لرزه‌نگاری سه‌بعدی میدان بی‌بی‌حکیمه پایان یافت

لرزه‌نگاری سه‌بعدی میدان بی‌بی‌حكیمه پایان یافت

معاون زمین‌شناسی مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از پایان عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی میدان نفتی بی‌بی‌حکیمه خبر داد.
فرخ ناصری کریموند با بیان این مطلب اظهار کرد: قرارداد اجرایی این پروژه بزرگ در سال ۱۳۹۱ بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و یکی از شرکت‌های داخلی منعقد شد.
معاون مدیر امور فنی با بیان اینکه این عملیات به‌منظور برداشت اطلاعات لرزه‌نگاری سه‌بعدی در میادین نفتی بی‌بی‌حکیمه، کیلورکریم و سیاه مکان انجام‌شده است، بیان کرد: این پروژه به مدت ۳۴ ماه و مطابق با برنامه زمان‌بندی انجام گردیده است.
ناصری کریموند اظهار کرد: این پروژه به وسعت بیش از دو هزار کیلومترمربع در گستره چهار استان خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس اجرا شده و در آن ۱۰۸ هزار نقطه انفجاری انجام و اطلاعات لرزه‌ای سه‌بعدی برداشت شد.
وی افزود: با پردازش و تفسیر این اطلاعات نقشه‌های جدید عمقی از وضعیت ساختمان مخازن آسماری، بنگستان و خامی این میادین تهیه خواهد شد که در کاهش ریسک حفاری چاه‌ها، انجام محاسبات حجمی، افزایش تولید و فرآیند توسعه میادین یادشده نقش بسیار ارزنده و تعیین‌کننده ای خواهد داشت.
ناصری کریموند بیان کرد: هم‌اکنون عدم شناخت کافی از وضعیت ساختمانی میدان بی‌بی حکیمه به‌ویژه در یال جنوبی این میدان و شیب زیاد لایه‌ها باعث شده حفاری در این بخش از میدان با مشکلات عمده‌ای روبرو باشد.
معاون مدیر فنی(زمین‌شناسی) مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد: از آن جهت که باید عملیات لرزه‌نگاری میدان بی‌بی حکیمه از لحاظ توپوگرافی در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور انجام می‌شد و به دلیل مشکلات عملیاتی و همچنین به‌منظور تسریع در زمان انجام پروژه و پیشگیری از هرگونه توقف در آن، از دو گروه لرزه‌نگاری شامل دو هزار نفر به‌طور هماهنگ استفاده شد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین