نبرد سنگین ارتش سوریه برای بازداشتن مخالفان از حمله به دمشق

نبرد سنگین ارتش سوریه برای بازداشتن مخالفان از حمله به دمشق

در پی تلاش مخالفان سوری برای کشاندن درگیری‌ها به دمشق و حومه آن، ارتش این کشور به همراه دیگر نیروهای هم‌پیمان خود عملیات گسترده‌ای را برای ناکام گذاشتن این طرح آغاز کرده که تاکنون با موفقیت‌هایی نیز همراه بوده است.

به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جنگنده‌های ارتش سوریه از روز گذشته حملات گسترده‌ای را علیه مواضع مخالفان در منطقه “جوبر” در شرق پایتخت سوریه و اطراف شهر “دوما” بزرگترین شهر استان ریف دمشق انجام دادند.

بنابر گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه حملات هوایی ارتش سوریه بسیار شدید بوده و تلاشی است برای جلوگیری از تحرکات مخالفان در این دو نقطه حساس پایتخت سوریه و ناکام گذاشتن طرح مخالفان برای باز کردن جبهه دیگری علیه دولت سوریه در پایتخت این کشور.

شهر دمشق در تقسیمات اداری سوریه خود یک استان محسوب می‌شود که توسط استان بزرگتری به نام ” ریف دمشق” احاطه شده است. شهرها و روستاهای غوطه شرقی و غربی در دو استان دمشق و ریف دمشق پراکنده شده‌اند که از لحاظ جغرافیایی تفکیک مناطق واقع در محدوده هر استان تا حدودی مشکل است.

در همین حال درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله از یک سو و مخالفان مسلح سوری و جبهه تروریستی النصره از سوی دیگر در حومه دمشق در جریان است که تلفاتی را به دو طرف وارد کرده است.

مخالفان سوری که در یک طرح برنامه‌ریزی شده از سوی عربستان، ترکیه و قطر اخیرا پیروزی‌هایی را در شمال سوریه به دست آورده‌اند با متحد شدن در جبهه جنوبی در استان‌های درعا و قنیطره تلاش دارند از طریق این جبهه خود را به جنوب و غرب پایتخت سوریه برسانند تا با این کار عملا دست ارتش را از مناطق جنوبی پایتخت کوتاه کنند.

مناطق شانزده‌گانه پایتخت سوریه

ارتش سوریه که به خوبی از این طرح آگاه است عملیات گسترده‌ای را برای بازپس گیری مناطق جنوبی یا دست کم توقف پیشروی مخالفان در این مناطق آغاز کرده و روز گذشته توانست روستای “سکاکا” در نزدیکی فرودگاه استراتژیک “ثعله” در غرب استان سویدا را باز پس بگیرد.

فرودگاه نظامی ثعله بزرگترین فرودگاه ارتش سوریه در جنوب این کشور است که مخالفان تاکنون چند بار تلاش کرده‌اند این فرودگاه را به دست بگیرند که هر بار با شکست مواجه شده‌اند.

در استان قنیطره در مرز سرزمین‌های اشغالی و در جنوب سوریه نیز گزارش می‌رسد که درگیری‌ها میان ارتش سوریه و مخالفان به ویژه تروریست‌های النصره به شدت ادامه دارد.

مخالفان در این جبهه تلاش دارند راه مواصلاتی “بیت جن جباتا” را به کنترل خود درآورند و با ادامه پیشروی‌ها مناطق تحت اشغال خود در این استان را به غرب و جنوب دمشق متصل کنند تا عملا خط مقدم درگیری‌ها به پایتخت سوریه منتقل شود.

دمشق و ریف آن

سبز: مناطق تحت کنترل دولت

قرمز: مناطق تحت کنترل مخالفان

آبی: مناطقی که مشترک اداره می‌شود

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین