مسوولین به جای حرف ، عمل کنند!

مسوولين به جاي حرف ، عمل كنند!

باز هم شهر اهواز شاهد یک فاجعه زیست محیطی تکراری دیگر بود و بارش خاکستر در اثر سوزاندن مزارع نیشکر شهر را سیاه پوش کرد، اما سوالی که پیش می آید این است که با تکرار و مداومت فجایع زیست محیطی ، اخطار های پی در پی فعالان محیط زیست و تلاشهای رسانه ها برای اطلاع رسانی و پی گیری ها هیچ اقدام مثبتی در زمینه حل این مشکلات صورت نگرفته است.
به راستی این خاکسترها در خانه مسوولان فرود نمی آید و یا خانواده آنها تحت تاثیر این خطرات زیست محیطی قرار نمی گیرند، یا شاید اصلا در خوزستان زندگی نمی کنند درهر صورت این مردم مظلوم خوزستان هستند که علاوه بر تحمل ای مشکلات زیست محیطی و به جان خریدن خطرات آنها باید متحمل هزینه های سنگینی از جمله پرداخت قبض آب با مبلغ بالا بخاطر پاک نمودن محل زندگی خود از آلاینده هایی مانند گرد و غبار یا خاکستر ، هزینه های درمانی برای خلاصی از اثرات آلاینده ها باشند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان درهمایش محیط یاران اهواز و کارون عنوان کرده بود دلیل اصلی آلودگی هوا عدم شناخت مسوولان از محیط ‌زیست است ، آیا هنوزوقت آن نرسیده که مسوولان نسبت به محیط زیست شناخت پیدا کنند و یا از مسوولانی که علاوه بر مسایل تخصصی حوضه فعالیت ، دوره آموزشی حفاظت از محیط زیست را گزرانده با شند استفاده نمود؟
هدف از ایجاد پروژه های ملی در خوزستان، ارتقا وضعیت زندگی مردم است، اما همین صنایع ، زندگی را برای مردم این استان سخت نموده اند. صنایع این استان بی هیچ واهمه و دغدغه ای آلودگی را به آب و هوای استان تزریق می کنند و با همین توضیحات بیماری های تنفسی و پوستی و انواع سرطان ها به سراغ مردم می آیند.
هر چند که آلودگی هوا در اهواز دیگر پدیده ای عجیبی نیست، اما بارش خاکستر در اثر سوزاندن مزارع کشاورزی و نیشکر و سیاه پوش شدن خیابان ها بار دیگر زنگ خطر آلودگی در این شهر را به صدا در می آورد.
پیش از این معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر اشتباه بودن آتش زدن مزارع گفته بود: آتش زدن مزارع اثرات منفی بر محیط زیست می‌گذارد و مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، نابودی بخش عمده‌ای از میکرو ارگانیزم‌های خاک، فرسایش و افزایش شوری خاک را ایجاد می کند.
وی در ادامه عنوان کرده بود: این اقدام فاجعه‌ای در بحث حاصل خیزی خاک است و موجودات زنده مفید خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر بافت خاک نیز می‌تواند اثر منفی بگذارد.
وی در ادامه گفته بود: برنامه کشاورزی حفاظتی و پایدار شامل مدیریت بقایای خاک، مدیریت عوامل زیان رسان، مدیریت حاصل خیزی خاک و مدیریت خاک‌ ورزی که به عنوان یک بسته زیست محیطی تعریف شده است، مشکل آتش زدن مزارع را حل می‌کند و بر اساس این برنامه پس از برداشت مزارع، حداقل ۳۰ درصد کاه و کلش باید در مزارع باقی بماند.این برنامه موجب حفظ رطوبت و افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از تبخیر شدید و بهبود مواد آلی خاک خواهد شد.
مقام معظم رهبری پیشتردر سخنان خود فرمودند: ازاین ‌پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه‌ها به وظیفه خود برای حفظ محیط ‌زیست عمل می‌کنند و کدام دستگاه‌ها برای حفظ محیط‌ زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند . با همه تاکیدها و هشدارهای مقام معظم رهبری در این باره، متاسفانه شاهد سکوت و عدم پاسخگویی مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آلاینده های خوزستان هستیم.
در روزهای انتخابات نمایندگان مجلس شعارهای زیادی در مورد حل مشکلات زیست محیطی استان دادند ولی در دوره های قبل بصورت عملی چیزی مشاهده نشد ، امیدواریم نماینده های جدید بتوانند حل این مشکل را از حالت گفتاری به عملی تبدیل کنند!
اینک با توجه به وجود فجایع بزرگ زیست محیطی در استان مانند سد گتوند ، گرد و غبار ، خکستر مزارع ، شوری آب و خاک ،آلاینده های صنعتی و … آیا وقت آن نرسیده که دولت و مسوولان استانی اقدامی برای نجات مردم خوزستان انجام دهند.
در پایان به همه مسوولان یاد آور میشویم که مسوولیت یعنی حق الناس به گردن داشتن نه اینکه در پشت دربهای بسته نشستن ، جلسات پی در پی برگزار کردن و وعده هایی که هیچ گاه اجرایی نمی شود.
*عباس مطر

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین