رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: تغییر ارزشها جامعه را تهدید می کند/طرح تحول سلامت بنیانگذار عدالت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: تغییر ارزشها جامعه را تهدید می کند/طرح تحول سلامت بنیانگذار عدالت

آهواز ـ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تغییر ارزش ها و باورها جامعه را تهدید می کند.

 اسماعیل ایدنی شامگاه یکشنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران فعال حوزه علوم پزشکی اظهار کرد: امروز به بهانه روز خبرنگار گرد هم آمده ایم تا یاد و خاطره شهدای خبرنگار را که سمبل شهادت آنها شهید صارمی بود، گرامی بداریم.

وی افزود: همه ما در اهمیت خبر و خبرنگار بسیار خوانده و شنیده ایم. همچنین قرآن نیز به قلم قسم خورده و مولانا هم تفسیر بسیار خوبی از قلم و خبر داشته و معیاری که برای زنده و حیاتمند بودن انسان ها قائل شده دانایی و آگاه کردن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: هر چقدر به جوامع مدرن نزدیک تر می شویم، متوجه نقش بسیار قوی تر خبر و اطلاع رسانی هم خواهیم شد. در این جوامع تنها برای ارضای حس کنجکاوی به خبر نگاه نکرده و در واقع از این منظر به آن پرداخته نمی شود.

ایدنی بیان کرد: در جهان مدرن رسانه را یکی از رئوس اصلی جوامع تلقی کرده و در حقیقت رسانه و مطبوعات را رکن چهارم قلمداد می کنند. حسن روحانی رئیس جمهور نیز خبرنگاران را دیده بان جامعه معرفی کرده است.

وی ادامه داد: هر چقدر اطلاع رسانی بیشتر باشد، قطعا فساد کمتری رخ می دهند. در حقیقت خبرنگاران در مقابل تخلفات و تخطی های علیه مردم، از آنها دفاع می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: رسانه های کشور باید متوجه باشند که در زمینه اطلاع رسانی و خبر در جهان به ویژه در ایران یک سری تغییراتی رخ می دهد که اگر متوجه آنها نبوده و خود را همسان نکنند، ممکن است مرجعیت خود را از دست بدهند.

ایدنی افزود: یکی از این تغییرات پیدایش رسانه های نو پدید آن هم شبکه های مجازی تلگرام، وایبر، واتساپ و غیره است که در حال جایگزین شدن رسانه های سنتی هستند. این رسانه های نوپدید هیچ مسئولیت مدنی را به همراه نداشته و خطری است که جوامع را تهدید می کند.

وی تصریح کرد: تغییر ارزش ها و باورها جامعه ما را تهدید می کند. رسانه های کشور باید مراقبت کنند تا رسانه های نوپدید در مقابل رسانه های کلاسیکی که قوانین مدنی را رعایت می کنند، قرار نگیرند.

1747892

 

اجرای طرح تحول سلامت نیازهای تخصصی استان را تأمین کرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: اگر مدیریت مناسبی بر پسماندها نباشد، محیط زیست آلوده شده و به تدریج عمر مردم بر اثر مضرات آن کاهش پیدا می کند. فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی محدود به ارائه خدمات درمانی و یا ساخت بیمارستان نیست بلکه در رعایت استاندارهای بهداشتی برای تولید فرآورده های غذایی نیز نظارت داریم.

ایدنی ادامه داد: قطعا اگر استاندارهای بهداشتی در تولید فرآورده های غذایی رعایت نشود، افراد بیشتری به بیماری های قلبی و سرطانی مبتلا شده و تعداد این طیف از بیماران افزایش پیدا می کند.

وی بیان کرد:کاهش بیش از ۲۰ درصد پرداختی از جیب مردم یکی از محاسنی است که با اجرای طرح تحول سلامت شاهد آن بودیم. در واقع میزان پرداختی از سوی مردم در این طرح از ۳۷ درصد به پنج درصد کاهش پیدا کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: نبود عدالت در دسترسی یکی از مشکلاتی بود که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت با آن مواجه بودیم ولی با اجرای این طرح نیازهای تخصصی در شهرستان های مختلف استان تا حد امکان تأمین شد.

ایدنی گفت: نظام سلامتی عادلانه خواهد بود که میزان برخورداری از آن برای مردم یکسان باشد. تا حدود بسیار زیادی شاهد این یکسان بودن در اجرای طرح تحول نظام سلامت بودیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از فواید اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش میزان پرداختی برای بیماری های صعب العلاج به ویژه سرطانی بود. بسیاری از مردم با هزینه بیش از ۵۰ درصد درآمد خود برای چنین بیماری هایی خیلی ناراحت و نگران بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سال به خاطر چنین هزینه هایی به زیر خط فقر می رفتند ولی اکنون معضلی به نام پرداخت هزینه ها و یا تأمین دارو در زمینه بیماری های صعب العلاج نداریم.

ایدنی تصریح کرد: در بخش نظارت طرح تحول نظام سلامت نیز نتایج دانشگاه علوم پزشکی اهواز درخشان بوده و در زمینه ارائه خدمات، انحراف از تعرفه را بر نتابیده و با آن برخورد کردیم. در هیچ مطبی برای خدمات درمانی ارائه شده در بیمارستان هیچ مبلغی دریافت نمی شود.

تلاش خبرنگاران برای اعتلای اهداف نظام است

حجت الاسلام آیت عادلی نژاد مسئول نهاد مقام معظم رهبری نیز در این مراسم گفت: گرامیداشت روز خبرنگار در واقع گرامیداشت دانایی ها، آگاهی، بیداری و حفظ حقوق ملت است. بدون شک این روز به پاس زحمات کسانی برگزار شده که بیان نافذ و قلم شیوای آنها راوی حقیقت باشد.

وی افزود: خداوند به پیامبر فرمود که داستان دو پسر آدم را به راستی برای مردم بخوان که بر مبنای حقیقت باشد. آنجا که دیگر تریبون ها حقیقت را نگفته و مسیر فهم حقایق گل آلود می شود، آنجا که نمی شود به بیانیه های یک طرفه اعتماد کرد، این خبرنگار است که ورای غباری که بر اندیشه ها نشسته چهره حقیقت را نمایان می کند.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری عنوان کرد: خبرنگاران در مرداب منافع شخصی و گنداب تهمت و نشر اکاذیب که نه بلکه در راه اعتلای اهداف نظام تمام همت خویش را به کار می گیرند.

 

تاثیر طرح تحول سلامت بر ارتقا کیفیت بیمارستان های استان

1730583

ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این مراسم گفت: درمان آخرین گام از مراقبت هایی است که برای بازگرداندن سلامت به کار گرفته می شود. قطعا مراقبت ها در راه درمان، پر هزینه ترین راهی است که اکثر اوقات همراه با مشقاتی نیز همراه است. در برخی موارد منجر به بستری شدن و یا برخی مواقع نیز باعث نیازمند شدن به مراقب های ویژه می شود.

وی افزود: متاسفانه هزینه های بخش درمان بسیار سرسام آور است. حدودا ۲۰۰ هزار بستری و ۲۰۰ هزار مراجعه به اورژانس در مجموعه بیمارستان های این دانشگاه طی یک سال داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: درمان هزینه های زیادی را برای خانواده ها به دنبال خواهد داشت ولی با اجرای طرح تحول نظام سلامت بسیاری از این هزینه ها کاهش پیدا کرد. با تدبیر دولت تدبیر و امید بخش سلامت جایگاه ویژه ای در کشور پیدا کرده و نظام نیز به مقوله سلامت توجه خاصی کرده است.

نظری تصریح کرد: دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های بسیاری را نسبت به سال های گذشته متقبل شده است. در امر بیماران خاص سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان تخفیف هایی است که دانشگاه در کمک به بیماران خاص ارائه می دهد.

وی ادامه داد: بیش از یک هزار و ۴۰۰ بیمار نیازمند دیالیزی در خوزستان داریم که باید هفته ای سه بار و به مدت چهار ساعت در بخش دیالیز تحت درمان قرار بگیرند. این افراد به کمک دیگران نیاز دارند و بنابراین باید تخفیفاتی را به چنین بیمارانی ارائه دادیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیماران خاص دیگری مانند سرطان نیز در طرح تحول سلامت مورد حمایت و کمک های مهمی قرار گرفته و در واقع این طرح باعث کاهش هزینه های آنها شده است.

نظری عنوان کرد: طرح تحول نظام سلامت باعث بهبود کیفیت بیمارستان های استان که طی سالیان طولانی فرسوده شدند، نیز شد. در این طرح از تعداد ۱۹۶ بخش بستری استان تعداد ۱۰۶ بخش شاهد بهبود کیفیت، تعمیر و تجهیز بودند.

وی افزود: در سال جاری اولین پیوند کبد و مغز استخوان را در کنار اولین کاشت پروتز گوش میانی ایران داشتیم. خدمات ارائه شده در طرح تحول نظام سلامت باعث شد تا از مراجعه بیماران استان به مراکز درمانی سایر استان ها جلوگیری کرده و علاوه بر در دسترس قرار دادن خدمات باعث کاهش هزینه های رفت آمد هم شدیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: برای افزایش جمعیت نیز مشوق هایی در راستای زایمان در نظر گرفته و بیش از ۲۴ هزار کودک به صورت کاملا رایگان در بیمارستان های این دانشگاه به دنیا آمدند.

نظری در پایان گفت: با راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی بیش از ۱۴ مورد بیمار را از مناطق صعب العبور به مراکز درمانی انتقال دادیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین