به جای سهم خواهی به فکر پیشرفت شهر اهواز باشید!

به جاي سهم خواهي به فكر پيشرفت شهر اهواز باشيد!

در بازی فوتبال طی یک کار تیمی یازده نفره یکی از بازیکنان یک گل تاریخی را به ثمر می رساند که شاید همان گل کلید راهیابی به جام جهانی المپیک و یا قهرمانی در یک از جام ها و یا لیگ ها باشد، قطعا آیندگان در یک زمانی یادی از گذشته و بازیکنان سرنوشت ساز خواهند نمود.

یکصد و بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز در حالی برگزار شدکه حاشیه های زیادی به همراه داشت،  از نطق های تند علیه شهردار و عملکرد شهرداری اهواز گرفته تا لزوم حضور شهردار در جلسات شورای شهر!

در این جلسه منتقدان شهردار اهواز پای خود را از دایره نقد فراتر نهاده و رویه حاکم بر شهرداری اهواز را به مثابه غده سرطانی معرفی کردند که باید معالجه شود این افراد معتقدند در شهرداری اهواز گوش شنوایی برای حل مشکلات وتوجه به تذکرات وجود ندارد!

با نگاهی به گذشته می توان دریافت زمانی که شورای اسلامی شهر اهواز در دوره سوم منحل شد و عملا دست شهردار قبلی کاملا برای انجام و اجرای هر پروژه ای باز بود چرا پروژه های بزرگ شهری و منطقه ای با وجود امکان اجرا در شهر اهواز آغاز نشد، قطعا نمی توان وجود دست های پنهان را منکر شد . که البته ما منکر عملکرد شهردار قبلی نیستیم بلکه مقصود صرفا اشاره به وجود دست های پنهان است.

اما چگونه همین سید خلف موسوی شهردار فعلی کلانشهر اهواز با وجود شورای ۲۱ نفره (منظور نظرات موافق و مخالف است) و همان دست های پنهان توانست بسیاری از پروژه ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان برساند و پروژه های عظیم دیگری (که اجرای خود این پروژه ها باعث تغییر چهره کلانشهر اهواز بعد از یک دوره سی یا چهل ساله می شود) را آغاز نماید .

بگذریم که شب دراز است و قلندر بیدار!

هم چنین در پاسخ به این انتقادات ذکر چند نکته در جهت تنویر افکار عمومی ضروری است:

۱-  شهردار اهواز منتخب اعضای همین شورای شهر است که با اخذ اکثریت آرا بر مسند شهرداری اهواز تکیه زده است ، در نتیجه نوک پیکان انتقادات بیش از همه بسوی افراد منتقد و رای دهنده ایست که وی را به عنوان شهردار اهواز انتخاب کرده اند.

۲-  برخی از اعضای شورای شهر گویا عملکرد کلی شهرداری اهواز برایشان اهمیتی نداشته و فقط به دنبال مدارک شهرداران و مدیران عامل سازمان ها هستند و هم چنین به دنبال سوراخی برای تزریق نیرو به سیستم شهرداری!

۳-  به جرات میتوان گفت یکی از مشکلاتی که شهرداری ها از جمله شهرداری اهواز با آن دست و پنجه نرم می کند دخالت برخی افراد در عزل و نصب ها است در حالی که طبق ماده ۸۶ قوانین و مقرارات مربوط به شهر و شهرداری شورا ها یا هریک از اعضای آنها حق ندارند در عزل و نصب کارکنان دهیاری ها ،شهرداری ها و یا شرکت ها و موسسات وابسته به آنها دخالت نمایند یا به آنها دستور دهند و تا زمانی که این رویه وجود داشته باشد قطعا عقب ماندگی و مشکلات شهری به قوت خود باقی خواهند ماند.

۴-  توجه به این نکته نیز ضروری است که در بدترین شرایط اقتصادی که در تاریخ شهرداری اهواز بی سابقه بوده است بزرگترین پروژه های شهرداری اهواز یکی پس از دیگری کلگ زنی، احداث و افتتاح می گردیده اند که بر اساس بازدید معاون عمرانی وزیر کشور از پروژه های عمرانی شهرداری، شهراهواز را به یک کارگاه عمرانی توصیف کرد که در همین راستا میتوان به پروژه های تعریض پل سوم که یکی از نمادها و ماندگار ترین پروژه های شهری اهواز که کمتر از یک سال انجام شد، زیر گذرهای خلیج فارس و شریعتی، مجموعه های پارک بانوان در مناطق ۳ و ۴، هم چنین تقاطع چند سطحی میدان شهید بندر و تقاطع غیر همسطح میدان جوادالایمه و…. اشاره نمود.

۵-  در شهرداری اهواز دیدگاه های مثبت و منفی بسیار زیادی نسبت به عملکرد شهردار فعلی و شهرداران ما قبل وجود دارد که برخی را نقد و برخی را تحسین می کنند که به دیدگاه فردی هر شخص برمی گردد. این درحالی است که هیچ کس تاکنون متوجه نشده است که اهواز به یک شهردار سیاسی و… نیاز ندارد، بلکه به شهرداری نیاز دارد که بتواند نقش یک آغاز کننده خوب  و مهمتر از همه نقش یک تمام کننده را بازی کند که هم پروژه های ماقبل و هم پروژه های فعلی خود را که آغاز نموده است به اتمام برساند.

حال پس از سالها که چنین فرصتی دوباره به شهر اهواز داده شده چرا باید وقت شهردار اهواز فقط صرف عزل و نصب ها مورد هجمه برخی قرار گرفته و می گیرد که صرفا و مشخصا در پی منافع شخصی خود بوده و منافع مردم مطمنا جایگاهی در پیش آنها نداشته و نخواهد داشت.

۶-  هم چنین نباید رویداد سال گذشته را از یاد برد شایعه ای که از زمان تصدی سید خلف موسوی تا زمان ثبت نام برای انتخابات مجلس دامان وی را گرفته بود که سیدخلف موسوی می خواهد از مسند و امکانات شهرداری برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی استفاده نماید، که خود محکی برای این افراد بود. چقدر در این خصوص جلسات شبانه گرفته شد و به چه میزان خواب های شب حرام گردید وچه انتخاب ها برای سرپرست و شهردار که نگردید و عهدهایی که در پشت پرده بسته نشد که در آخر مشخص گردید شهردار اهواز قصدی برای کاندیداتوری نداشته است. که البته  مردم ما نیز بسیار آگاه تر از آن هستند که بخواهند با فضا سازی برخی تحت تاثیر قرار بگیرند.

۷-  بر طبق ماده ۷۳ : چنان چه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار با عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رییس شورا موارد را بصورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سوال مطرح می شود که در این صورت رییس شورا سوال را کبتا به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف مدت ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق العاده شورا و پاسخ به سوال می باشد. که تا کنون هیچ سوال از شهردار مبنی بر عملکرد بد وتوضیح خواستن از وی انجام نشده است، پس چگونه به یکباره شورا سخن از اختلافی سه ساله به زبان می آورد در حالی که هیچ مستنداتی مبنی بر تذکر کتبی به شهردار بصورت مداوم و پشت سر هم وجود ندارد.

۸-  بر طبق ماده ماده ۷۴  شورای اسلامی شهر، شورای شهر و یا هر یک از اعضا حق ندارند در نصب و عزل کارکنان شهرداری مداخله کنند و یا به آنها دستور بدهند. که تاکنون بر خلاف این مصوبه، دخالت این افراد در عزل و نصب ها وفشار آوردن به شهردار، باعث بوجود آمدن اختلالاتی در سیستم های اجرایی شهرداری و کند شدن روند اجرایی برخی پروژه ها گردیده است.

۹-  هم چنین درباره حضور شهردار در جلسات شورا، یاد آور می گردد که هیچ قانون ، مصوبه و یا تبصره ای مبنی بر اجبار نمودن شهردار برای شرکت در جلسات شورا وجود ندارد ، هم چنین صریحا در قانون شورا ذکر گردیده است که بر طبق درخواست کتبی شورا شهردار می بایست در شورا حاضر گردیده و به سوالات پاسخ دهد. در عوض معاونین وی در صورت نیاز به دلیل تخصصی بودن مباحث پاسخگوی سوالات اعضای شورا خواهند بود و در صورت لزوم شهردار احضار می گردد.

حال با توجه به موارد مذکور باید گفت که برخی از اعضای شورای اسلامی  شهر اهواز با نطق های خود در نظر دارند که عدم عملکرد مثبت خودشان را طی سه سال گذشته را باز سازی کنند در صورتی که شهروندان  آنقدر آگاه و فهیم هستند که دیگر توجهی به نطق های فریبانه ندارند و عملکرد آنها برایشان مهم است لذا شهروندان اهوازی با توجه به پایان دوره چهار ساله شورای اسلامی شهر بار دیگر نشان خواهند داد که خودشان  برای توسعه و عمران شهرشان تصمیم خواهند گرفت و به کسانی در آینده رای خواهند داد که دلسوزانه در جهت توسعه و آبادانی شهر گام خواهند برداشت و دیگر فریب شعارهای دروغین و تخریب ها نخواهند شد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین