عملیات روانی؛ شایعه موافقت انصارالله با شروط مذاکره در سایه تلفات سنگین سعودی‌ها در یمن

عملیات روانی؛ شایعه موافقت انصارالله با شروط مذاکره در سایه تلفات سنگین سعودی‌ها در یمن

بن‌بست ایجادشده در یمن برای ائتلاف سعودی، آن‌ها را بیش از پیش به سمت ایجاد عملیات روانی کشانده است، حتی اگر بتوانند در چنین شرایط فاجعه‌باری برای عربستان، شایعه تسلیم نیروهای یمنی را تبلیغ کنند، دریغ نمی‌کنند.

خبرگزاری فارس: عملیات روانی؛ شایعه موافقت انصارالله با شروط مذاکره در سایه تلفات سنگین سعودی‌ها در یمن

طی شش ماه گذشته از شروع تجاوز عربستان به یمن، فضای سیاسی و نظامی، هیچ روزی همانند این روزها برای ائتلاف سعودی به بن بست نرسیده بود.

ائتلافی که عربستان و چندین کشور کوچک جنوب خلیج فارس تشکیل داده‌اند، بدرستی نمی‌دانند که اگر فردی از آن‌ها بپرسد چه دستاوردی در طول این شش ماه داشته‌اید، چه جوابی بدهند، نه نتوانسته‌اند «منصور هادی» را باز گردانند و نه زاغه مهمات ارتش یمن را نابود کنند که نشانه آن نیز کشته شدن دهها نظامی اماراتی و سعودی و بحرینی در روز شنبه توسط موشک بالستیک یمنی «توشکا» است.

در این میان که نیروهای ارتش و انصارالله یمن در عمق خاک عربستان در استان‌های «جازان»، «نجران» و «العسیر» مشغول انجام عملیات‌های مختلف هستند و دست بالا را در میدان نبرد دارند، به یکباره برخی رسانه‌های وابسته به جریان سعودی شایعه‌ای را مطرح کرده‌اند تا حداقل در امر تبلیغات روانی تأثیرگذار باشند.

برخی رسانه‌ها با محوریت روزنامه لندنی «القدس العربی» دیروز و امروز در گزارشی مدعی شده‌اند انصارالله و علی عبدالله صالح از موضع سابق خود عقب‌نشینی فاحشی انجام داده‌ و اعلام کرده‌اند که با قطعنامه شورای امنیت و عقب‌نشینی از شهرها و تحویل سلاح‌های سنگین موافقت‌کرده‌اند.

القدس العربی می‌نویسد: طبق سندی که همان نامه «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در یمن به «جفری فلتمن» معاون بان کی مون است، فرستاده سازمان ملل تأکید می‌کند که گفت‌و‌گوهای عُمان پیشرفت زیادی داشته است و در این مذاکرات، انصارالله و کمیته مردمی التزام به قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را پذیرفته‌اند اما با بندی که تمامیت ارضی یمن را خدشه‌دار و بحث محاکمه علی عبدالله صالح و رهبر انصارالله و برخی دیگر از رهبران یمنی را مطرح می‌کرد، مخالت کرده‌اند.

طبق این ادعا، انصارالله و صالح با تشکیل دوباره دولت «خالد بحاح» برای یک دوره ۶۰ روزه موافقت کرده‌اند تا در این دوره دولت وحدت ملی تشکیل شود؛ اما با بازگشت «منصور هادی» مخالفت شده است.

اما نکات قابل توجه

القدس العربی در گزارش خود اذعان می‌کند که این نامه در پنج شنبه هفته گذشته از سوی نماینده سازمان ملل ارسال شده است. اگر این ادعا که نیروهای یمنی با عقب‌نشینی از شهرها و پذیرش قطعنامه شورای امنیت موافقت کرده‌اند درست باشد، اوضاع باید به سمت کاهش درگیری‌ها پیش می‌رفت نه اینکه دو روز پس از این نامه (روز شنبه) ارتش یمن با موشک بالستیک «توشکا» پایگاه ائتلاف سعودی را هدف قرار دهد و موجب کشته شدن بیش از ۶۰ نظامی شود.

نکته بعدی اینکه رهبران یمنی بارها اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها کشاندن عربستان به سمت جنگ فرسایشی است تا از این طریق بیشترین ضربه ممکن را به متجاوزان وارد کند و شرایطی که عربستان در یمن در حال حاضر دارد، دقیقا همان هدف نیروهای یمنی است.

طبق نامه «ولد الشیخ» به «جفری فلتمن»، «نیروهای سعودی در «عدن» زمینگیر شده‌اند و نمی‌توانند بیش از این به سمت شمال پیشروی کنند و همچنین نیروهای جنبش جنوبی که طرفداری عربستان را می‌کنند حاضر نیستند از استان های جنوبی خارج شده و به سمت شمال حرکت کنند» و این به معنای این است که عملا رسیدن به «صنعا» رؤیایی بیش نیست.

نکته مهم دیگر، اینکه تا کنون چنین ادعایی از سوی هیچ یک از منابع رسمی یمنی چه انصارالله و چه ارتش یمن تأیید نشده است.

در آخر باید گفت آن‌چه به نظر می‌رسد، این است که ادعاهای بیان شده صرفا موضوعاتی بوده که در حین گفت‌وگو  همانند دهها مسأله دیگری که مطرح می‌شود، مطرح شده است و رسانه‌های وابسته سعودی از آن‌ها در این شرایط فاجع‌بار برای عربستان، برای پروش خوراک فکری و تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین