ایران و چین فیلم «راه شاوئولین» را می‌سازند

ایران و چین فيلم «راه شاوئولين» را می‌سازند

حجت الله ایوبى رییس سازمان سینمایى که براى بازدیدى رسمى و سه روزه به کشور چین سفر کرده بود به تهران بازگشت و مهمترین دستاورد این دیدار تولید مشترک فیلم «راه شاوئولین» بود.

حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در پاسخ به دعوت و دیدار رسمى معاون وزیر، امور مطبوعات، رادیو و تلویزیون کشور چین که سال گذشته انجام شد، به این کشور سفر کرد. در سفر مقام چینى و هیات عالى رتبه این کشور به تهران پیش نویس تفاهمنامه گسترش همکارى هاى سینمایى دو کشور به امضا رسید و طى بازدید رییس سازمان سینمایى، در مورد زمینه هاى این همکارى ها قدم هاى موثرى برداشته و مقرر شد متن تفاهمنامه جامع دو کشور در همین زمینه، پس از بررسى و تدوین نهایى شهریور سال جارى به امضا برسد.

نخستین جلسه حجت الله ایوبی و آرش امینی با حضور معاون مدیر کل اجرایى وزارت خانه و مدیران کل همکارى هاى بین المللى، نظارت بر تولیدات مشترک و مدیر بخش آسیایى سینماى چین برگزار شد. در این جلسه به تفصیل در مورد راه هاى عملى تولید آثار سینمایى مشترک بین دو کشور، حمایت اکران متقابل تولیدات سینمایى و برگزارى هفته هاى فیلم مذاکره شد.

مهمترین نتایج این نشست حمایت سازمان سینمایى چین از کمپانى shine work در تولید فیلم «راه شاوئولین» با بنیاد سینمایى فارابى، برگزارى هفته فیلم و در کنار آن بازار فیلم ایران در چندین استان و گشایش بخش ویژه مرور سینماى ایران در فستیوال راه ابریشم بود. در ادامه حجت الله ایوبى طى جلسه اى با رییس سازمان سینمایى و رادیو تلویزیون چین sarft به بررسى جایگاه سینماى دو کشور پرداخته و بر لزوم استفاده از تجربیات طرفین در بالا بردن میزان مخاطبان سینما تاکید کردند.

چین توانسته با به کارگیرى پنجاه هزار دستگاه سیستم پخش فیلم دیجیتال سیار، دورترین و محروم ترین شهرها و روستاهاى کشور را که فاقد سینما هستند، تحت پوشش اکران سراسرى فیلم هاى سینمایى قرار دهد که این امر تجربه موثری در بالابردن مخاطبان سینما به شمار می رود.

با توجه به آمار حاصل از این تجربه موفق، از کمپانى تولید و راه اندازى سینماى سیار و سامانه کنترل مرکزى آن بازدید شد و مقرر شد با توجه به امکان بهره برداری از این وسیله در روستاها و مناطق فاقد سالن سینما ، تبادلات اطلاعاتی و فنی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

در ادامه این بازدید، برنامه سفر به استان هنان و بازدید از معبد شائولین و مذاکره با شان شن، راهب بزرگ معبد با همراهى رییس کمپانى فیلمسازى shine work یش بینى شده بود. استان هنان چین با یکصد میلیون جمعیت،مرکز و مبدا پیدایش ورزش هاى رزمى در چین است و هر ساله میلیون ها نفر علاقه مندان به این رشته ى ورزشى از سراسر جهان براى بازدید وگذراندن دوره هاى مختلف تکمیلى به این استان سفر مى کنند. در بدو ورود، استاندار هنان در حضور مقامات محلى در فرودگاه جانژو ضمن استقبال رسمى از هیات ایرانى با اشاره به جمعیت صد میلیونى استان و علاقه وافر مردم آن به هنرهاى رزمى، تولید فیلمى با محوریت معبد شائولین را ایده اى جذاب توصیف کرد و آمادگى استان را براى همکارى در کلیه زمینه ها اعلام کرد.

در ادامه و ضمن ملاقات رییس سازمان سینمایى با راهب بزرگ معبد، وى با اشاره به تاریخچه هزار و پانصد ساله این معبد، به تفصیل در مورد مستندات موجود در مورد اصلیت و ریشه ایرانى بنیانگذار مجموعه شائولین، ساخت فیلم سینمایى با کشور ایران را در زمینه این واقعیت تاریخى، ابتکارى جذاب ارزیابى کرده و همکارى همه جانبه این مجموعه را براى ساخت قریب الوقوع این فیلم، به اطلاع رییس سازمان سینمایی رساند.

پس از برگزارى چند جلسه در زمینه نسبت و نوع مشارکت دو کشور در تولید این فیلم با رییس و مسئولان کمپانى Shine Work، طرفین به نقطه نظرات مشترکى در این زمینه دست پیدا کردند و مقرر شد در ادامه بنیاد سینمایى فارابى به عنوان طرف قرارداد از سوى ایران، ادامه مباحث را تا آغاز تولید قریب الوقوع فیلم دنبال کند.

نخستین گام های تولید فیلم «راه شائولین» در زمان برگزارى بخش بین الملل سى و سومین جشنواره بین المللى فیلم فجر در اردیبهشت سال جاری برداشته شد که در نهایت منجر به امضاى پیش نویس قرارداد تولید بین بنیاد سینمایى فارابى و شرکت شاین ورک چین شد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین