مدیرکل شیلات خوزستان خبر داد:صادرات ۳۰ هزار تن ماهی به عراق

مدیرکل شیلات خوزستان خبر داد:صادرات 30 هزار تن ماهی به عراق

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: درصورت استفاده از تمام ظرفیت منابع دریایی و مجتمع‌های پرورش ماهی استان می‌توانیم ۱۰۵ هزار تن تولید داشته باشیم که این تولیدات ارزش اقتصادی بالایی را برای استان به دنبال خواهد داشت.
رحیم مغنیمی اظهارکرد: ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان برای تولید ماهیان گرمابی اختصاص یافته است که سالانه از این مراکز ۴۷ هزار و ۶۰۰ تن ماهی برداشت می‌شود و با این میزان تولید، رتبه دوم تولید ماهی را در کشور داریم.
وی افزود: همچنین در بخش تولید میگو در چند سال اخیر روند خوبی طی شده است و سال گذشته تولید بی‌سابقه‌ای به میزان ۱۴۰۰ تن داشتیم و رکورد تولید میگو در کشور به خوزستان اختصاص یافت.
مغینمی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال تولید میگو بیش از سال گذشته و عملکرد به ۲ هزار تن برسد؛ در این فصل ۴۰ مزرعه پرورش میگو اقدام به تولید کرده‌اند.
وی با اشاره به تولید ماهیان خاویاری در خوزستان عنوان کرد: خوشبختانه تعداد زیادی از تولیدکنندگان ما به تولید ماهیان خاویاری گرایش پیدا کرده‌اند. در آینده تولید پیش از ۲ هزار تن ماهی خاویاری در خوزستان رقم می‌خورد که بخشی از آن به خارج از کشور صادر خواهد شد.
مدیر کل شیلات خوزستان اظهار کرد: تاکنون ۱۰۰ تن گوشت (خاویاری) و ۱۰ کیلو خاویار در مزارع پرورش خاویار استان تولید شده است. با توجه به اهمیت تولید ماهیان خاوریاری در خوزستان علاوه بر کارگاه‌های فعال، تاکنون مجوز احداث مرکز پرورش این نوع ماهی به ظرفیت بیش از ۲ هزار تن صادر شده است.
مغینمی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در بخش صید و صیادی نیز، از طریق شناورهای صیادی در ۱۱ اسکله صیادی ۴۸ هزار تن ماهی از دریا صید شد که مدیریت بهره‌وری در بخش صید و صیادی به تعاونی‌ها واگذار شده است.
وی بیان کرد: پروژه‌های پرورش ماهیان گرمابی در دست اجرا هستند که این طرح‌ها سهم تولید و اشتغال استان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند و از جمله آن‌ها می‌توان به فاز دوم مجتمع شهید احمدیان خرمشهر اشاره کرد.
مدیر کل شیلات خوزستان تصریح کرد: تمام اقدامات زیربنایی این پروژه رو به اتمام است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت تولید این مجتمع ۱۰ هزار تن ماهی گرمابی است که تمام کار توسط ۸۸ تعاونی متشکل از فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی انجام و اشتغال برای ۱۵۰۰ نفر فراهم می‌شود.
وی اجرای فاز دوم مجتمع آزادگان با مشارکت ۲۰۷ تعاونی در شهرستان کارون را از دیگر طرح‌های پرورش ماهیان گرمابی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: زیر ساخت‌های آن به طور مشترک توسط دولت و بخش خصوصی انجام و تامین شد و احداث آن ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فاز دوم این مجتمع با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن برای ییش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.
مغنیمی بیان کرد: امسال با بهره‌برداری از بخش هایی از مجتمع‌های پرورش ماهی و فعال شدن آن‌ها، به میزان ۱۰ هزار تن به تولید ما اضافه خواهد شد.
وی اظهارکرد:ستاد توسعه پایدار شیلات در استان تشکیل شده است که به ریاست استاندار و عضویت دستگاه‌های اجرایی مربوطه هدایت می‌شود. در این ستاد در حال تدوین سند ملی توسعه شیلات خوزستان هستیم تا از ظرفیت‌ها و منابع آبی استان در بخش‌های مختلف آب‌های آزاد، آب پشت سدها و سواحل صیدگاه‌ها استفاده و افق توسعه تولید و اشتغال را ترسیم کنیم.
مغینمی با اشاره به صادرات آبزیان تولیدی خوزستان به خارج از کشور عنوان کرد: صادرات ما عمدتا به عراق انجام می‌شود و تاکنون ۳۰ هزار تن ماهی به این کشور صادر شده که رقمی کم نظیر و بی سابقه در کشور است.
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: برای حفاظت از تالاب‌های استان کارگروه‌هایی تشکیل شده که در این کارگروه‌ها حقابه تالاب‌ها با هدف بازسازی ذخایر آبزیان بومی در تالاب‌ها تامین می‌شود. در تالاب شادگان و هورالعظیم سالانه ۱۵ میلیون قطعه بچه ماهی بومی رهاسازی می‌کنیم که این اقدام ارزش اقتصادی فوق العاده‌ای برای استان به دنبال دارد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین