عضو انجمن قطعه‌سازان : کمپین خودرو نخرید کار دست خودروسازان داد

عضو انجمن قطعه‌سازان : کمپین خودرو نخرید  کار دست خودروسازان داد

عضو انجمن قطعه سازان گفت: برخی خودروسازان به جای مطالبات خود به قطعه‌سازان خودروی چینی داده‌اند.
فرهاد به‌نیا در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران گفت: کمبود نقدینگی سبب ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از قطعه‌سازان شده است و بنابراین بسیاری از قطعه سازان حاضر شده اند که به جای مطالبات خود از خودروسازان و دریافت نقدی آن، خودرو دریافت کرده و در بازار به فروش برسانند. عضو انجمن قطعه سازان افزود: بر این اساس، هم اکنون یکی از خودروسازان بزرگ کشور، اقدام به پرداخت مطالبات قطعه سازان به صورت تحویل خودرو کرده و البته پیشنهاد قطعه سازان این است که خودرو را در مالکیت قطعه سازان از سوی لیزینگ ها به فروش رسیده و پول آن به قطعه ساز داده شود. بر این اساس، در گام اول یکی از خودروسازان، خودروهای چینی را به جای مطالبات خود به قطعه سازان داده است. وی تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از قطعه سازان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و خودروسازان پول آنها را نمی‌دهند، با مراجعات مکرر بانک‌ها برای دریافت مطالبات خود مواجه هستند که این امر، عرصه را بر قطعه سازان تنگ کرده است. به گفته به‌نیا، با رای دیوان عدالت اداری در نیمه اول مردادماه، مجمع انتخاباتی هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو که سال گذشته برگزار شده بود، به طول کامل ابطال گردید و طی روزهای آتی، این حکم به انجمن هم ابلاغ خواهد شد؛ بر این اساس با درخواست یک سوم اعضا یا ورود مستقیم وزارت کار برای ارایه درخواست برگزاری مجمع، می تواند دوباره انتخابات برگزار شود. وی اظهار داشت: در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکلات متعددی مواجه است که بخشی از آن گریبان قطعه سازان را هم گرفته است، به نظر می رسد تشکلی باید وجود داشته باشد که بتواند مطالبات قطعه سازان را پیگیری کند.   به نیا ادامه داد: در هفته های گذشته شکل گیری کمپین خودرو نخرید، مشکلات عدیده ای را برای خودروسازان ایجاد کرده و نقدینگی آنها دچار مشکل شده، این در حالی است که مشکلات مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده نیز به این مباحث اضافه شده و در کنار خودروسازان، برای قطعه سازان هم مشکلاتی را به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی نیز حسابرسی را آغاز کرده، این در حالی است که سازمان‌های تولیدی نیز اسناد مالی را دپو می‌کنند و اگر ارایه نکنند، جرایم سنگینی باید بپردازند که این امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و قطعه سازان به وجود آورده است.  عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: هرج و مرج هم اکنون در واردات خودروهای چینی به شدت دیده می شود و سیاست درستی در مورد واردات این خودروها وجود ندارد، این در حالی است که خودروهای بی کیفیتی هم از سوی واردکنندگان خودروهای چینی وارد بازار شده که متاسفانه مشکلات زیادی به لحاظ تامین قطعات برای مردم به وجود آورده است.  وی افزود: چینی ها به شدت به دنبال حفظ سهم خود در بازار ایران هستند و این، بستگی به هنر دولتمردان دارد که طوری سیاستگذاری کنند که خودروهای با کیفیت ،اگر هم قرار است از چین وارداتی صورت گیرد، روانه بازار شوند.
به نیا در ادامه از انجام مذاکره خودروسازان و قطعه سازان آلمانی و ژاپنی با قطعه سازان ایرانی خبرداد و گفت: آنها ارزیابی اولیه با قطعه سازان ایرانی داشته اند و در حال ارزیابی هستند که آیا می توانند ظرف دو سال آتی، در ایران برخی خودروها را تولید کنند.
وی از انجام مذاکره با برخی قطعه سازان برای تولید خودروهای x۴۰۹ و x۵۰۲ از سوی ایران خودرو خبرداد.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین