رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تاکید کرد؛ ضرورت تغییر نگرش در تنوع بخشی به فضای سبز شهری استان خوزستان

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تاکید کرد؛ ضرورت تغییر نگرش در تنوع بخشی به فضای سبز شهری استان خوزستان

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بر ضرورت تغییر نگرش در تنوع بخشی به فضای سبز شهری این استان تاکید کرد.

خبرگزاری فارس: ضرورت تغییر نگرش در تنوع بخشی به فضای سبز شهری استان خوزستان

احمد نادری در حاشیه جلسه فضای سبز شهری استان اظهار کرد: عدم تنوع در الگوی فیزیکی فضای سبز شهری و ضرورت بازتعریف در جانمایی گونه‌ها به خصوص گونه‌ها در ساختارهای فیزیکی شهری و عدم پویایی در مطالعه سازگاری گونه و جایگزینی آنها در سال‌های گذشته از چالش‌های مهم است.

وی اضافه کرد: در موضوع فضای سبز، مسائلی همچون نشاط افزایی، تلطیف هوا، ایجاد مسیرهای هدایتی، کاهش آلودگی و پاکسازی تعدیل دمای فضای عمومی بهبود کارکرد موسسات آموزشی و فرهنگی و مسکونی، و رفع آلودگی‌های صوتی مدنظر است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: حساسیت شدید برخی از گونه‌ها و کاشت بی‌رویه گونه کنوکارپوس باعث کاهش شدید تنوع گونه‌ای شده است.

نادری بیان کرد: عدم تنوع در فضای سبز شهری از نظر خطر بروز یک آفت یا یک بیماری و از بین رفتن سطح زیادی از فضای سبز مورد مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی برای بهبود فضای سبز ضرورت‌هایی را عنوان کرد و از جمله این ضرورت‌ها، تنوع بخشی در ساختارها و گونه‌ها، زیباسازی شهری و مدیریت نگهداری و توسعه فضای سبز دانست و گفت: هر کدام از این ضرورت‌ها نیازمند تفکرات جمعی و نیازمند تصمیم سازی و تصمیم گیری متناسب با مطالعات انجام شده‌ای است که در آینده هم این مطالعات انجام می‌شود.

نادری ادامه داد: راهبرد اصلی برای فضای سبز خوزستان، تبیین یک نظام برنامه‌ریزی و مدیریت متوازن، همه جانبه، دقیق و علمی برای اصلاح ساختارهای فضای سبز و تنوع بخشی گونه‌ای است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، هماهنگی بین مناظر شهری و محیط زیست طبیعی،  شناخت واقعی و دقیق از موقعیت‌های مکانی  برای توسعه فضای سبز، اطلاعات کافی و دقیق  از اقلیم، تغییرات آب و هوایی، درک ارتباط زیست محیطی مناطق و خصوصیات بوم شناختی گونه‌ها و انتخاب دقیق گونه‌ها متناسب با میدان اکولوژیکی آنها و خصوصیات مکانی را نقاط هدف عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سازوکارهای اصلی برای این برنامه‌ریزی جامع پیش بینی شده است افزود: مطالعه جامع فضای سبز شهری موجود و تعیین نقاط قوت و ضعف شرایط موجود از جمله این ساز و کارهاست.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان افزود: مطالعه زیست محیطی و بوم شناختی گونه‌های جدید سازوکارها و تعیین مزایا و محدودیت‌های آنها، ایجاد بانک اطلاعات فضای سبز شهری بر اساس شرایط موجود، برنامه ریزی جامع متکی بر مطالعه جامع فضای سبز شهری بر اساس طیف سازوکاری گونه‌ها از دیگر سازوکارهای اصلی تلقی می‌شود.

نادری همچنین ترسیم الگوی اساسی و تنوع بخشی در ساختار فضای سبز برای هماهنگی هر چه بیشتر مناظر شهری برای زیباسازی با ملاحظات زیست محیطی و انتخاب دقیق گونه‌ها متناسب با میدان اکولوژیکی آنها و خصوصیات مکانی ساختارها از دیگر سازوکارها مطرح و بر ضرورت تغییر نگرش در تنوع بخشی به فضای سبز شهری تاکید کرد.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین