جمعیت ۱۳ میلیونی مجردان ؛ تجردگرایی به ۴۰ سالگی کشیده شده است

جمعيت ۱۳ میلیوني مجردان ؛ تجردگرایی به ۴۰ سالگی كشيده شده است

ازدواج سنت نبوی و سرآغاز تشکیل یک زندگی صمیمی از طرف زن و مرد است، مقدس‌ترین و مهم‌ترین نهاد در هر جامعه محسوب می‌شود؛ تصمیم‌گیری آگاهانه می‌تواند نهاد خانواده را مداوم و مستحکم کند و موجب سلامت جامعه شود.
براساس آمارها، ۱۱درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۷ زنان بزرگتر از مردان هستند، این اختلاف سنی از ۲ تا ۳ سال شروع شده و به ۲۵ سال و حتی بیشتر هم می‌رسد. ازدواج هایی که ممکن است با انگیزه‌های مختلف صورت گرفته باشد؛ طبق آخرین سرشماری سازمان ثبت احوال از توزیع سنی همسران در زمان ازدواج و طلاق در کشور ۱۲درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۷، مرد و زن هم سن بودند و در ۱۱ درصد آنها زنان بزرگ‌تر از مردان هستند.
براساس نظر جامعه‌شناسان در حال حاضر، ایران به لحاظ ازدواج کشوری مناسبی نیست چراکه امروز هرم سنی ازدواج بهم ریخته است؛ گاهی تجردگرایی تا سن ۴۰ سالگی می‌بینم و گاهی ازدواج‌هایی را می‌بینیم که همسران توان تفکیک درست و غلط زندگی را ندارند در این میان دولت تنها با سیاست افزایش وام ازدواج در راستای تشویق جوانان به ازدواج است و در برخی از مواقع خانواده‌ها ، کودکان کم سن و سال خود را مجبور به ازدواج می‌کنند بنابراین این وضعیت در شکل‌های مختلف خود دستخوش آسیب است.
* ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور
عده ای نظرات موافقی در رابطه با این ازدواج دارند و گروهی مخالف چنین پیوندهایی هستند و مسائلی همچون بلوغ فکری، اقتدار و مردسالاری، عدم پذیرش خانواده‌ها و حتی عدم پذیرش جامعه و عرف می‌دانند در این میان بالا رفتن سن ازدواج و استقلال مالی زنان از جمله دلایل شکل‌گیری تعدادی از این ازدواج ها است.
علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار مرکز آمار ایران و مدیرکل سابق اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در گزارشی از میزان جوانان مجرد کشور گفت: ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مجرد هرگز ازدواج نکرده در کشور داریم که با احتساب افراد بدون همسر در اثر فوت یا طلاق، جمعیت مجردان ایران به رقم ۱۳ میلیون و ۳۲ هزار می‌رسد.
* اختلافات سنی تهدیدی برای برخی از ازدواج‌ها
محمدرضا بادامچی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در مورد ازدواج‌های معکوس می‌گوید: در ازدواج‌هایی که دختران بزرگتر از مردان هستند باید موردی، مورد بحث و بررسی قرار بگیرند، اگر این اختلاف سنی بین ۵ تا ۶ سال باشد مشکلی ندارد اما زمانی که این اختلاف سنی بین ۲۰ تا ۳۰ باشد مشکلات دیگری در پی خواهد داشت که ممکن است تهدیدی برای اینگونه ازدواج‌ها باشد.
* جامعه به ظاهر مدرن ایرانی با افکار سنتی می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به سنتی بودن جامعه ایرانی اشاره و تاکید می‌کند: جامعه به ظاهر مدرن ایرانی با افکار سنتی می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد، در ازدواج معکوس نقش خانواده‌ها بسیار تاثیرگذار است از گذشته‌های دور این‌گونه ازدواج‌ها وجود داشته و چندان عجیب نیست؛ نباید درمورد این ازدواج‌ها آمار سازی شود اگر آمار آن افزایش پیدا کند بدون شک در جامعه مشکلاتی وجود دارد.
* سایه سنگین بیکاری در شکل‌گیری ازدواج های معکوس
عضوکمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تصریح می‌کند: برخی از این ازدواج‌ها به دلیل شرایط مادی و بیکاری شکل می‌گیرد، پسران به دلیل تمول زنان و نه برحسب عشق و علاقه به سمت اینگونه ازدواج‌ها پیش می‌روند که به مرور زمان جذابیت خود را از دست داده و تبدیل به جدایی می‌شود.
* ازدواج های معکوس را سرزنش نکنید
ذوالقدر در مورد سرکوب نشدن ازدواج‌ها معکوس در جامعه به خانه ملت گفت: هنگامی که ازدواجی صورت گرفت که به لحاظ عرفی در جامعه همخوانی نداشت نباید آن را سرزنش کنیم. هنگامی که افراد تصمیم بگیرند چنین پیوندی داشته باشند بدون شک معایب و محاسن ازدواج پیش رو را سنجیده‌اند در این میان چنانچه بعد از ازدواج مدام مورد قضاوت جامعه قرار بگیرند، خواسته و ناخواسته ذهن آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در آینده تهدیدی برای زندگی آنها محسوب می‌شود، بر همین مبنا علاوه به کمک به انتخاب درست جوانان در شریک زندگی خود باید انتخاب آنها احترام بگذاریم و به جای قضاوت‌های نابجا، سعی در ایجاد صمیمیت و پایداری این زندگی‌ها باشیم.
* ازدواج‌های معکوس به دلایل شرایط عرفی از طرف خانواده‌ها چندان پذیرفتنی نیست
سعیدی در ادامه یادآوری می‌کند: ازدواج‌های معکوس به دلایل شرایط عرفی از طرف خانواده‌ها چندان پذیرفتنی نیست،دختر و پسر هر دو از خانواده‌های متفاوتی هستند با دو فرهنگ متفاوت که زندگی را تشکیل می‌دهند، وابستگی هر خانواده‌ به فرزندان شاید منجر به ایجاد اختلافاتی در زندگی زوجین شود علی‌الخصوص در این ازدواج‌ها که سن مطرح می‌شود؛ اختلافات خانوادگی اگر کنترل نشود گاهی منجر به اختلافات بزرگتر و حتی طلاق هم می‌شود.
نماینده مردم در مجلس دهم تاکید می‌کند: فرهنگ‌سازی و آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها در رابطه با انتخاب همسر آینده جزو اولویت‌های زندگی هر جوانی است؛ باید در حوزه ازدواج و ازدواج‌های معکوس فرهنگ‌سازی شود و مشاوره‌های در حوزه ازدواج گذاشته شود.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین