تاثیر توافق هسته‌ای بر رفتار فستیوال زوریخ با سینمای ایران

تاثیر توافق هسته‌ای بر رفتار فستیوال زوریخ با سینمای ایران

بعد از قرارداد هسته‌ای دولت اوباما با ایران، فستیوال فیلم زوریخ نیز ایران را به عنوان کشور مهمان بخش دیدگاه جهان نوی خود انتخاب کرد.
این فستیوال سوییسی چندین فیلم و مستند مختلف از فیلمسازان جوان ایرانی را به نمایش می‌گذارد. فستیوال زوریخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: فیلمسازان ایرانی این وظیفه را بر عهده گرفتند تا به شیوه‌ای هوشمندانه و سرگرم‌کننده درباره موضوع‌های مختلف و حتی برخی خط قرمزها، سوال کنند و با آن‌ها روبه‌رو شوند.

در ادامه بیانیه آمده است: در حالیکه سینمای ایران بیش از همه به خاطر آثار نام‌های بزرگ و تثبیت‌شده‌ای از جمله عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و جعفر پناهی که جایزه اصلی فستیوال برلین امسال را برای «تاکسی» از آن خود کرد، توجه بین‌المللی را به خود جلب می‌کند، زوریخ می‌خواهد پلت‌فرمی برای فیلمسازان رو به رشد ایرانی تامین کند. از این نسل جوان‌تر می‌توان به شهرام مکری کارگردان جوانی که فیلم «ماهی و گربه»‌اش توانسته در سطح بین‌المللی صدا کند، هومن سیدی که اولین فیلمش یعنی «۱۳» که درباره تنهایی و خشم سرکش دوران بلوغ است مورد تجلیل واقع شد، آیدا پناهنده که فیلم «ناهید» را درباره سختی‌های قانونی و تابوهای اجتماعی طلاق و ازدواج دوباره در ایران ساخت و نیما جاویدی کارگردان فیلم خوش‌نقد «ملبورن» درباره یک زوج طبقه متوسط تهرانی و رویاهایشان از یک زندگی تازه، اشاره کرد.

فستیوال زوریخ در ادامه بیانیه خود نوشت: ایران خانه یک بدنه خارق‌العاده و چند وجهی از فیلم‌هایی است که به مسایل کنونی اجتماعی از جمله مسایل خانوادگی، برخورد نسل‌ها و … در ژانرهای گوناگون می‌پردازد.

بخش دیدگاه جهان نوی زوریخ همچنین شامل گلچینی از فیلم‌های کوتاه ایرانی نیز می‌شود. یازدهمین فستیوال بین‌المللی فیلم زوریخ از روز بیست و چهارم ماه سپتامبر آغاز خواهد شد و تا روز چهارم ماه اکتبر ادامه دارد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین