در اعتراض به عدم اجرای مصوبات تنظیم بازار ؛ مرغداران جلوی درب استانداری خوزستان تجمع‌کردند

در اعتراض به عدم اجرای مصوبات تنظیم بازار ؛ مرغداران جلوي درب استانداري خوزستان تجمع‌كردند

روز یکشنبه تعدادی از مرغداران به نمایندگی از تولیدکنندگان مرغ استان خوزستان در اعتراض به نحوه خرید مرغ و افزایش قیمت نهاده های دامی روبروی استانداری خوزستان تجمع کردند.
به گزارش پایگاه خبری رکن ۴، نماینده مرغداران استان خوزستان در مورد علت تجمع و اعتراض خود گفت : در جلسات تنظیم بازار سال ۱۳۹۹، قیمت مرغ برای مرغداری ها ۸ هزار و پانصد تومان، خرده فروش ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان و مصرف کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب گردید. اما متاسفانه خریداران مرغ از مرغداری ها این مصوبات را رعایت نکردند و مرغ را به قیمت زیر ۷ هزار تومان از مرغداری ها خریداری می کنند و با قیمت ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان به خرده فروش عرضه می شود. در جلسه هفته گذشته از سوی اتحادیه مرغداران و سازمان جهاد کشاورزی پیشنهاد شد که مرغ از طریق تعاونی ها خریداری شود اما با مخالفت سازمان صمت مواجه شدیم. تجمع دیروز ما به دلیل عدم حمایت از تولید کنندگان مرغ استان است، در خوزستان ۸۰۰ فعال در عرصه تولید مرغ در حال فعالیت هستند و نیاز استان را بدون خرید از استان های دیگر تامین می کنند، در این روزها مرغدارانی که وام بانکی گرفته اند و یا از واسطه ها، نهاده های دامی خود را تامین کرده اند، به مرز ورشکستگی رسیده اند، کسانی که در این تجمع حضور دارند مرغداران ورشکسته هستند و دیگر توانایی تولید را ندارند.
وی در مورد حمایت دولت از مرغداران گفت : وزارت جهاد از طریق سامانه بازارگاه به صورت قطره چکانی نهاده های دامی و خوراک مرغ به مرغداران داد، اما اکثر مرغداران دانه های خوراکی را به صورت آزاد تهیه می کنند،
در حال حاضر ذرت کیلویی ۲ هزار و۴۰۰ تومان ریال و سویا ۳ هزار ۸۰۰ تومان و به صورت آزاد توسط مرغداران خریداری می شود که برای تهیه از بازار آزاد هم دچار مشکل هستیم.
وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه سازمان صمت بخشنامه مصوب جلسات تنظیم بازار را هنوز به بعضی شهرستانها ابلاغ نکرده است و با هرکدام از واحد های بازرگانی شهرستان مانند دزفول، شوشتر، مسجدسلیمان و اندیمشک تماس می گیریم از این مصوبات اظهار بی اطلاعی می کنند و در این میان مرغ در مرغداری ها بدون دانه مانده و خریداران، مرغ را با پایین تریین قمیت خریداری می کنند اما به قیمت مصوب می فروشند.
این مرغدار در مورد نحوه خرید مرغ خاطر نشان کرد: با تحت فشار قراردادن مرغداران و عدم توانایی خرید خوراک برای مرغ ها، در ازای خرید مرغ به قیمت زیر ۷ هزار تومان ازما فاکتور با قیمت مصوب یعنی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان درخواست می کنند.
وی ادامه داد : ما خواهان حمایت از مرغداران، خرید با قیمت مصوب توسط تعاونی ها هستیم، در حال حاضر هر کیلو مرغ بین ۸ هزار و ۵۰۰ تومان الی ۹ هزار تومان در مرغداری تولید می شود و هر واحد تولیدی کیلویی ۲ الی ۳ هزار تومان متضرر می شود، به همین دلیل برای خرداد ماه جوجه ریزی انجام نشده و در ماهای آینده قیمت مرغ افزایش می یابد.
ایشان گفت: روز یکشنبه به نمایندگی از تمام مرغداران خوزستان جمع شدیم تا در سال جهش تولید مشکلاتمان را به گوش مسئولان ارشد استان برسانیم، پیشنهاد ما خرید مرغ توسط تعاونی ها و اتحادیه با قیمت مصوب از مرغدار است، تا هم تولیدکنندگان متضرر نشوند و هم به مصرف کننده اجحاف نشود، از سوی دیگر دولت با اختصاص نهاده ها و حمایت از بخش تولید آرامش خاطر را به بازار تولید مرغ بازگرداند.
یکی دیگر از مرغداران اظهار داشت: ستاد پشتیبانی از امور دام باید تولیدات مرغ را به صورت تضمینی و مستقیم از مرغدار خریداری کند، در حال حاضر تولید مرغ کیلویی ۹ هزار تومان ولی خرید از مرغدار ۵ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶ هزار تومان است و در بازار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده رسیده است، من در ایام نوروز مرغ را ۵ هزار و ۷۰۰ تومان فروختم ولی در بازار ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شده است، اگر مرغ با قیمت پایین خریداری می شود به تناسب باید با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده برسد و سازمان های نظارتی باید به این موضوع رسیدگی کنند، من از تاریخ ۲۸/۱۲/۹۸ تا ۶/۱/۹۹ در فارم بیست هزارتایی ۱۶۸ میلیون تومان ضرر کردم، ما همه ضرر کرده ایم و در حال حاضر نهادهای دامی را با ۶ درصد سود از دلالان تهیه می کنیم، با توجه به این که مقام معظم رهبری (مد) امسال را سال جهش تولید اعلام کرده اند از استاندار و دادستان محترم خوزستان تقاضا داریم تا به فریاد ما تولید کنندگان استان برسند و با متخلفین برخورد نماید.
به گزارش پایگاه خبری رکن۴ ، در روزهای گذشته فیلمهایی از معدوم سازی جوجه ها منتشر شد که با اعتراض عده کثیری مواجه گردید و مرغداران دلیل این کار را عدم توانایی تولید و ادامه فعالیت به دلیل گرانی نهاده های دامی و عدم خرید به قیمت مصوب تنظیم بازار اعلام کردند، حال باید دید در ماه های آینده چه اتفاقی در تولید و قیمت مرغ رخ می دهد و آیا مسئولان جلوی افزایش قمت و فشار به مصرف کننده را خواند گرفت؟

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین