معاون اجرایی بهداشت استان در گفت و گو با روزنامه نسیم خوزستان : سرانه مصرف نمک در خوزستان بسیار بالا است

معاون اجرايي بهداشت استان در گفت و گو با روزنامه نسيم خوزستان :  سرانه مصرف نمک در خوزستان بسیار بالا است

معاون اجرایی بهداشت خوزستان: استاندارد سرانه مصرف نمک ٣ تا ۵ گرم است ولی در خوزستان ١۵ تا ٢٠ گرم می باشد.

دکتر مهرداد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان در بازدید از شرکت تولید نمک دریایی با اشاره به اینکه ٨۵ درصد بیماری ها غیر واگیردار هستند، اظهار داشت: ٢٠ درصد افراد بالای ۳۰ سال خوزستان در معرض بیماری فشارخون قرار دارند که با اصلاح سبک زندگی، ورزش و تغذیه صحیح می توان این درصد را کاهش داد و ۵٠ درصد جمعیت بدلیل بی تحرکی مستعد ابتلا به افزایش وزن و چاقی هستند.

وی با بیان اینکه ایجاد فرهنگ ورزش و تحرک می تواند بار بیماری ها را کاهش دهد و همزمان می تواند باعث ارتقای سطح سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی گردد، افزود: سرانه مصرف نمک بسیار بالا است به طور مثال در حوزه تغذیه، سرانه مصرف نمک در استان باید ٣ تا ۵ گرم باشد اما در خوزستان از ١۵ تا ٢٠ گرم است که با آموزش می توان رفتارها و باورهای غلط را حذف و رفتارهای بهداشتی را که باعـث تغیر رفتار و نگرش می شود را جایگزین کرد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: مصرف نمک دریایی ناخالص نه تنها سلامتی را به خطر می اندازد بلکه بدلیل ید دار نبودن آن می تواند تهدیدی برای سلامت و ابتلا به بیماری گواتر می گردد.

شریفی در ادامه بیان کرد: شهروندان در صورت تمایل به استفاده از نمک دریا، از نمک هایی که دارای استانداردهای بهداشتی، تاریخ تولید، تاریخ مصرف، شماره بهره برداری، مجوز بهداشت و درمان، سیب سلامت، ید دار بودن هستند استفاده نمایند.

وی از ارائه کمک های ویژه ای به بهداشت شهرستان ها خبر داد و عنوان کرد: سلامت جامعه در دستان کارشناسان تغذیه است که با آموزش و نظارت می توانند در تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد جامعه نقش مهمی داشته باشند.

دکتر شریفی در ادامه تصریح کرد: سرانه مصرف نوشابه در ایران ۴٠ الی ۵٠ لیتر و همچنین سرانه مصرف شیر در دنیا٣٠٠ لیتر اما در ایران ٩٠ لیتر است. سرانه مصرف میوه جات و سبزیجات در دنیا ١٣۵ کیلو در ایران ٣۵ کیلو می‌باشد؛ باید افراد جامعه در فرهنگ تغذیه ای خود از مشاوران تغذیه ای مستقر در مراکز بهداشتی کمک بگیرند تا زندگی سالمی داشته باشند.

وی مصرف چهار گروه اصلی مواد غذایی شامل، مصرف میوه جات، سبزیجات، شیر لبنیات، گوشت و پروتئین و نان غلات را در رژیم روزانه خود توصیه کرد و خواستار کاهش میزان مصرف روغن ها، قند وشکر و نمک ها گردید.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان معاون اجرایی مرکز بهداشت استان در پایان تاکید کرد: بهداشت متولی است نه تأمین کننده، ما در بخش بهداشت ٢٠ درصد در سلامتی و تندرستی نقش داریم و ٨٠ درصد سلامتی در قالب همکاری بین بخشی است، یعنی همه ادارات، سازمانها و….. باید در قالب همکاری بین بخشی همکاری کنند تا بتوانیم از بالاترین نعمت الهی یعنی سلامتی مردم امانتداری کنیم.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1220مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین