پس از اتفاقا اخیر در منطقه صورت گرفت ؛ هژمونی منطقه ای ایران

پس از اتفاقا اخير در منطقه صورت گرفت ؛ هژموني منطقه اي ايران

ایران همیشه به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه مطرح بوده است.
پس از طراحی نقشه شوم ایجاد داعش در منطقه و شروع جنگ های نیابتی در عراق و سوریه و ضرورت ورود جمهوری اسلامی ایران در این مناقشات و جلوگیری از تسلط داعش در منطقه، که منجر به شکست داعش شد پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب گردید. قدرت نمایی و انسجام شیعیان در ایران و عراق با راهپیمایی با شکوه و با عظمت اربعین حسینی و برقراری امنیت این مراسم و حرکت بزرگ باعث شد، عربستان سعودی از یک سو و اسراییل از سوی دیگر با نگرانی شدید مواجه شوند.
لابی تل آویو و ریاض مدتی است در کاخ سفید و کنگره آمریکا فعال است و خواستار برخورد آمریکا با حزب ا… لبنان و ایران هستند.
موضع گیری ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در مقابل توافق جامع و نهایی هسته ای وین با عنوان شناخته شده ورسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، طرح تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اتهامهای مکرر ایران در خصوص حمایت از انصار ا… یمن و همچنین اخیراً در مورد اصابت موشکهای یمن به ریاض، استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان به بهانه دخالت ایران و حزب ا… در اداره لبنان، در واقع در جهت تقابل با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران است.
با روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحده آمریکا و دخالت های مکرر او در منطقه و تحریک عربستان سعودی و ایجاد اختلاف بین کشورهای عربی از یک طرف و کشورهای عربی با ایران از طرف دیگر، در صدد این است که رهبری عربستان سعودی بر کشورهای عربی را ایجاد نموده و جبهه واحدی بر علیه ایران و به نفع اسراییل ایجاد کند، در واقع استراتژی لابی صهیونیستها این است که با همکاری و حمایت ترامپ، اسراییل هراسی را که سالیان متمادی در کشورهای عربی حاکم بود و اسراییل به عنوان دشمن اصلی اعراب مطرح بود را به ایران هراسی تبدیل نماید. در این راستا آمریکا و هم پیمان استراتژیکش یعنی اسراییل سناریوهای متفاوتی را برنامه ریزی نموده اند که یکی پس از دیگری را پس از نابودی سیطره داعش بر عراق و سوریه ظاهر می نمایند، برای نمونه شاهد همه پرسی کردستان عراق و چالشهای آن بودیم، شاهد موضوع بحرانی کشور قطر و اخیراً هم استعفای سعد حریری در لبنان هستیم. در صورتی که جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت موفق شوند این سناریوها را هم بمانند سناریوی داعش با پیروزی پشت سر بگذارند شاهد هژمونی قدرتمند ایران در خاورمیانه خواهیم بود.
عربستان سعودی همچنان با استفاده از اهرمهای مختلف و لابی های منطقه ای و بین المللی سعی بر انزوای ایران و سیطره خود می باشد، یکی از اهرمهای فشار عربستان سعودی اتحادیه عرب است.
اتحادیه کشورهای عرب یک سازمان بین المللی منطقه ای است که در سال ۱۹۴۵ با شش عضو موسس: مصر، عربستان سعودی، عراق، سوریه، لبنان و اردن بنیان نهاده شد و یمن نیز چند روز بعد به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد. عضویت سوریه از ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمد. علت وجودی این اتحادیه اشتراک در فرهنگ و مذهب بود زیرا اعراب نه تنها از نظر زبان بلکه از نظر مذهب مسلمان هستند. بعد از اخراج فرانسوی ها از سوریه و تشکیل دولت اسراییل، دلیل دیگری نیز برای ضرورت همکاری کشورهای عربی ایجاد شد. این اتحادیه با فشار عربستان در سال ۲۰۱۶ حزب ا… لبنان را گروهی تروریستی اعلام کرد. با توجه به چالش های پیش روی عربستان سعودی و عدم موفقیت این کشور در یمن و عدم پیروزی در مقابل جمهوری اسلامی ایران در مناقشات منطقه ای و با وجود تصمیمات ناپخته سیاستمدار جوان عربستان سعودی در قبال مسائل داخلی آن کشور و مساله سعد حریری و موضوع قطر، همچنین جنایات جنگی در یمن، انتظار می رود تنها راه پیش روی این کشور تن دادن به دیپلماسی مذاکره باشد. چون درگیری نظامی با جمهوری اسلامی ایران عواقب سنگین برای عربستان سعودی و منطقه دارد و هیچ کشوری حتی آمریکا حاضر نیست خود را درگیر جنگی تمام عیار با جمهوری اسلامی ایران نماید، پس تنها راه آنها مذاکره با واسطه یابی واسطه با ایران می باشد و نتیجه این مذاکرات قطعا برد جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
با توجه به شکست داعش این بزرگترین توطئه استکبار درمنطقه، نظر به اظهارات ادوارد اسنودن کارمند سابق CIA در مورد داعش و راهبرد موسوم به لانه زنبورها، همچنین خاطرات کلینتون باید گفت: اسراییل دیگر در صدد درگیری رویارو با هیچ کشوری نیست به همین منظور با تقویت و تجهیز داعش و جذب افراد افراطی از سرتاسر جهان، موفق شد برای مدت محدودی کشورهای مخالف خود را از جمله : ایران- سوریه و عراق و لبنان را درگیر این گروه نماید و خود به لابی درکنگره آمریکا در مورد تحریم ایران و مخالفت با برجام پرداخت ، همچنین به ایجاد اتحادیه های اقتصادی منطقه ای با برخی کشورها از جمله عربستان سعودی اقدام نمود. به گزارش تابناک: نشریه هافینگتون پست در یادداشتی درمورد سیاستهای حاکمان عربستان نوشته است. محمد بن سلمان نباید فراموش کند که همان کسی که صدام را به زیر کشید که زمانی او را به جنگ با ایران تشویق می کرد. بن سلمان نمی داند که جنگ با ایران می تواند باعث ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه شود، هرج و مرجی که به ناپدیدشدن عربستان سعودی منجر شود.
فاضل مطوری – کارشناس مسایل سیاسی

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین