی با آن دست و پنجه نرم می کنند. او پشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه می کند که از جمله آنها اختیارات استاندار در حوزه منابع انسانی، مناطق آزاد و… است.
حال باید منتظر ماند. آیا مدیران استانی انگونه که حاجتی انتظار دارد تکانی بخود خواهند داد و بدون تکیه ی صرف بر وظایف ملی و ابلاغی از مرکز، برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری و بهبود رتبه ی استان در این بخش گامی جدی برخواهند داشت یا همچنان در بر همان پاشنه ی سابق خواهد چرخید و روزی خواهد رسید که سیستان و بلوچستان هم از خوزستان پیش بیفتد؟

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین