طرح برلین-پاریس-رم برای توقف سیل پناهجویان؛ تکرار شعار حمایت از کشورهای جنگ‌زده

طرح برلین-پاریس-رم برای توقف سیل پناهجویان؛ تکرار شعار حمایت از کشورهای جنگ‌زده

وزرای خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا در نامه‌ای برای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرحی مشترک برای حل بحران مهاجران ارائه کردند.

خبرگزاری فارس: طرح برلین-پاریس-رم برای توقف سیل پناهجویان؛ تکرار شعار حمایت از کشورهای جنگ‌زده

«فرانک والتراشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان به همراه «لوران فابیوس» و «پائولو  جنتیلونی» همتایان فرانسوی و ایتالیایی‌اش در نامه‌ای به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرحی را درباره مسئله مهاجران ارائه کردند.

نشریه آلمانی «اشپیگل» با انتشار این خبر نوشت که موگرینی که معاونت رئیس کمیسیون اروپایی را نیز بر عهده دارد، مذاکراتی را رهبری می‌کند که به صورت گسترده از دیروز در لوکزامبورگ آغاز شده است.

این ۳ نفر در نامه یاد شده نوشته‌اند: «شمار افرادی که به دلیل جنگ‌‌های داخلی، تروریسم یا مشکلات اقتصادی قصد سفر به اروپا را دارند، رو به افزایش است. این بحران تمامی اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو اروپا باید پاسخی مشترک برای این  چالش تاریخی پیدا کند.»

در این نامه همچنین درخواست شده تا کمک‌ها به مناطقی که مردم از آن مناطق فرار می‌کنند، افزایش یابد.

سال گذشته ۷۰ درصد از افرادی که درخواست پناهندگی به اروپا را داشتند، اتباع سوریه، عراق، افغانستان، لیبی، آفریقا و کشورهای غربی حوزه بالکان بودند. به نوشته اشپیگل، برای اینکه این موج مهاجرت در منطقه محدود شود باید برای هر منطقه طرحی خاص اجرا شود.

طرح‌هایی که در این نامه برای هریک از این کشورها و مناطق در نظر گرفته شده، پیش از این هم بارها از سوی مقامات این کشورها مطرح شده، اما در عمل تغییری در وضعیت این کشورها ایجاد نشده است. اغلب کشورهای مورد اشاره در این نامه، مناطقی هستند که از سوی کشورهای غربی هدف حمله قرار گرفته و حالا با بحران سیاسی-امنیتی روبرو شده‌اند.

دسته‌بندی ارائه‌شده در نامه سه وزیر خارجه به شرح زیر است:

سوریه: فعالیت سیاسی هرچه بیشتر برای پایان دادن به بحران و صرف پول بیشتر برای تامین نیازهای ۳ میلیون مهاجر در کشورهای همسایه این کشور. همچنین اختصاص بودجه برای مدرسه‌ساری برای کودکان.

عراق: مناطقی در این کشور که تروریست‌های داعش آن‌ها را ترک کرده‌اند و نیروهای امنیتی حمایت از مردم را در دست دارند، باید مواد غذایی در اختیار مردم قرار گیرد و بازسازی زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

افغانستان: کمک‌هایی که تاکنون برای ثبات و بازسازی این کشور اختصاص یافته است، افزایش یابد.

لیبی: همکاری بیشتری صورت گیرد تا در کشور دولت وحدت ملی تشکیل شود، ضمن اینکه در تامین امنیت و ساختارهای اداری به این کشور کمک شود.

شرق و غرب آفریقا: جنگ با تروریسم و خشونت به وسیله کمک به تامین امنیت در مرزها تشدید شود. ضمن اینکه باید به مسئله بازسازی بخش‌های اقتصادی توجه شود تا بسیاری از مردم با اطمینان به آینده کشورشان به وطن بازگردند. در مقابل هم کشورهای آفریقایی باید هر چه بیشتر علیه قاچاق انسان اقدام کنند. و در اروپا هم پناهجویان را بهتر از اکنون بپذیرند.

 غرب بالکان: با همکاری مقامات منطقه برای مردم روشن شود که درخواست پناهندگی به معنای اقامت همیشگی در اروپا نیست. ضروری است که در اروپا سیاست موثر بازگشت در نظر گرفته شود. طبقه‌بندی همه کشورهای منطقه که در آنها کشورهای امن در نظر گرفته شده باشند هم اقدامی است که نویسندگان نامه از آن حمایت کرده‌اند. همزمان باید در کشورهای (این حوزه) با کمک‌های بیشتر اتحادیه اروپا و تکیه بر رشد اقتصادی و کار‌آفرینی به آنها کمک کرد.

وزاری ۳ کشور با این نامه خواستار راهکاری جدید و بلندپروازانه شدند که به سیاست مشترک اروپایی در زمینه مسایل پناهندگان منجر شود.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین