فراگیری ویروس منحوس نسبت به سیل ؛ کرونا ۲۶ هزار خوزستانی را بیکار کرده است

فراگیری ويروس منحوس نسبت به سیل ؛ كرونا 26 هزار خوزستاني را بيكار كرده است

تبعات نفس‌گیر شیوع ویروس کرونا، با وجود بازگشایی و فعالیت بخشی از بدنه اقتصادی و بازار خوزستان با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، همچنان در چرخه اقتصادی خوزستان مشهود است تاجایی که گفته می‌شود حدود ۲۶ هزار خوزستانی از کار بیکار شده‌اند.
استان خوزستان به عنوان قطب صنعت نفت کشور، از کالبدی دولتی برخوردار است و این موضوع بخش خصوصی استان را همواره با چالش‌هایی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی روبه رو می‌کند. این استان ۱.۵ برابر بیشتر از دیگر استان‌های کشور دولتی است و به همین دلیل عرصه برای رونق اقتصاد خصوصی چندان باز نبوده است.
حال با شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای مختلفی در حوزه‌های گردشگری، بازرگانی خارجی، کسب و کارهای خرد، تولید، صنایع حوزه نفت، کسب و کارهای عمومی، بازار سرمایه، بازار ارز و همچنین بازار مسکن به شکل مستقیم و غیرمستقیم، از شیوع این ویروس تاثیر پذیرفته‌اند.
یکی از اثرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد خوزستان را می‌توان بیکاری افراد دانست که تا اسفند پارسال، خود را برای کسب و کار شب عید آماده می‌کردند.
مدیرکل بیمه تامین اجتماعی خوزستان در خصوص وضعیت افراد بیکار شده ناشی از اثرات ویروس کرونا در این استان، بیان کرد: تا پیش از این تعداد هشت هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کردند اما با شیوع ویروس کرونا، تاکنون با تقاضای برقراری بیمه بیکاری ۲۶ هزار نفر موافقت شده است.
سید محمد مرعشی با اشاره به اینکه ممکن است این تعداد بیکار شده در روزها و یا هفته‌های دیگر بیشتر شود، گفت: سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک مجموعه خودگردان، با مشکلاتی روبه‌رو شده است.
وی از جمله هزینه‌های تحمیل شده به این سازمان در کل کشور را مخارج درمانی بیماران مبتلا به کرونا بیان کرد و افزود: این سازمان ۹۰ درصد هزینه‌ درمانی افراد زیرپوشش که به این ویروس دچار شده‌اند را باید پرداخت کند که این امر چالش‌های مالی را در پی دارد.
مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان خوزستان ادامه داد: پرداخت ۹۰ درصد این هزینه‌ها، مبلغی بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال برای هر فرد است.
* آغاز ساز و کار برآورد خسارت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در خوزستان
استان خوزستان در مقاطع مختلفی از جمله دوره‌های خشکسالی، گرد و غبار و سیلاب تجربه برآورد خسارت‌های مختلفی داشته است اما این بار خسارت‌ وارده ناشی از شیوع ویروس کرونا تنها مختص این استان نیست و همزمان با سراسر کشور انجام این برآوردها در دستور کار مجموعه مدیریت اقتصادی استان قرار گرفته است.
معاون اقتصادی استانداری خوزستان در این باره با تاکید بر اینکه برآورد خسارت باید به صورت منطقی انجام شود، گفت: علاوه بر این باید توجه داشت که دولت با محدودیت‌هایی در حوزه منابع روبه رو است و باید انتظارات مطابق با توان و ظرفیت دولت باشد.
سید نوراله حسن زاده با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز، اتاق بازرگانی اهواز، خانه‌های صنعت و معدن، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جهادکشاورزی استان با تشکیل کمیته‌ای مشترک برآورد خسارت را آغاز کرده‌اند، گفت: در نخستین اقدام مکاتبات مربوط به کاهش اثرات شیوع کرونا بر مجموعه‌های گردشگری با محوریت معافیت‌ها، بخشودگی حامل‌های انرژی و … صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه امسال از سوی رهبرمعظم انقلاب به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده، افزود: برای تحقق و ایجاد زمینه‌های مربوط به این امر لازم است تا ابتدا شرایط موجود مورد ارزیابی و رصد قرار بگیرد.
معاون اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: قرار است کمبودها، خسارت‌ها و آنچه باعث چالش در اقتصاد خوزستان شده جمع‌بندی و بر اساس آنها، برنامه‌ای برای حرکت در مسیر جهش تولید تدوین شود.
حسن زاده با اشاره به اینکه در سال پایانی دولت قرار داریم، گفت: به همین دلیل لازم است با توجه به محدودیت منابع، بر اساس اولویت‌بندی‌هایی که صورت می‌گیرد، به موضوعات و مشکلات رسیدگی شود.
* فراگیری کرونا نسبت به سیل
کارگروه‌های متشکل از بخش خصوصی و نهادهای اجرایی دولتی می‌توانند در کنار هم با پایش و گردآوری مشکلات از این معضل نیز مانند سیل پارسال خوزستان عبور کنند.
فعالان اقتصادی با رویارویی با قوانین مزاحم در مسیر تولید، صادرات و واردات با دیدی عملی تر نسبت به مشکلات نگریسته و در عین حال بخش دولتی با شناسایی این قوانین در تلاش برای هموار کردن مسیر و روند تجارت استانی گام بردارد.
به نظر می‌رسد می‌توان با الگو برداری از راهکارهای رویارویی با سیل پارسال خوزستان و اتحاد بخش خصوصی و دولتی، توان بخشی و تاثیر گذاری مثبت را در روند کسب و کارهای خرد و کلان استانی مشاهده کرد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین