فقط در سال ۹۷ ؛ ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران شده است

فقط در سال 97 ؛ ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ايران شده است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ در داخل، میزان ورود قاچاق به کشور را ۱۱میلیارد دلار درسال۹۷ می‌داند، گفت:آمار دقیق جهانی این شاخص را ۲۰ میلیارد دلار عنوان می‌کند.
به گزارش مهر، سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شاهرود، درباره آخرین آمار قاچاق کالا در کشور بیان کرد: در سال ۹۷ بالغ‌بر ۱۱ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور رخ‌داده که البته این آمار از منظر ما قابل‌قبول نیست چراکه منبع آمار قاچاق کالا در داخل کشور گمانه‌زنی‌ها محسوب می‌شود و نه آمار ثبت‌شده.
وی افزود: اما آنچه برای ما مهم و مستند است، آمار گمرک‌های کشورهایی است که کالا به ایران صادر می‌کنند اعم از هند، چین، اروپا، آسیا و … که این آمار برای ما دقیق‌تر محسوب می‌شود تا آن چیزی که در درون کشور تحت عنوان گمانه‌زنی از آن یاد می‌شود.
عضو خانه ملت گفت: آمار گمرک‌های دیگر کشورها نشان می‌دهد بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالا به مقصد ایران بارگیری شده اما در سامانه گمرکی ما به ثبت نرسیده است.
حسینی شاهرودی بابیان اینکه این امر نشان می‌دهد که بسیاری از کالاهای مجاز و غیرمجاز از حوزه‌های رسمی و غیررسمی وارد کشور ما شده اما در هیچ جا ثبت‌نشده است، تأکید کرد: این حجم از قاچاق کالا ضربات مهلکی را به اقتصاد وارد می‌کند.
وی درباره سامانه جامع تجارت و نظارت بر واردات و صادرات نیز توضیح داد: این سامانه مانند سایر سامانه‌های این حوزه باهدف ساماندهی وضعیت اقتصاد و صادرات و واردات طراحی‌شده‌اند اما نقصی که در سامانه‌های ما وجود دارد این است که این سامانه‌ها به هم متصل و مرتبط نیستند. نماینده شاهرود و میامی در مجلس ادامه داد: شاید ده‌ها سامانه در درون سازمان صنعت، معدن و تجارت وجود دارد اما به همدیگر سرویس نمی‌دهند و لذا همین اشکال در سامانه بین دستگاهی نیز وجود دارد که ازجمله آن‌ها سامانه یکپارچه گمرک را می‌توان نام برد.
حسینی شاهرودی بیان کرد: این سامانه برای ایجاد پنجره‌های گمرکی طراحی‌شده اما زمانی جواب می‌دهد که پنجاه‌وچند دستگاهی که قانونا باید عضو آن باشند، باهم متصل و همکاری کنند اما بعد از گذشت چند سال شاهد هستیم که بسیاری از دستگاه‌ها به این سامانه متصل نیستند و اطلاعات برخط را به حوزه گمرکی ما نمی‌دهند. وی افزود: باید سامانه‌هایی مانند سامانه تجارت در بانک مرکزی، گمرک، وزارت اقتصاد، تعزیرات، صمت و دستگاه‌های دیگر به هم متصل شوند که بتوانند در صادرات کالا، واردات، ثبت سفارش‌ها، تخصیص ارز، ترخیص کالا و ده‌ها مورد دیگر را نظارت و رصد کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه سامانه‌های متصل‌به‌هم و برخط می‌توانند برای صادرات و واردات، نظارت بر آن‌ها و شفافیت تجارت در درون کشور، شرایط خوبی را به وجود آورند، تأکید کرد: نقص عمده این سامانه‌ها این است که در محدوده بسته درون یک سازمان عمل کرده و به دیگر سامانه‌ها متصل نیستند از سویی ما عزم جدی را در دولت برای اتصال این سامانه‌ها شاهد نیستیم تا بتوانیم شفافیت را افزایش دهیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین