طراحی پایلوت فرآیند تصفیه پساب‌های نفتی پالایشگاه آبادان انجام شد

طراحی پایلوت فرآیند تصفیه پساب‌های نفتی پالایشگاه آبادان انجام شد

کارشناس پژوهش شرکت پالایش نفت آبادان گفت: این شرکت با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر، موفق به طراحی فرآیند تصفیه پساب‌های نفتی با استفاده از فرآیندهای هیبریدی غشایی شد.

مسعود نعمت‌الهی با بیان اینکه پساب‌های نفتی و روغنی همواره یکی از چالش‌های پیش‌روی صنایع و یکی از منابع مهم آلاینده محیط ‌زیست به‌شمار می‌روند، بر ضرورت تصفیه پساب‌ها با هدف استفاده دوباره و تخلیه مناسب آن تاکید کرد.

وی در همین راستا افزود: به همین منظور پروژه طراحی پایلوت فرآیند تصفیه پساب‌های نفتی پالایشگاه آبادان با استفاده از فرآیندهای هیبریدی غشایی در دستور کار واحد پژوهش شرکت پالایش نفت آبادان قرار گرفت.

کارشناس پژوهش شرکت پالایش نفت آبادان تصریح کرد: در این نوع از فرآیند یک یا چند فرآیند غشایی به صورت ترکیبی همراه با سایر فرآیندهای تصفیه، به‌منظور دستیابی به بازده مناسب‌تر و بهبود کارایی فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نعمت‌الهی با اشاره به همکاری مهندس ولی‌زاده از دانشگاه صنعتی امیر کبیر در انجام این طراحی تصریح کرد: علاوه بر طراحی و اجرای پایلوت آزمایشگاهی فرآیند هیبریدی متناسب با مشخصات پساب تولیدی پالایشگاه آبادان، کیفیت مورد نیاز جریان تصفیه‌‌شده خروجی به منظور استفاده مجدد از آن نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: با توجه به مشخصات پساب تولیدی در پالایشگاه آبادان از جمله مقادیر آلاینده‌های روغنی، ترکیبات آلی، یون‌های محلول در آن، شوری و کدورت، این فرآیند تصفیه، از چهار مرحله فیلتراسیون مختلف غشایی به همراه یک مرحله اسمز معکوس، طراحی و مورد آزمایش قرار گرفت.

کارشناس پژوهش شرکت پالایش نفت آبادان در پایان گفت: نتایج حاصل از آنالیز جریان تصفیه‌شده خروجی، کارایی بسیار بالای فرایند طراحی شده را در حذف آلاینده‌های پساب نشان داد به نحوی که آب تولیدی پس از فرآیند تصفیه، نه تنها شرایط مناسب جهت استفاده مجدد در فرآیندهای پالایشگاهی را داشت، بلکه از نظر میزان آلاینده‌های روغنی، آلی و نمک‌های محلول قابلیت استفاده در سایر مصارف، نظیر مصارف کشاورزی را نیز دارد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین