مدیرعامل شرکت کشت و صنعت کارون : یک گرم شکر هم به استان قم نفروختیم

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت کارون : یک گرم شکر هم به استان قم نفروختيم

چهل و دومین دوره بهره برداری و عملیات برداشت نیشکر در مجتمع عظیم کشت و صنعت کارون شوشتر به پایان رسید.
سالی که بارندگی های مداوم همراه با سیل و سیلاب نتوانست چرخ تولید کارون بزرگ را متوقف کند.
تلاش و همت مجموعه پرسنل کارون برای رونق تولید, ستودنی است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت کارون بعد از پایان عملیات بهره برداری ۹۷-۹۸ در گفتگویی ویژه گفت:
چهل و دومین دوره بهره برداری نیشکر سخت ترین دوره ای بود که مجموعه کارون با عزمی راسخ و همتی بلند با شایستگی پشت سر گذاشت و توانست در بحران کم آبی سال ۹۷ و تر،آبی سال ۹۸ بیش از۱۲۶۰۰۰تن شکر زرد تولید کند.
عبدالمجید میرزاپور افزود : ۵۷۵ میلیمتر بارندگی طی ۳۵دوره بارش نزولات آسمانی در پاییز و زمستان ۹۷ که در دوره های برداشت نیشکر در خوزستان بی سابقه بوده است موجب کندی روند، عملیات برداشت نیشکر و تولید شکر در مجتمع عظیم کشت و صنعت کارون شد، به گونه ای که هرساله از شروع عملیات برداشت تا پایان اسفند حدود ۸۲% نیشکر برداشت و وارد کارخانه شده بود و ۱۸% باقیمانده ظرف یکماهه اول فصل بهار در بهترین فاصله فصلی(آب وهوایی) برداشت و عملیات برداشت به اتمام میرسید، اما در بهره برداری سال۹۷-۹۸ بخاطر بارندگی های فراوان و شرایط نامساعد آب و هوایی امکان برداشت نیشکر توسط ماشین آلات کشاورزی(هاروستر-تراکتور) امکان پذیر نبود و در پایان فروردین ۹۸ یعنی با گذشت حدود ۲۰۰ روز از عملیات برداشت تنها ۱۸% نیشکر برداشت و تحویل کارخانه شده بود،که با پایان یافتن بارندگی ها در اردیبهشت ۹۸ و شرایط مساعد مزارع برای بهره برداری و ورود ماشین آلات درو و حمل نـی، به مزارع نیشکری-واحد های مختلف کارون بزرگ از کشاورزی، صنعت، تحقیقات، تجهیزات و سایر ادارات با تلاش و همت دو چندان
عملیات بهره برداری را در گرمای اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد ادامه دادند تا در سخت ترین شرایط ممکن چرخ کارخانه بچرخد و با درو و حمل نیشکر تغذیه گردد و تولید شکر کند.
مدیرعامل کارون بزرگ ادامه داد : متاسفانه بر اثر بالا آمدن دبی آب رودخانه ها و کانال های مزارع شرکت و سیلاب ناشی از سیل اخیر، هجوم احشام مردم سیل زده حاشیه رودخانه دز و رودخانه کارون به مزارع شرکت بیش از ۳۰۰۰ (سه هزارهکتار) از مزارع Ratoon کشت جدید برداشت شده آسیب جدی دید که میتوان گفت مزارع کارون طی این مدت چراهگاه حدود ۸۰۰۰راس گاومیش سیل زدگان بود. مهندس میرزاپور افزود: درحال حاضر با تولید ۱۲۶۰۰۰تن شکر زرد پرسنل زحمتکش صنعت کارون توانستند طی سه شیفت کاری ۱۱۵۰۰۰تن از شکر زرد را به شکر سفید تبدیل تا روانه بازار گردد و ۱۱۰۰۰ تن شکر زرد باقیمانده نیز تا آخر مرداد، سفید و کیسه گری خواهد شد. مدیرعامل کارون با توجه به گلایمندی ستاد تنظیم بازار از عدم فروش شکر شرکت کارون به خوزستان و فروش شکر به استان قم گفت : مدارک واسناد فروش شکر کارون موجود است و کارون یک گرم شکر به استان قم نفروخته است و از بخش های نظارتی و قضایی تقاضا دارم به این مسئله ورود جدی کنند زیرا ارگان و اداره ای که در وظایف خود عاجز مانده بخاطر فرار از عدم انجام درست مسئولیت خود به اجبار دیگران را مورد اتهام قرار می دهد، هر چند شرکت کشت وصنعت کارون شوشتر یک شرکت دولتی زیر نظر بانک کشاورزی می باشد و تمام حساب مالی طبق اسناد موجود و زیر نظر بازرسان مالی صورت می گیرد.
تنها دلیلی که ما را مورد هجوم و اتهام قرار می دهند عملکرد ما در جلوگیری از رانت خواری و مقاومت در برابر رانت خواران است.
عبدالمجید میرزاپور ضمن اشاره به دوره بهره وری و عملیات برداشت سال ۹۸-۹۹ بیان داشت : کمتر از ۹۰روز به آغاز عملیات برداشت جدید باقی مانده که نیازمند تعمیرات اساسی دربخش صنعت انجام شود. که طی برنامه ریزی های صورت گرفته،با اراده قوی و تلاش پرسنل صنعت از تاریخ۱۰مرداد عملیات تعمیرات اساسی کارخانه شروع و اورهال خواهد شد.تا بخش صنعت کارون برای آغاز عملیات برداشت نیشکر در اواسط مهرماه۱۳۹۸ آماده نیشکر گیری از مزارع کشاورزی باشد. مدیر عامل مجتمع عظیم کشت و صنعت کارون در پایان گفت: باتوجه به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۹۸ بعنوان سال رونق تولید، در نظر داریم شرکت کشت و صنعت کارون را از تک تولیدی شکر حاصل از برداشت نیشکر ، به دوگانه تولیدی شکر حاصل از کشت نیشکر و چغندر ارتقا دهیم. وی تحریم ها را موجب عدم دستیابی شرکت کارون به تولید دوگانه نیشکر و چغندر دانست و ابراز امیدواری کرد با رایزنی هایی که با وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل بانک کشاورزی کشور داشته ایم، ان شاا… با حمایت مدیران استانی، کشوری و همت و تلاش پرسنل زحمتکش کارون بزرگ بتوانیم در اردیبهشت سال۱۴۰۰ طی یک دوره ۷۰روزه بعداز پایان برداشت نیشکر در اردیبهشت از محصول چغندر تولیدی در مزارع کشت وصنعت کارون تولید شکر کنیم و شرکت کارون از تولید تک محصولی شکر حاصل از نیشکر به تولید دوگانه حاصل از نیشکر و چغندر تبدیل شود.
چهل و دومین دوره بهره وری و عملیات برداشت نیشکر از ۲۰مهرماه۱۳۹۷شروع و تا۶مرداد ۱۳۹۸ ادامه داشت
که طی ۲۷۸ روز عملیات برداشت بر اثر بارندگی های بی سابقه در خوزستان ۱۴۹ روز عملیات برداشت تعطیل و تا ماه دوم فصل تابستان گرم خوزستان ادامه یافت.
گزارش : رضا حسین زاده ترکالکی

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین