اعتراض سینماگران محلی به تهدید آزادی هنری توسط رژیم صهیونیستی

اعتراض سینماگران محلی به تهدید آزادی هنری توسط رژیم صهیونیستی

به گفته فیلمسازان محلی، سرکوب اخیر فیلم مستند «ورای ترس» تنها یک نمونه از فرسایش سریع آزادی هنری در رژیم صهیونیستی است.
در حالیکه اوایل ماه جولای فیلم «مادر من» نانی مورتی در شب افتتاحیه فستیوال فیلم اورشلیم در حال نمایش بود، فیلم دیگری هم چند متر آنطرف‌تر پخش می‌شد و روی تراسی که بالای محل نمایش فیلم واقع بود، حدود ۵۰ فیلمساز و تهیه‌کننده برای نمایش اعتراضی فیلم‌‌ «ورای ترس» ساخته ماریا کراوچنگو و هرز فرانک فقید گرد هم آمده بودند.

اما اگر هر زمان دیگری بود بیشتر آن فیلمسازان که روی تراس به تماشای «ورای ترس» نشسته بودند به دیدن اثر مورتی می‌رفتند و به جان تورتورو ستاره فیلم «مادر من» و رووین ریولین سیاستمدار رژیم صهیونیستی می‌پیوستند. ولی به دلیل اینکه چند روز پیش از این فستیوال، میری رگف وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی خواستار برداشته شدن فیلم «ورای ترس» از جمع فیلم‌های فستیوال شده و تهدید کرده بود که در صورت نادیده گرفته‌شدن درخواست او، از تامین بودجه برای برگزاری جشنواره دست خواهد کشید بسیاری از فیلمسازان تصمیم گرفتند در حرکتی اعتراضی فیلم «ورای ترس» را ببینند و در افتتاحیه فستیوال فیلم اورشلیم حضور نیابند.

داستان فیلم «ورای ترس» به زندگی شخصی قاتل اسحاق رابین یعنی ییگال امیر می‌پردازد.

وزیر فرهنگ و ورزش گفت هزاران پیغام از مردم دریافت کرده که از تمرکز روی امیر عصبانی شده و خواستار توقف نمایش «ورای ترس» بوده‌اند. فستیوال این فیلم را در بخش مستند نگه داشت اما آن را از برنامه رقابتی اصلی خارج و با انتشار بیانیه‌ای شدید‌الحن، نسبت به «محکوم‌شدن یک اثر هنری تنها بر پایه موضوع داستانی‌اش» اعتراض کرد.

این تصمیم باعث حیرت و ناراحتی بسیاری از اعضای جامعه فیلمسازی اسراییلی شد. این فستیوال و فستیوال مادر آن یعنی سینماتک اورشلیم، پیش از این تسلیم فشارهای سیاسی رژیم صهیونیستی نشده بودند. لیران آتزمور تهیه‌کننده که یکی از سازمان‌دهندگان نمایش اعتراضی فیلم «ورای ترس» بود گفت: ما علیه دخالت سیاست‌مداران در تصمیم‌های هنری فستیوال و همچنین تسلیم‌شدن فستیوال اعتراض می‌کردیم. این مساله فقط درباره این فیلم مستند نیست، بلکه درباره اصل آزادی هنری است. این احساس را داریم که تسلیم شدن،شرایط خطرناکی را برای آینده فراهم می‌کند.»

از نظر آتزمور و بسیاری از فیلمسازان دیگر حاضر در این نمایش اعتراضی، سرکوب فیلم «ورای ترس» تنها یک نمونه از فرسایش سریع آزادی هنری در اسراییل است.

چند روز بعد از افتتاح فستیوال فیلم اورشلیم، فیلم مستند دیگری با عنوان «لرزیدن در غزه» که به برنامه روان‌شناسی کارمندان سلامت فلسطینی می‌پرداخت نیز در شهرهای جنوبی رژیم صهیونیستی ممنوع شد. یک هفته بعد، نمایشی دیگر از این فیلم در شهری دیگر نیز قدغن شد. انجمن حقوق مردمی اسراییل (ای‌سی‌آر‌آی) روز بیستم ماه جولای بیانیه‌ای را منتشر کرد و گفت دستور ممنوعیت پخش این فیلم «غیرقانونی و غیرمنطقی» بوده و آزادی بیان را زیر پا می‌گذارد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین