نسیم خوزستان از نابسامانی و بی‌نظمی در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گزارش می‌دهد ؛ تعطیلی جایگاه های سوخت مردم استان را کلافه کرده است

نسيم خوزستان از نابساماني و بي‌نظمي در شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي گزارش مي‌دهد ؛ تعطيلي جايگاه هاي سوخت مردم استان را كلافه كرده است

نائب رئیس انجمن صنفی جایگاه داران خوزستان گفت: علت تعطیلی بدون اطلاع قبلی جایگاه‌های سوخت ناخواسته می‌باشد و ممکن است به دلیل نرسیدن یا دیر رسیدن تانکر سوخت به جایگاه باشد.
به گزارش خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان، در حال رانندگی بودم که از چراغ چشمک زن باک بنزین متوجه شدم، بنزین روبه اتمام است بنابراین سمت اولین جایگاه نزدیک در مسیرم حرکت کردم اما متاسفانه تعطیل بود، به سمت جایگاه دیگری مسیرم را عوض کردم و در کمال تعجب آن جایگاه نیز بسته بود؛ همانطور که هوا بسیار گرم و نزدیک ظهر شده بود به مسیرم ادامه دادم و با خود فکر کردم دلیل تعطیلی جایگاه‌ها چیست که با یک فروشنده آزاد بنزین با دبه‌های ۱۰ لیتری مواجه شدم، با وجود اوضاع قرمز کرونا، به ناچار جلوی گاری فروشنده توقف کردم و یکی از آن دبه‌ها را در باک بنزین خالی کردم و با استرس از ویروس کرونا پول نقد متاسفانه رد و بدل شد. به راه خود را ادامه دادم که خوشبختانه جایگاه مسیر پردیس فعال بود اما صف‌های طولانی از خودروها تاسف آور بود چرا باید با وجود وضعیت قرمز شهر از نظر شیوع بیماری کرونا، عرضه سوخت اینگونه باشد تا رانندگان مجبور شوند، بدون در نظر گرفتن ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سوخت‌گیری کنند.
تعطیلی بدون اطلاع قبلی برخی جایگاه‌های بنزین این روزها یک معضل شده است. گفت‌وگو‌های مسئولان مربوطه را برای روشن شدن علت تعطیلی بدون اطلاع جایگاه‌های سوخت به شرح زیر است :
* سوخت به موقع جایگاه تحویل داده نمی‌شود
ابراهیم الباجی، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم گفت: تعطیلی جایگاه‌ها قطعا بدون دلیل نیست و ممکن است به دلیل نبود نفت‌کش، سوخت به موقع جایگاه تحویل داده نمی‌شود. جایگاه‌دار از روز قبل سوخت را خریداری کرده و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید نفت‌کش های خود را برای توزیع سوخت به جایگاه‌های خریدار ارسال کند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون چندین جایگاه در شهرستان‌ها از جمله سوسنگرد به دلیل نبود نفت‌کش برای انتقال سوخت، تعطیل شدند، ادامه داد: بنزین یورو ۴ در استان خوزستان توزیع می شود اماکیفیت لازم را ندارد. بنزین یورو ۴ که از اراک توزیع می‌شد سوخت با کیفیتی بود اما بنزینی که از پالایشگاه ماهشهر آورده می‌شود کیفیت و استانداردهای لازم را ندارد.
رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران خوزستان درباره وضعیت بهداشتی جایگاه‌ها عنوان کرد: از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد هیچ ارگانی از نظر تهیه لوازم بهداشتی به ما کمک نکرد و به همین دلیل به سازمان غذا و دارو نامه نوشتیم که برای کل خوزستان ۵۰۰ لیتر الکل ارسال کردند. با احتساب این مقدار الکل به هر جایگاه ۲الی ۳ لیتر الکل توزیع شد که با توجه فعالیت شبانه‌روزی مقدار ناچیزی است.
وی تصریح کرد: هیچ کدام از ارگان‌های مربوطه هیچ توجهی به جایگاه‌ها نه فقط در خوزستان بلکه در سراسر کشور ندارند. خوشبختانه ویروس کرونا به دلیل بخارات حاصل از بنزین در این محیط باقی نمی‌ماند، به همین دلیل هیچ گزارشی مبنی بر مورد کرونایی در جایگاه‌های سوخت، نشده است.
الباجی با اشاره به مشکلات جایگاه‌داران در خصوص کارمزد‌ها، خاطرنشان کرد: با توجه به تورم موجود، جایگاه داران روبه ورشکستگی و فقر هستند. کارمزدی که دولت به جایگاه‌داران اضافه کرده در حقیقت به صورت مالیات دوباره گرفته می‌شود و به دولت بازمی‌گردد. در این خصوص خواستار لغو این مصوبه هستیم چون سوختی که با سرمایه خود خریداری می‌کنیم به دلیل تحویل در دمای نامناسب، کسری زیادی دارد و این یعنی از دست رفتن سرمایه است؛ مشکل کارمزد جایگاه‌داران باید حل شود.
* تعطیلی برخی جایگاه‌ها به دلیل تخلف است
امید سلامات، رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان فرآورده‌های نفتی سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم خوزستان بیان کرد: تعطیلی جایگاه‌ها ممکن است به دلیل ایرادات فنی باشد و جایگاه‌ها به دلیل عدم ارسال سوخت تعطیل نمی‌شوند چون جایگاه‌ها مقداری از فرآورده را ذخیره و میزان مصرف خود را متعادل می‌کنند و اگر چنین اتفاقی نیز بیفتد، شرکت پخش به صورت اعتباری به جایگاه‌داران سوخت می‌دهد.
وی با اشاره به تخلفات برخی جایگاه‌ها گفت: تعطیلی برخی جایگاه‌ها ممکن است به دلیل تخلف جایگاه باشد که از سوی کمیته تخلفات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی غیر فعال می‌شود همچنین جایگاه مرتب از نظر رعایت اصول بهداشتی توسط واحد بهداشت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در کل کشور ارزیابی می‌شوند و اگر جایگاهی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده، فعالیت جایگاه متوقف می‌شود.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان فرآورده‌های نفتی سراسر کشور با اشاره به بنزین یورو۴ بیان کرد: بنزین یورو۴ از مبدا اراک و ماهشهر به صورت دوره‌ای توزیع و کیفیت آن در واحد کنترل کیفیت سنجیده می‌شود و بعید می‌دانم که بنزین یورو۴ بی‌کیفیت باشد چون اگر چنین بود، ماشین‌هایی که این بنزین را استفاده می‌کنند، دچار مشکل شده بودند.
* جایگاه‌داران از کیفیت بنزین یورو۴ رضایت ندارند
احمدی‌نیا، نائب رئیس انجمن صنفی جایگاه داران خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم اظهار داشت: علت تعطیلی بدون اطلاع قبلی جایگاه‌های سوخت ناخواسته می‌باشد و ممکن است به دلیل نرسیدن یا دیر رسیدن تانکر سوخت به جایگاه باشد اما جایگاهی نداریم که بدون اطلاع قبلی تعطیل شود، مگر اینکه به موجب بدهی و عدم امکان خرید سوخت تعطیل شود.
همچنین اکنون خرید سوخت نقدی شده و اگر جایگاهی نقدینگی نداشته باشد طبیعتا سوخت ارسال نمی‌شود و فعالیت جایگاه متوقف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بنزین یورو۴ کیفیت بالایی ندارد، افزود: جایگاه‌داران از بنزین یورو ۴ به دلیل تبخیر و کسری میزان بالا، رضایت ندارند. معمولا در شهرهای سرد سیر سوخت را در دمای ۶۰ درجه و در خوزستان با توجه به گرمای هوا و رطوبت موجود، سوخت را در دمای ۹۸ درجه تحویل می‌دهند که دمای بالا موجب افزایش حجم سوخت و پس از خنک شدن سبب پایین آمدن و کسری غیرمتعارف می‌شود. جایگاه‌داران این کسری را در قالب جریمه و گاها تخلف پرداخت می‌کنند و این در حقیقت یک معضل بزرگی برای جایگاه‌داران است.
احمدی‌نیا با اشاره به افزایش ناچیز کارمزدها و شرایط اقتصادی و کسری نامتعارف سوخت ادامه داد: اخیرا به دلیل درخواست‌های مکرر انجمن جایگاه‌داران، شرکت نفت را متقاعد کردیم که پایلوت را برای تعیین میزان کسری سوخت انجام دهد، که نتیجه این صورت جلسه متاسفانه مبنی بر این بود که کسری سوخت خیلی بالاتر از درصد متعارفی بود که شرکت پخش منظور کرده است. در خوزستان ۱۰۰ در صد کسری غیر متعارف داریم و انتظار می‌رود شرکت پخش برای جلوگیری از ضرر جایگاه‌داران همکاری کند.
وی در پایان درباره وضعیت بهداشتی جایگاه‌های سوخت عنوان کرد: همه جایگاه‌ها کارگر خدماتی دارند ضمن اینکه چند دستگاه و سازمان متولی نظارت بر بهداشت جایگاه‌ها هستند. اکثر جایگاه‌‌داران به دلیل افزایش سرسام آور اقلام بهداشتی باید هزینه‌ هنگفتی بدهند که واقعا در توان جایگاه‌داران نیست.
* کسری بنزین عادلانه نیست
سیاوش اسدی، یکی از جایگاه‌داران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم، گفت: جایگاه‌های سوخت همه فعال هستند و جایگاهی نداریم که بدون دلیل تعطیل شده باشد. جایگاه ۲۴ متری به دلیل تعمیرات و جایگاه نبش پل پنجم به دلیل مشکلات مالی تعطیل هستند.
وی کسری بنزین را یکی از مشکلات جایگاه‌داران دانست و توضیح داد: کسری بنزین عادلانه نیست، به طور مثال بنزین در تبریز در دمای ۴۵ در ۱۰ هزار و در اهواز با وجود گرمای زیاد هوا و رطوبت، با همین دمای ۴۵ در ۱۰ هزار تحویل داده می‌شود که در این میان حق جایگاه‌دار اجعاف شده. همچنین با توجه به کیفیت پایین، بنزین تبخیر بالایی دارد و در نهایت کسری افزایش پیدا می‌کند.
سیاوش اسدی در پایان بیان کرد: اکنون بنزین از آبادان و ماهشهر در اهواز توزیع و روزانه ۳ سرویس ۳ هزارتایی بنزین سوپر به جایگاه‌‌های سوخت انتقال داده می‌شود.
* و اما نتیجه …
به گزارش روزنامه نسیم، با توجه به دیده‌های عینی از جایگاه‌ها و شنیده‌های حاصل از صحبت‌های مسئولان مربوطه متوجه می‌شویم هیچ نظارتی بر این حوزه وجود ندارد و مسئولان ادعا می‌کنند نظارت صورت می‌گیرد اما حقیقتا نظارتی وجود ندارد. همچنین دلیل تعطیلی بدون اطلاع جایگاه‌های سوخت بنا بر صحبت‌های مسئولان ناخواسته است اما صحبت‌های رئیس و نائب رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران با صحبت رئیس کانون انجمن صنفی رانندگان فرآورده‌های نفتی همخوانی ندارد و هرکدام دلیلی را بر زبان آورد که آخر متوجه نشدیم ایراد کار دست جایگاه داران است یا شرکت پخش!
در پایان یاید گفت با توجه به نکات گفته شده در گزارش، مشکل اصلی مدیریت و عدم همکاری دستگاه‌ها و متولیان امر است که هر کدام برنامه‌های خود را پیش می‌برد، شرکت پخش بدون در نظر گرفتن مشکلات جایگاه‌دار و جایگاه دار بدون نظر گرفتن مردم! حال باید دید برای حل این مشکل چه ارگانی باید ورود کند و مردم را از شر این معضلات خلاص کند؟!
* گزارش : بوعذار

درباره نویسنده

7476مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین