قابل توجه صاحبان مشاغل ؛ کسب و کارتان را برای گذر از بحران‌ها آماده کنید

قابل توجه صاحبان مشاغل ؛ کسب و كارتان را براي گذر از بحران‌ها آماده كنيد

این روزها واژه های زمان و بحران، مفاهیمی نسبتاً آشنا برای عموم مردم هستند. چراکه از پی گذر از بحرانی، دیر زمانی نمی گذرد که زندگی و کسب و کارها دستخوش تغییر با بحرانی دیگر می شود. زمانی رکود، روزی تورم، دگر روز سیل و اکنون مرضی منحوس…، چه بسا همین لحظاتی که نگارنده این مختصر را می نویسد و یا خواننده آن را می خواند، بحرانی دیگر خود را برای جولان بر زیست نوع بشر مهیا می کند. مراد از نگارش این چند سطر انتقال مختصر تجربیات و آموخته هایی است که شاید در گوشه ای از خلوتگاه تفکر و تکرار “چه کنیم؟” گفتن، این روزهای صاحبان مشاغل، مفید واقع گردد. با همین مقدمه می توان دریافت که بحران ها جزو جدایی ناپذیر زندگی انسان امروزی هستند که اولین قدم، در جهت مقابله با آنها، پذیرش این واقعیت نه چندان شیرین است. آری متاسفانه این میهمانان ناخوانده وجود دارند و بحران نام گرفته اند، هم زیست انسان شده و هر از گاهی کسب و کارها را متاثر از خود می سازد.
مواجهه، و برنامه ریزی برای گذر از بحرانها با کمترین میزان آسیب و اجرای تدابیری جهت مقاوم سازی کسب و کارها، یا در مرحله ای بالاتر، شتاب دهی به کسب و کار در زمان بحران، مهارت هایی هستند که همچون سایر علوم نیازمند مطالعه، آموزش، تمرین، کسب تجربه و پردازش مکرر اطلاعات در حوزه های مختلف می باشد.مهمترین نکات راه گشا، با پاسخ به سوالات، اکنون زمان (وقت) انجام چه کاری است؟ و یا اکنون وقت انجام چه کاری نیست؟ حاصل می شود. به عبارت دیگر، زمانی که کسب و کارها دستخوش اتفاقاتی خارج از اراده ما می شوند، چه کارهایی را می توانیم و باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید و نمی توانیم انجام دهیم.
صاحبان مشاغل می بایست همواره در مواجهه با بحران ها، در حال کسب اطلاع، بررسی اوضاع، یادگیری و یافتن راه حل هایی برای عبور از چالش های پیش آمده و همچنین خلق ایده برای گذر از بحران جاری و پیش بینی تنگناهای آتی و یافتن راهی برای برون رفت از آنها باشند.
تصور کنید شرایطی را که هیچ مشکلی در راه رسیدن به موفقیت در برابر افراد و کسب و کارهایشان قرار نداشت، آنگاه آیا موفقیت معنا داشت؟ آیا وجود دانش و کسب تجربه و مهارت های لازم برای صاحبان مشاغل لزومی داشت؟ چگونه می توانستیم که افراد موفق را از افراد ناموفق تمیز دهیم؟
به تحقیق می توان گفت که نوع نگرش، توانایی برنامه ریزی و مهارت کنترل شرایط در موقعیت های دشوار برای افراد، به همراه تجربه لازم در مواجهه با مشکلات، از مهمترین شاخصه های اثر گذار بر میزان توفیق افراد در گذر از چالش ها خواهد بود.
همانگونه که شروع و تثبیت فعالیتهای شما توام با وجود موانع، چالشها و گذر از سختی هایی بوده است، اکنون نیز باید صبور باشید و ایمان داشته باشید که حفظ و ادامه کسب و کارتان نیازمند تحمل سختی ها و گذر از چالشهایی است که شما را آبدیده تر و کسب و کار و فعالیت هایتان را پخته تر می کند. پس این امید را داشته باشید که با عبور از بحران ها قویتر و مستحکم تر از گذشته خواهید شد. لذا امیدواری و داشتن صبر و تحمل، به عنوان اصلی مهم در عبور از مشکلات و رسیدن به موفقیت مطرح بوده است.
شما به عنوان مدیر کسب و کارتان، نیازمند فراگیری مهارت های مدیریت بحران در کسب و کارها هستید، مدیریت زمان، و مهارت های تصمیم گیری، ابزارهایی قدرتمند برای کمک به شما در جهت موفقیت در کسب و کارتان هستند که فراگیری و استفاده ی به هنگام از آنها متضمن پیشرفت شما خواهد بود.توصیه می شود بحران هایی را که شما را در چالش های مشابهی قرار می دهند شناسایی و زمان احتمالی وقوع آنها را پیش بینی کنید تا آمادگی لازم را برای مقابله با آنها داشته باشید.به عنوان نمونه اگر مسدود نمودن خیابان های منتهی به محل کسب و کار شما به علت تعمیرات ضروری، تردد و امکان مراجعه برای متقاضیان محصولات یا خدمات شما را کاهش داده است و امکان ارائه خدمات را برای شما دشوار نموده،و باعث رکود کسب و کارتان شده است، چند پیش آمد و موقعیت مشابه دیگر (بلایای نظیر سیل، زلزله و اکنون ویروس کرونا ) را به همراه زمان احتمالی وقوع آنها پیش بینی و بررسی کنید. تا بتوانید در مواجهه ی مجدد‌ با آنها، راه حل های مناسب را به سرعت انتخاب و با اتخاذ تصمیمات درست از تاثیرات نامطلوب رخدادهای خارج از اراده، بر کسب و کارتان بکاهید.
اهمیت فراوان دارد که با همکاران، مشاغل هم صنف و یا صنوف وابسته به خدمت، یا محصولتان در ارتباط و تعامل پیوسته باشید. وجود این ارتباط در زمان بحران بسیار مهمتر است.
امکان رسیدگی به امورات معوقه و یا طرح های بهبود و توسعه را در زمان بحران به دقت ارزیابی کنید. در صورت فراهم بودن شرایط آنها را اجرا و در صورت عدم امکان اجرا، و بروز مشکل مضاعف یا زیان، به زمان دیگری موکول کنید.روش های بازاریابی محصولات و یا خدماتتان را با توجه به شرایط زمانی بازبینی و در صورت لزوم اصلاح کنید.
به منظور هم افزایی و استفاده از پتانسیل بالفعل کسب و کارهای دیگر، امکان ارائه ی خدمات اشتراکی با مشاغل دیگر (پایدار و توانمندتر) را بررسی کنید.
امکان ارائه خدمات غیر حضوری و استفاده از ظرفیت خدمات از راه دور (در بسترهای متفاوت) را بررسی و در صورت امکان در زمان مقتضی با برنامه ریزی قبلی اجرا کنید.
امکان استفاده ی حداکثری از شبکه ی اینترنت و ظرفیت های موجود آن، همچنین قابلیت های شبکه های اجتماعی در فضای مجازی جهت ارائه کالا یا خدماتتان را با بکار گیری روش های نوین بررسی کنید و در نهایت باید بتوانید با مطالعه، بررسی و کسب تجربه از بحران های گذشته، هزینه گذر از بحران های آتی را کاهش دهید.اما در مقوله نقش دولت ها و نحوه کمک آنها جهت حمایت از کسب و کارها در زمان بحران، ارائه ی مدل بهینه ی بومی کمک های دولتی قابلیت پژوهش و بررسی مفصل در محافل علمی و دانشگاهی دارد. لذا اهم طرح های حمایتی دولتی را می توان در چند حوزه بیان نمود :
الف) حوزه ی پرداخت‌ تسهیلات حمایتی؛ به منظور حمایت از صاحبان مشاغل خرد، کم درآمد، و اقشار بسیار آسیب پذیر که میبایست با قید اولویت و به سرعت انجام گیرد.
ب) حوزه ی پرداخت تسهیلات مالی؛ که می‌تواند شامل وام های بدون بهره و یا کم بهره، با دوره تنفس مناسب، جهت حمایت از کسب و کارهای زیان دیده باشد.
ج) حوزه مالیاتی؛ استفاده از طرح های بخشودگی مالیاتی و یا معوق نمودن موقت مالیات بر درآمد کسب و کارها.
د) حوزه ی اجاره بها و یا هزینه خدمات دولتی؛ در این حوزه هم دولت می توانند با بخشودگی اجاره بهای مربوط به ابنیه دولتی و یا دریافت وجوهات خدماتی دولتی، نظیر عوارض های مختلف، بخشی از خسارت‌های وارده به کسب و کارها را جبران نمایند.
ه) استفاده از ابزارهای تشویقی و هدایت هدفمند منابع به سوی کسب و کارهای آسیب دیده جهت مقاوم سازی.
در کشور ما شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه از سویی و مشکلات برگرفته از وابستگی اقتصادی به درآمدهای نفتی، کاهش بهای جهانی نفت و از سوی دیگر فاکتورهایی تاثیر گذار بر ارائه ی مدل بومی حمایت‌های دولتی خواهند بود.
به امید سلامت، سعادت و موفقیت روز افزون برای همه ی عزیزان، با توکل و استعانت از درگاه یگانه قادر متعال
* رحمان پورافشار – نسیم خوزستان

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین