سیلاب دست بردار نیست!

سیلاب دست بردار نیست!

با گذشت چندین روز از سیلاب اخیر کشور،بخش هایی از کشور به ویژه در استان خوزستان همچنان در وضعیت نگران کننده ای با بحران دست و پنجه نرم می کنند.

بعد از گذشت چندین روز از جاری شدن سیل و طغیان و التهاب رودخانه دز در خوزستان،گزارشات از عدم امداد رسانی مناسب به سیل زدگان حکایت دارد.

شدت سیلاب به اندازه ای است که برخی از مناطق روستایی خوزستان،و در مناطقی همچون شوشتر،شوش،اندیمشک دزفول و…از نقشه حذف شده اند.

**شدت بحران در حال افزایش است

علی خدادادی،مدیر هلال احمر خوزستان با اشاره به زیرآب رفتن ۱۶ روستا در شعیبیه شوشتر از تشدید سطح و میزان بحران خبر می دهد.

این در حالی است که فرماندار شوشتر نیز عنوان کرده ۳۴ روستا منطقه شعیبیه شوشتر همچنان با سیل دست و پنجه نرم می کنند و با تخریب یک پل،محور و مسیر ارتباطی شش روستا قطع شده است.

*نابودی فاجعه بار ۴۶ هزار تن گندم

سیلاب به اراضی کشاورزی زارعان نیز رحم نکرد و بخش قابل توجهی از گندم برخی از مناطق سیل زده به نابودی کشیده شده است.

شهرستان شعیبیه از سویی با روستاهای زیرآب رفته مواجه است و از سوی دیگر مقادیر بسیاری از گندم زراعتی خود را از دست داده،البته حجم خسارات ریالی بصورت دقیق تاکنون برآوردنشده،اما از بین رفتن ۴۶ هزار تن برای یک شهرستان صدمه و تخریب سنگینی به شمار می رود.

قطعی برق بسیاری از روستاها نیز مزید بر علت شده تا شرایط دشوار و پیچیدهای برای این محدوده از جنوب کشور رقم بخورد.

*اعزام ارتش،سپاه و بسیج به مناطق سیل زده

آنچنان که قاسم نبهانی،بخشدار شعیبیه عنوان کرده،سپاه و بسیج یک گروه ویژه از تیپ ۴۵ تکاور به این ناحیه اعزام کرده اند تا بتوان خدمات مطلوب تری را در مناطق سیل زده ارائه کرد.

جابجایی خانوارهای سیل زده،انتقال دام ها به مناطق امن و توزیع آب،نان و کنسرو بین سیل زدگان بخشی از اقدامات انجام شده در مناطق بحران زده است.

*انتقاد دهیار روستای بیت یباره از عدم حضور نیروهای ستاد بحران

منطقه شوش نیز جز مناطقی است که با خسارت سنگینی مواجه شده است و برخی از روستاهای این خطه،بعداز گذشت یک هفته هم چنان در شرایط اضطراری به سر می برند.

تخلیه بیش از ۲۰ روستا، قرارگرفتن روستاهای زبیدالدبات،بیت امحارب،بیت غانم،بیت یباره،بیت کاظم حیدر،بیت یدی و روستای مزرعه در محاصره سیلاب،وضعیت این ناحیه را بغرنج کرده است.

فرماندار شوش از قرارگرفتن ساکنان ۱۴ روستا در محاصره سیلاب و تخلیه و انتقال آنها به مناطق امن خبر داده است.

** بیکاری ۲ هزار نفر از کارگران پیمانکاری شهرداری دزفول

سیلاب جنوب،نه تنها اراضی کشاورزی و خانه و کاشانه مردم،بلکه اشتغال عده ای از کارگران را نیز نشانه رفت ،اخبار منتشره در رسانه ها حاکی از بیکاری ۲ هزار نفر از نیروهای پیمانکاری شهرداری دزفول است.

تنها خبر نوید بخشی که تا حدودی قلب نا آرام ساکنان روستای غریب دزفول را آرام ساخته معطوف به قول مساعدت بنیاد مسکن به پرداخت خسارت به خانوارهایی است که منازلشان با تخریب مواجه شده است،همچنین جهاد کشاورزی نیز قول داده تا تامین علوفه دام های اهالی این روستا را بر عهده گیرد.

*خوزستان نیازمند همیاری است،مسوولان بشتابند

اگر چه اعزام نیروهای بسیج،سپاه و تکاور از اقدامات مثبت و سازنده ای بود که در این وضعیت بحرانی نقش موثری را در پیشگیری و کاهش تحمیل خسارات هر چه بیشتر داشته و دارد،اما عمق خسارات و وسعت منطقه ای آن می طلبد تا مسوولان با نگاه ویژه ای،نهایت امکانات و توانمندی خود را برای مدیریت هر چه مطلوب تر بحران بکار بگیرند،یقینا با همگرایی و هم افزایی حداکثری دستگاه ها و نهاد های فعال می توان بحران پیش رو را با خسارات کمتری پشت سر گذاشت و ناجی روستا نشینان بخش های سیل زده از این مخمصه شد.

زمان محدود و خسارات سنگین است،مسوولان شتاب بیشتری را لحاظ کنند که خوزستان چشم انتظار است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین