نخل های مظلوم خوزستان فدای پسته های خندان کرمان شدند!

نخل هاي مظلوم خوزستان فداي پسته هاي خندان كرمان شدند!

بسیاری از کارشناسان معتقدند با اجرای این طرح وضعیت اکوسیستمی و اکوتوریستی خوزستان و چهارمحال و بختیاری با مخاطره جدی روبه رو می‌شود اما گویا زور مرکزنشینان بیشتر است تا آن جا که علی رغم مخالفت‌ها با طرح مذکور دولت یازدهم مصمم به اجرای آن است.
به گزارش رهیاب، هفته گذشته همراه با سفر رییس جمهور کره جنوبی به ایران، برخی رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی، موجی اعتراضی را به منظور جلوگیری از عملیاتی شدن همکاری بین شرکت «دیلیم» کره جنوبی و شرکت‌های ایرانی برای اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی را آغاز کردند؛ تلاش‌هایی که حتی ایمیل سفیر کره جنوبی در ایران نیز از آن بی‌نصیب نماند و خیل عظیمی از دوستداران طبیعت در پیام‌های جداگانه از این مقام کره‌ای خواهش کردند، مقامات سیاسی کشورش را متقاعد کند تا در طرح انتقال آب «بهشت آباد» با مسوولان ایرانی همراهی نکنند.
اما اکنون تصویری در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است و حکایت از آن دارد با وجود مخالفت مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان، آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.
پروژه انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران، چندین سال است که در مرحله مطالعه و اجرای بخش‌های مقدماتی کار قرار داشت و به تازگی دولت یازدهم برای عملیاتی کردن آن با شرکت‌های کره‌ای به توافق رسیده است.
آبان ماه سال گذشته بود که نشستی با حضور «سیدمحمدرضا رضازاده» مدیرعامل شرکت و مدیران ارشد شرکت آب نیرو، با هیاتی از نمایندگان شرکت‌های «دیلیم» کره جنوبی و «مشانیر» ایران در سالن کنفرانس شرکت آب نیرو برگزار شد که در آن نشست تفاهم‌نامه همکاری طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران با عنوان “طرح بهشت آباد” امضا شد.
طرح بهشت آباد عنوانی است که برای انتقال سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از چهارمحال و بختیاری به اصفهان به کار برده می‌شود. ساخت تونلی به طول ۶۴ هزار و ۹۷۰ متر و قطر ۶ متر و حجم سد مخزنی معادل هزار و ۸۰۰ میلیون مترمکعب با ارتفاع ۱۸۴ متر بخشی از این طرح است که برای استان‌های مرکزی ایران سود بسیار زیادی دارد و سبب تأمین آب استان‌های اصفهان، کرمان و یزد می‌شود.
اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با اجرای این طرح وضعیت اکوسیستمی و اکوتوریستی خوزستان و چهارمحال و بختیاری با مخاطره جدی روبه رو می‌شود اما گویا زور مرکزنشینان بیشتر است تا آنجا که علی رغم مخالفت‌ها با طرح مذکور دولت یازدهم مصمم به اجرای آن است.
بر این اساس هفته گذشته در بین تمامی توافقنامه‌ها و قراردادهایی که با شرکت‌های کره‌ای به امضا رسید؛ با امضای تفاهم‌نامه ای، در خصوص بررسی دو طرف مبنی بر فعالیت شرکت کره‌ای Daelim در طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران توافق شد. مقرر شد تا دو طرف جزییات همکاری در این بخش را مطالعه کرده و ظرف سه ماه آینده در صورت توافق بر سر جزییات، موافقت‌نامه ای به امضا برسانند تا در آن، زمان بندی امضای قرارداد مشخص شود.
در این خصوص پیش‌تر دبیر علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون ضمن اعلام مخالفت با انتقال آب کارون به فلات مرکزی، گفت: امکان توسعه کشاورزی و صنعت در خوزستان بیش از سایر نقاط کشور وجود دارد.
هوشنگ حسونی‌زاده افزود: انتقال آب کارون برای احیای رودخانه‌های دیگر از نظر اقتصادی صرفه‌ای برای کشور ندارد و اگر انجام شود، هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت زیرا هم‌اکنون طرح‌های بزرگی مانند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، با هزینه‌های فراوان در استان در حال انجام است که به آب نیاز دارد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: انتقال آب کارون علاوه بر ضربه‌های اقتصادی بر مسایل دیگر مانند کیفیت آب شرب تاثیر منفی خواهد گذاشت.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین