لزوم انتقال بخشی از اختیارات وزارت فرهنگ به استان خوزستان

لزوم انتقال بخشی از اختیارات وزارت فرهنگ به استان خوزستان

هوشنگ قنواتی بعد از ظهر دیروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه استان خوزستان دارای تنوع‌های قومی و فرهنگی بوده که این امر سبب مستعد بودن استان در تمام زمینه‌های فرهنگی است، اظهار کرد: باید این استعدادها را مورد توجه قرار داد و در مسیر صحیح و به نفع استان و پیشرفت و شکوفایی این منطقه از این ظرفیت‌ها بهره برد.
وی با اشاره به وجود اقشار و قومیت‌های مختلف در استان تصریح کرد: باید سیاست‌ها را به سمت و سویی سوق داد که میان مردم همدلی و همکاری به‌وجود آید چرا که ایجاد این همدلی از دغدغه‌های ملی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: از یاد نمی‌توان برد که تمام کشور در دوران دفاع مقدس همیار و همدل در کنار هم از مرز و بوم کشور دفاع کردند و در این میان مردم خوزستان فارغ از هر نوع رنگ، لهجه و زبانی در تمام زمینه‌ها برای حمایت از کشور ایستادند.
قنواتی عنوان کرد: یکی دیگر از مسائلی که جزو پیوندهای بسیار تاثیرگذار در حوزه فرهنگ است و باید بدان توجه کرد مسئله اعتقادی بوده که ما را در این استان به هم متصل می‌کند.
*نیازمند گفت‌‌وگو با نخبگان، اساتید و علمای استان هستیم
وی با بیان اینکه به عنوان مردمی که در یک جغرافیای مشترک زندگی می‌کنند ضروری است عشق به خاندان اهل بیت(ع) را میان همه اقشار ترویج دهیم گفت: در این حوزه فعالیت‌های اداره کل را باید طوری تنظیم کرد که اگر هر دشمنی که بخواهد تحت هر عنوانی خدشه‌ای به این عامل‌های وحدت وارد سازد، جلوی این اقدام را گرفت و با آن مقابله کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تاکید بر این امر که حوزه فرهنگ و هنر تخصصی نیست گفت: حوزه فرهنگ و ارشاد یک عرصه‌ای عمومی برای تمام فعالان در این زمینه است و باید نظر تمام نخبگان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اداره لحاظ شود.
وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز نیازمند گفت‌‌وگو با اساتید و علمای استان برای اخذ نظرات آنها است، گفت: توجه به آئین‌ها، جشن‌ها، سوگواری‌ها و آئین‌های قومی که از بطن جامعه و ساکنان استان است از وظایف این اداره بوده و در این زمینه کارهای علمی در آینده صورت خواهد گرفت.
*سوق دادن جشنواره‌ها از حوزه دولتی به برنامه‌های مردمی
وی با بیان اینکه برنامه‌های این اداره در راستای سوق دادن جشنواره‌ها و برنامه‌ها از حوزه برنامه‌های دولتی به مردمی است و این امید می‌رود که با توجه ویژه به فرهنگ‌های قومی و فلکلور، رضایت مردم را جلب کنیم، افزود: اینگونه می‌توان اقشار مختلف را به حضور در جشنواره‌های فرهنگی دعوت کرد و از فضای بسته و محدود فاصله داد.
قنواتی با تاکید بر اینکه این دستگاه به حضور فعالان و صاحب‌نظران در حوزه فرهنگ عمومی، هنر، تقویت جریان‌های مطالعاتی از طریق پژوهش‌های فرهنگی نیاز دارد افزود: سعی می‌شود از کارهای تبلیغاتی بی‌اثر و کم اثر فاصله گرفته و به عمق فعالیت‌های فرهنگی توجه کرد تا به یک جریان مستمر و عمیق رسید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه عنوان کرد: رایزنی‌ها و مذاکراتی با وزارت صورت گرفته تا بخشی از اختیارات را به این اداره انتقال داده و با توجه به آشنایی بیشتر مسئولان از وضعیت فرهنگی استان، سطح حمایت‌ها را می‌توان افزایش داد.
وی با ذکر مثالی در این رابطه توضیح داد: به عنوان مثال در زمینه تألیف و نشر کتاب، برای تسهیل گرفتن مجوز می‌توان این بخش را به استان انتقال داد چرا که از جمله اهداف این نهاد، حمایت از مؤلفان و هنرمندانی است که در ادبیات مکتوب، فعالیت داشته و برای مسئولان، نشر یک هنر ادبی از سوی آنها بسیار حائز اهمیت است.
*نگاه جدی به حوزه فعالیت‌های دینی و قرآنی/ تشکیل کانون‌های فرهنگی در مساجد روستاها
قنواتی افزود: نهاد فرهنگ و ارشاد توجه جدی به قرآن و فعالیت‌های دینی دارد و استان خوزستان به دلیل داشتن اساتید برجسته کشوری و بین المللی و نیز جمعیت قابل توجهی که در عرصه قرآنی و دینی فعالیت می‌کنند می‌طلبد که تحت نظر یک حوزه و کانون فرهنگی قرار گرفته و با برنامه‌ریزی‌های بنیادی‌تر فعالیت خود را ادامه دهند.
وی گفت: از پژوهش‌های دینی حمایت خواهد شد و از تمامی محققان دعوت می‌شود پروژه‌های تحقیقاتی خود را در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند.
این مسئول با اشاره به توجه ویژه دولت به کانون‌های فرهنگی مساجد در روستاها اظهار کرد: ۴۰ درصد جمعیت روستایی خوزستان می‌طلبد که در مساجد، کانون‌های فرهنگی برای همه مردم دایر کرد.
قتوانی تصریح کرد: در حوزه تولید فیلم نیز گفت‌وگوهای خوبی با مسئولان انجام گرفته تا فعالیت‌های استان در این حوزه نیز به پیشرفت و ترقی برسد.
*جایزه ادبی و کتاب سال در خوزستان
مدیر کل اداره فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد: در حوزه‌های ادبیات و شعر با داشتن استعداد‌های فراوان باید برنامه‌هایی برای شکوفایی آنها ترتیب داد که از این برنامه‌ها به معرفی بهترین نویسنده و اعطای جایزه به آثار برتر می‌توان اشاره کرد.
قنواتی در پایان افزود: تلاش نهاد بر این است که در سال جاری معرفی کتاب سال و جایزه ادبی برگزار شود.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین