روزنامه نسیم خوزستان از مشکلات و سرگردانی بیماران در طرح جدید گزارش می دهد ؛ داستان های پر غُصه نسخه الکترونیکی

روزنامه نسيم خوزستان از مشكلات و سرگرداني بيماران در طرح جديد گزارش مي دهد ؛  داستان هاي پر غُصه نسخه الكترونيكي

یکی از ملزومات اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در ابتدا ایجاد زیرساخت های لازم جهت نسخه نویسی الکترونیکی و فرهنگ سازی جهت احترام به وضعیت بیمار و یا همراه وی به دلیل شرایط روحی و سرگردان نشدن و عدم تحمیل هزینه های بیشتر در مطب ها و مراکز درمانی است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، طرح نسخه الکترونیک یکی از اصلاحاتی است که در حوزه درمان، طی سالهای اخیر مطرح و اجرایی شده است. قطعا نسخه نویسی به صورت سنتی و کاغذی یک روش منسوخ شده است.

اما یکی از ملزومات اجرای این طرح در ابتدا ایجاد زیرساخت های لازم جهت نسخه نویسی الکترونیکی و فرهنگ سازی جهت احترام به وضعیت بیمار و یا همراه وی به دلیل شرایط روحی و سرگردان نشدن و عدم تحمیل هزینه های بیشتر در مطب ها و مراکز درمانی است.

تصمیم گیری های بخشنامه ای بدون ایجاد زیرساخت مناسب ما را به این سمت می برد که از یک اقدام با ماهیت مناسب مثل نسخه الکترونیک، معضلاتی متوجه سلامت می شود. اینکه اگر مشکلی وجود داشته باشد چه کسی در این قضیه متضرر می شود؟ صد در صد در ابتدای امر بیماران متضرر اصلی است.»

کارشناسان این حوزه معقتدند برای اینکه بخشی از هزینه داروها تحت پوشش بیمه باشد، باید کد رهگیری در نسخه پزشکی، از سوی بیمارستان‌ها و مراکز دولتی به ثبت برسد نه مطب‌ها یا مراکز درمانی خصوصی.

از معضلاتی که بیماران از آن رنج می‌برند و گله مند هستند سرگردانی در ثبت سیستمی نسخه پزشکی در بیمارستان‌ها است. بیماران بیان می‌کنند: «زمانی که به درمانگاه‌های بیمارستان های کلانشهر اهواز مراجعه می‌کنند و نسخه سونوگرافی و یا … می دهند تا در مراکز دیگر انجام دهند اما در مراکز دیگر درخواست نسخه ثبت شده می‌کنند و یا می‌گویند به صورت آزاد محاسبه می‌شود» آیا این بیمارستان‌ها از اکترونیکی شدن نسخه‌ها اطلاعی ندارند که موجب زحمت و رنج بیماران می‌شوند! که در این صورت بیمار مجبور است با توجه به این شرایط سخت اقتصادی هزینه‌های سنگین پزشکی را نیز متحمل شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که در اجرای این طرح به چشم می‌خورد، ضعف زیرساخت‌هاست؛ هم از لحاظ سیستماتیک هم از لحاظ اینترنتی، زیرساخت‌های سیستمی موجود خیلی متناسب با نیازهای این طرح نیست، سامانه بیمه تأمین اجتماعی و سامانه بیمه سلامت هردو ممکن است برخی مواقع دچار خطاها یا قطعی موقت شوند. این معضل در صورت تکرار پی در پی، اسباب رنجش بیماران را فراهم می‌کند.

از مشکلاتی که بیماران از آن احساس نارضایتی می‌کنند این است که برخی از اقلام نسخه های الکترونیکی باید توسط بیمه تایید شود که بخاطر نبود زیرساخت ها بعضاً بیمار باید نسخه را آزاد حساب کند و پس از تایید بیمه، مابه التفاوت هزینه را دریافت کنند.

مطب‌ برخی پزشکان داستان جداگانه ای دارد که اصلا نسخه را ثبت سیستم نمی‌کنند و تمام هزینه‌ها آزاد است و اگر فردی اعتراض کند بیان می کنند «نمیتوانید هزینه کنید به مراکز دولتی مراجعه کنید»!

متاسفانه برای اعلام تخلفات مطب ها، مراکز درمانی و داروخانه ها سامانه ای جهت ثبت شکایات معرفی نشده است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری (مد) در خصوص اینکه باید در زمان بیماری، بیمار و خانواده اش فقط دغدغه بیمار داری داشته باشند نه هزینه و داستان های نسخه الکترونیک، ضروری است که مسئولان امر نسبت به رفع مشکلات ثبت نسخه‌های الکترونیکی تلاش کنند تا شهروندان علاوه بر رنج بیماری و یا بیمارداری، دغدغه مخارج درمان و سرگردانی جهت ثبت سیستمی نسخه را نداشته باشند.

درباره نویسنده

1206مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین