عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران: دولت خسارات ناشی از تحریم‌ها در بخش تولید را جبران کند

عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران: دولت خسارات ناشی از تحریم‌ها در بخش تولید را جبران کند
عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران گفت: دولت باید خسارات ناشی از تحریم‌ها به بخش خصوصی و تولید را از طریق اعطای منابع مالی کم بهره به آن‌ها جبران کند تا خون در رگ‌های این بخش جاری شود و بتواند به حیات خود ادامه دهد.

 

بیژن پناهی زاده اظهار کرد: در سال‌های ۸۲ تا ۹۰ واردات بی رویه‌ای انجام شد و این مساله به دلیل وجود منابع سرشار ارزی و درآمدهایی بود که با فروش بشکه‌های نفتی حاصل می‌شد.

 

وی افزود: دولت در حال حاضر درآمدهای ارزی زیادی در اختیار ندارد و نمی‌تواند واردات را در حجم بالایی انجام دهد و همچنان بالا بودن قیمت دلار نیز دلیل دیگری است که در دوران پساتحریم جلوی واردات بی رویه را خواهد گرفت.

 

پناهی زاده تصریح کرد: بالا بودن نرخ دلار و پایین بودن درآمدهای ارزی مزیتی است که در دوران پساتحریم می‌تواند به تولید داخل کمک کند و به این ترتیب می‌توان درآمدهای حاصل از رفع تحریم‌ها را به این بخش اختصاص داد.

 

رییس خانه صنعت و معدن خوزستان عنوان کرد: تحریم‌ها حدود ۴۰ درصد بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته‌اند اما مشکل تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی ناشی از قوانین و مقررات داخلی است و این قوانین باید در جهت حمایت از تولید باشند.

 

پناهی زاده ادامه داد:  اگر دولت از محل منابع حاصل از رفع تحریم‌ها، بدهی خود را به سیستم بانکی پرداخت کند، بانک‌ها نیز می‌توانند تسهیلات کم بهره‌ای را در اختیار بخش خصوصی و تولیدکنندگان قرار دهند و در این صورت در دوران پساتحریم می‌توانیم شاهد رونق تولید داخلی باشیم.

 

وی درباره کالاهای وارد شده به کشور و رقابت تولیدات داخلی با این کالاها گفت: تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند با کالاهای خارجی رقابت کنند زیرا تولیدات دیگر کشورها با بهره‌وری بالا و حمایت‌های بانکی همراه است و بنابراین قیمت تمام شده این کالاها بسیار پایین است اما نرخ بالای تسهیلات بانکی و عدم حمایت از تولیدکنندگان ما موجب شده که تولیدات داخلی توان رقابت با کالاهای وارداتی را نداشته باشند.

 

عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران بیان کرد: اگر بخواهیم واردات انجام دهیم باید این اقدام در راستای حمایت از کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه و ماشین آلات به روز صنعتی باشد تا شاهد پیشرفت صنعت داخلی و افزایش توان رقابت این واحدها با کالاهای وارداتی باشیم.

 

وی افزود: دولت باید خودش را کوچک کند زیرا منابع عظیم دولت صرف هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی می‌شود و بودجه ای برای کمک به بخش خصوصی باقی نمی‌ماند اما اگر دولت خصوصی‌سازی واقعی را انجام دهد می‌تواند از منابع خود در جهت کمک به بخش‌ خصوصی استفاده کند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین