بحران مهاجران سوری در اروپا و زمینه‌سازی غرب برای مداخله نظامی در سوریه

بحران مهاجران سوری در اروپا و زمینه‌سازی غرب برای مداخله نظامی در سوریه

دولتهای اروپایی تلاش می‌کنند با برجسته کردن بحران مهاجران سوری، ضمن شانه خالی کردن از نقش خود در به وجود آمدن این بحران زمینه و افکار عمومی جهان را برای مداخله نظامی بیشتر در سوریه آماده کنند.

خبرگزاری فارس: بحران مهاجران سوری در اروپا و زمینه‌سازی غرب برای مداخله نظامی در سوریه
مهدی محمودی؛ بحران مهاجران طی سالهای گذشته همواره یکی از مسائل و چالشهای اصلی اتحادیه اروپا بوده است به گونه‌ای که بحثهای داغ زیادی را در میان سیاستمداران اروپایی برای پذیرش یا رد پناهجویان یا مهاجران برانگیخته است.

تا یکی دوماه گذشته اغلب کشورهای اروپایی با ورود مهاجران غیرقانونی به کشورهایشان مخالف بوده و تا جای ممکن تلاش می‌کردند از ورود مهاجران به کشورهای خود جلوگیری کنند.

بحران مهاجران در کاله فرانسه یک نمونه واضح است. بیش از ۳۰۰۰ مهاجر در روستای کاله در مرز انگلیس و فرانسه سرگردان هستند و با وضعیت دشواری مواجه هستند. با اینحال دولت فرانسه به بدترین شکل ممکن با آنها رفتار و دولت انگلیس از پذیرش آنها خودداری می‌کند. این مهاجران بیشتر از کشورهای آفریقایی، عراق، افغانستان و سوریه هستند.

بحران پناهجویان در استرالیا و سفر پرمخاطره دریایی پناهجویان که به امید یک زندگی بهتر با قایق از اندونزی و مالزی راهی استرالیا می‌شوند یکی دیگر نمونه‌های بارز بحران مهاجرت طی سالهای اخیر بوده است.

دولت استرالیا نه تنها از ورود مهاجران به خاک این کشور جلوگیری می‌کند بلکه مهاجران و پناهجویان را به مناطق دور افتاده که از قبل آن را فراهم کرده بود می‌فرستد. دولت کانبرا عده‌ای از مهاجران غیر قانونی را به اردوگاههایی درجزیره «نائورو» و عده‌ای دیگر را به جزیره‌های «مانوس» و «کریسمس» و اخیرا هم کشور «پاپوآ گینه‌نو» اعزام و در آنجا ساکن میکرد. «پاپوآ گینه‌نو»، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که تنها ۱۸‌درصد مردم آن شهرنشین هستند و بسیاری از نقاط آن را هنوز جنگل‌های دست‌نخورده تشکیل می‌دهد که زیستگاه قبایل ابتدایی و دور از تماس با تمدن امروزی است. با این حال تونی ابوت نخست وزیر استرالیا بعد از تشدید بحران مهاجران در اروپا اعلام کرد که کشورهای طی چند سال بیش از ۱۸ هزار مهاجر سوری را پذیرش می‌کند.

مساله مهم درباره این بحران سمت و سوی رسانه‌های غرب برای موجه جلوه دادن این اقدامات و حتی سانسور خبری در زمینه بحران پناهجویان بود.

با این حال طی هفته‌ها و روزهای اخیر موضوع بحران مهاجران سوری به سرعت مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت و به خبر اول آنها تبدیل شد. هرچند که شدت بحران و تراژیک بودن آن به ویژه بعد از انتشار عکس‌های کودک سه ساله سوری که جسدش در سواحل ترکیه پیدا شد خود عاملی برای توجه جهانی و رسانه‌ای بود اما رسانه‌های غربی نشان داده اند که اگر هدف و نفع مشخصی نداشته باشند بحران‌های گنده تر از این را هم از زیر تیغ سانسور خود می‌گذرانند.

به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی به صورت کاملا هدفمند قصد دارند تا از بحران مهاجران به اهداف غرب در خاورمیانه بپردازند. اولویت اول غرب در خاورمیانه در حال حاضر بحران سوریه است و هرچند که مهاجران از کشورهای مختلف آفریقا و خاورمیانه هستند اما تاکید رسانه‌های غربی بر روی مهاجران سوری است و البته انتشار عکس آیلان کودک سه ساله سوریه به این سناریوی آنها کمک شایانی کرده است.

رسانه‌های غربی با برجسته کردن موضوع مهاجران سوریه قصد دارند افکار عمومی اروپایی‌ها را نسبت به بحران سوریه جریحه دار کنند و ضمن مبرا کردن خود از بحران انسانی به وجود آمده در سوریه زمینه را برای مداخله نظامی بیشتر در این کشور آماده کنند.

دولت انگلیس از چند ماه پیش مجوز مشارکت در حمله هوایی علیه داعش در خاک سوریه را از پارلمان این کشور دریافت کرده است. شبکه خبری اسکای نیوز امروز یک شنبه گزارش داد که طی روزهای آینده حملات هوایی نیروی هوایی این کشور علیه داعش در خاک سوریه احتمالا آغاز می‌شود و به دنبال بحران انسانی اخیر مهاجران تمایل(بهانه) لندن برای اقدام نظامی و مشارکت در آن دوچندان شده است.

روزنامه فرانسوی لوپاریزین نیز امروز یک شنبه گزارش داد که نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد اغلب فرانسوی‌ها با مداخله نظامی کشورشان در سوریه علیه داعش موافق هستند. فارغ از اینکه این نظرسنجی معتبر باشد یا نه، به نظر می‌رسد غربیها درحال مقدمه سازی برای مداخله نظامی در سوریه هستند چرا که تا پیش از این چه دولتها و چه مردم اروپا تمایلی به مداخله نظامی در بحران سوریه نداشتند.

مقامات غربی با کمک رسانه‌ها اینگونه القا می‌کنند که عامل بحران فعلی مهاجران سوری داعش و بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه است بنابراین بعید نیست درکنار حمله به مواضع داعش به مقابله با ارتش و نیروهای حامی بشار اسد نیز بپردازند و همزمان معارضان سوری را برای دستیابی به اهداف خود در این کشور تقویت کنند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین