سیاحی خبر داد: مشارکت سازمان ملل (UNDP) در پروژه احیای رودخانه کارون

سیاحی خبر داد: مشارکت سازمان ملل (UNDP) در پروژه احیای رودخانه کارون

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: مطالعات اولیه جهت ارزیابی وضعیت موجود و راهکارهای احیای رودخانه کارون توسط UNDP و با مرجعیت سازمان آب و برق خوزستان صورت خواهد گرفت و در این خصوص نیز سندی امضاء خواهد شد.
احمد سیاحی اظهار کرد: رودخانه کارون بیش از ۸۵ درصد آب شرب استان را تامین و از سوی دیگر نقش مهمی در صنعت و کشاورزی ایفا می‌کند، در نتیجه وقتی این رودخانه با مشکلی مواجه شود تاثیر مستقیمی بر کیفیت آب شرب مردم، کشاورزی و صنعت خواهد گذاشت.
وی افزود: رودخانه کارون از سرشاخه ها مشکل کمی و کیفی ندارد اما وقتی به استان وارد می‌شود به دلایل مختلفی از جمله ورود پسآب‌های صنعتی و کشاورزی دچار مشکل می‌شود؛ از این رو باید اقداماتی در جهت ساماندهی و احیای آن انجام داد.
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: در گذشته نیز مطالعات و تحقیقات زیادی در خصوص رودخانه کارون توسط سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به مطالعات تصفیه خانه پسآب‌ها قبل از ورود به رودخانه اشاره کرد اما یکی از بحث‌های جدی در این خصوص بررسی و نحوه تامین منابع مالی است که امیدواریم با ورود UNDP درصدی از هزینه‌های مورد نیاز تامین شود.
همچنین نظری دوست، مشاور پروژه احیای رودخانه کارون و نماینده UNDP در استان در این باره اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته در کانتون ژنو، دولت فرانسه و سویس مشترکاً چند طرح طبیعی سازی رودخانه کارون را در بازه زمانی در نظر گرفته شده اجرا خواهند کرد.
وی افزود: شناسایی پروژه تا حد زیادی انجام شده است و مرحله طراحی پروژه و تهیه سند نیز با مشارکت متخصصین داخلی و خارجی انجام خواهد شد و همراه با مراحل انجام پروژه پایش و ارزیابی پروژه نیز انجام می‌شود.
نظری دوست گفت: در خصوص ریزگردها نیز با توجه به نشست انجام شده در کنوانسیون رامسر، همکاری‌هایی بین کشورهای ایران و عراق نیز در جهت احیای تالاب‌ها صورت خواهد گرفت که بر اساس آن کارگاه برنامه ریزی متشکل از شرکت‌های بزرگ نفتی و مراجع بین المللی تشکیل می‌شود و در این خصوص مشارکت خواهند داشت.
UNDP یا برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد، یزرگترین مرجع کمک کننده در جهت توسعه کشورهای جهان است که در ۱۶۶ کشور جهان از جمله ایران فعالیت می‌کند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین