آبی از وعده‌های مسئولان گرم نشد ؛ آب شرب اهواز به درد شست‌و‌شو هم نمی‌خورد

آبي از وعده‌هاي مسئولان گرم نشد ؛ آب شرب اهواز به درد شست‌و‌شو هم نمي‌خورد

هرچند استاندار خوزستان وعده داده که مشکلات حوزه آب اهواز به پایان می‌رسد اما مردم معتقدند که آبی از این وعده‌ها گرم نمی‌شود.
آب شرب اهواز سال‌ها است که مورد مناقشه مدیران قرار گرفته و هرکس که سکاندار مجموعه‌ای می‌شود درباره ارتقای کیفیت آب حرف می‌زند و کاندیداها هم در هر آمد و رفتشان درباره بودجه‌های مصوب نطق‌های حماسی می‌کنند اما هرآنچه در واقعیت می‌بینیم به مانند مَثَل خشت بر آب زدن است.
بنا بر آمارهای داخلی بیش از یک سوم آب‌های جاری کشور در استان خوزستان در جریان است اما آب آشامیدنی در این استان و به ویژه کلانشهر اهواز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. کیفیت آب آشامیدنی در اهواز به اندازه‌ای پائین است که حتی کارواش‌های این کلانشهر برای جذب مشتری روی تابلوهای خود بر شست‌وشوی خودرو با آب تصفیه تأکید می‌کنند.
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۸۳ خبری خوش روی خروجی رسانه‌های قرار گرفت؛ در این خبر آمده بود که بانک جهانی برای توسعه شبکه فاضلاب شهری و سیستم آبرسانی شهری شهرهای اهواز و شیراز ۲۷۹ میلیون دلار وام می‌دهد، هزینه کل اجرای دو پروژه یاد شده در آن دوران ۴۷۰ میلیون دلار بود که ۲۷۹ میلیون دلار آن از منابع بانک جهانی و مابقی از منابع داخلی تامین اعتبار می‌شود. سهم اهواز از اعتبارات بانک جهانی ۱۴۹٫۷ میلیون دلار بود.
بنا بر اظهارات یکی از مدیران اسبق شرکت آب و فاضلاب اهواز، اهوازی‌ها کمتر از ۴۰ درصد از اعتبارات بانک جهانی را جذب کردند در حالی که شیراز هم‌زمان با اهواز اعتبارات را به صورت کامل جذب و حتی انشعابات آن را واگذار کرد. در آن دوره کارهایی هم انجام شد اما کارها پیوسته و کامل نبود و برای همین مردم مزه گوارای آب را از پس این میلیون‌ها دلار احساس نکردند.
مسئله آب اهواز آنقدرها مهم و بزرگ است که حسن روحانی، رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در اولین حضور خود در اهواز وعده داد که تا یک هفته دیگر آب با کیفیت مناسب به اهواز می‌رسد ولی حالا با گذشت حدود ۳۰۰ هفته از این وعده بزرگ و مهم، آب خوش از گلوی مردم اهواز پایین نرفته است.
آب فقط مبنای وعده‌های دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی نبود و در زمستان ۹۵ و پیش از انتخابات ۹۶، بیلبوردهای سطح کلان‌شهر اهواز از تخصیص ۲۳ هزار میلیاردتومان بودجه در حوزه‌های زیربنایی خوزستان من‌جمله آب اهواز پر شد اما حالا با گذشت ۲ سال و نیم از این بیلبوردها هیچ نتیجه محسوسی در آب آشامیدنی مردم حاصل نشده است. شهریورماه سال ۹۵ استاندار خوزستان در بازدید از شهرستان حمیدیه اعلام کرد که برای ساماندهی شبکه آب و فاضلاب خوزستان و ۲٫۳ میلیارد دلار اعتبار نیاز است و ۸ ماه بعد معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از ابلاغ ابلاغ یک سوم اعتبارات ۹ هزار میلیاردی طرح آب و فاضلاب خوزستان خبر داد.
بنا بر گفته پورمحمدی برای حل مشکلات خوزستان به ۹ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که یک سوم این اعتبارات در روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت سال ۹۶ به استانداری خوزستان ابلاغ شد.
این اعتبارات پس از سفر اسفندماه ۹۵ رئیس جمهور به خوزستان به تصویب رسید و قرار بود ۵۰ درصد از این طرح در قالب طرح آبرسانی غدیر انجام شود که در پی اجرای آن کیفیت آب در شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی خوزستان بهبود یابد.
استاندار خوزستان پس از ابلاغ این اعتبارات گفته بود: متعهد هستیم اصلاح شبکه آب اهواز در یک برنامه سه تا پنج ساله محقق گردد و وضعیت آب استان از استاندارد کشوری بالاتر برود.
این‌ها اما آخرین وعده‌ها برای ارتقای کیفیت آب شرب اهواز نبود و استاندار خوزستان در آیین کلنگ زنی پروژه‌های آب و فاضلاب در فروردین ۹۷ وعده داد که کیفیت آب اهواز تا ۶ ماه دیگر متحول می‌شود.
پس از تصویب اعتبار ۹ هزار و ۴۵۰ میلیاردتومانی در حوزه آب و فاضلاب و ابلاغ یک سوم از آن در سال ۹۶ قرار بود ۳ هزار میلیارد تومان دیگر در سال ۹۷ ابلاغ شود اما حالا با گذشت دو سال از ابلاغ اولین بخش از اعتبارات میلیاردی در حوزه آب و فاضلاب کسی از نحوه هزینه کرد اعتبارات میلیاردی در این زمینه سخن نمی‌گوید و معلوم نیست چه زمانی آب خوش از گلوی مردم اهواز پایین می‌رود هرچند استاندار خوزستان وعده داده که مشکلات حوزه آب اهواز به پایان می‌رسد اما مردم معتقدند که آبی از این وعده‌ها گرم نمی‌شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین