دبیر شورای سلامت اهواز : برای نمونه‌گیری، فضای مدارس را احتیاج داریم

دبیر شورای سلامت اهواز : برای نمونه‌گیری، فضای مدارس را احتياج داريم

دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه به شدت به فضای فیزیکی برای نمونه‌گیری نیاز داریم، گفت: گاهی مجبور می‌شویم مراکز نمونه‌گیری را به مراکز بهداشتی ببریم که این مساله، زنگ خطر بزرگی است؛ باید برای نمونه‌گیری، فضای مدارس را در اختیار ما قرار دهند.
مهرداد شریفی اظهار کرد: تنها با پیشگیری و درمان نمی‌توانیم بحث سلامت و بیماری‌ها را بچرخانیم؛ اکنون موضوع سلامت به چالش سیاسی تبدیل شده است و باید دولتمردان و رهبران نظامی و سیاسی نسبت به حوزه سلامت تغییر نگرش پیدا کنند. اگر برنامه سلامت را در دستور کار قرار دهند، شاخص‌های سلامت را می‌توانند تغییر دهند.
وی در خصوص مراجعه مردم به مراکز بهداشت و ازدحام در مراکز نمونه‌گیری و عدم نمونه‌گیری از برخی مراجه‌کنندگان، افزود: در روزهای ابتدایی مشکلات زیادی داشتیم اما با تمهیدات اندیشیده شده، اکنون در اهواز مشکلی نداریم. در حال حاضر در اهواز چهار واحد نمونه‌گیری کرونا فعالیت می‌کنند و در روزهای آینده نیز سه مرکز نمونه‌گیری دیگر افزوده خواهد شد.
شریفی گفت: در بحث نمونه‌گیری نیز مشکل داشتیم اما با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اکنون به اندازه کافی تجهیزات مورد نیاز وجود دارد.
وی بیان کرد: در روزهای آینده مطلقا کمبود کیت آزمایشگاهی نخواهیم داشت. روز پنجشنبه ۶۰ تا ۷۰ هزار کیت خریداری شد و کیت به اندازه کافی در مراکز ما وجود دارد اما از آنجا که بار بیماری بالا است و حساسیت مردم دو چندان شده است، مراجعات افزایش یافته است.
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در مرکز بهداشت وظیفه داریم از اعضای خانواده هر فرد مثبت کرونا، آزمایش بگیریم بنابراین از همه این افراد برای انجام آزمایش دعوت می‌کنیم.
وی در خصوص انجام نشدن آزمایش از خانواده برخی بیماران مبتلا به کرونا، عنوان کرد: در این زمینه کمبودهایی وجود داشت که برطرف شده است. در حال افزایش مراکز نمونه‌گیری نیز هستیم و اگر افرادی هستند که آزمایش از آنها اخذ نشده است می‌توانند با شخص من تماس بگیرند.
شریفی گفت: بار مراجعات تا حدی زیاد است که همکارانم از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۲ شب آماده انجام تست هستند.
جای نگرانی در زمینه انجام آزمایش وجود ندارد اما پیک مراجعه مردم بین ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر است که در این بازه زمانی هوا فوق‌العاده گرم است و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود. افراد مثبت با علائم بیماری نیز بین افراد حضور دارند و وسایل حفاظتی استفاده نمی‌کنند.
وی با اشاره به شناسایی حدود ۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا در حوزه غرب اهواز، ادامه داد: مردم قبلا بیماری کرونا را جدی نگرفته بودند اما اکنون که بیماری شایع شده و میزان شیوع بیماری بالا رفته و افراد زیادی مبتلا شده‌اند، مردم این بیماری را جدی گرفته‌اند و بار مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی بالا رفته است. همکاران ما اکنون به صورت شبانه‌روز و تا ساعت ۱۲ شب بدون هیچ استراحتی در حال انجام نمونه‌گیری هستند.
دبیر شورای سلامت اهواز گفت: افرادی که آزمایش می‌دهند، نباید برای گرفتن جواب آزمایش به مراکز بهداشتی مراجعه کنند بلکه جواب آزمایش به صورت پیامک برای آنها ارسال می‌شود. مقرر شده است که در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت جواب تست کرونا داده شود. وی افزود: امروز مراکز بهداشتی و درمانی تنها کار مربوط به کرونا را انجام نمی‌دهند بلکه مراقبت از مادران باردار و سالمندان و واکسیناسیون را نیز باید انجام دهند. گاهی مجبور می‌شویم مراکز نمونه‌گیری را به مراکز بهداشتی ببریم که این مساله، زنگ خطر بزرگی است بنابراین باید همه مسئولان به ما کمک کنند.
شریفی گفت: باید برای نمونه‌گیری، فضای مدارس را در اختیار ما قرار دهند. ادارات و سازمان‌ها نیز در صورت امکان، فضا در اختیار ما قرار دهند تا تعداد نمونه‌گیری را بالا ببریم. حتی باید در تامین نیروی انسانی و تجهیزات هم به ما کمک کنند.
وی افزود: مردم و مسئولین بدانند که تنها بخش بهداشت و درمان طرف حساب کرونا نیست و همه ادارات، سازمان‌ها و بخش مشارکت‌های مردمی باید به ما کمک کنند.
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: ما منکر زحمات دستگاه‌های اجرایی نیستیم اما خواهان همکاری بیشتری هستیم. اکنون به شدت به فضای فیزیکی برای نمونه‌گیری نیاز داریم.
وی گفت: یکی از دلایلی که موجب شده در خوزستان و اهواز هنوز مشکل افزایش ابتلا به کرونا داشته باشیم، ادامه برگزاری مراسم عروسی و عزاداری است. بازار بورس و دفاتر پیشخوان دولت نیز بسیار شلوغ هستند.
شریفی ادامه داد: درب‌های ورودی ساختمان‌های دستگاه قضایی نیز بسیار شلوغ هستند. با توجه به اینکه برای ورود به این اماکن، باید بازرسی انجام شود و بازرسی به صورت دستی است، خطر انتقال ویروس افزایش می‌یابد. رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز عنوان کرد: تحقیقات و بررسی‌هایی که همکاران مراکز بهداشتی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که توصیه‌های ما در افرادی که سواد کمتری داشته‌اند بیشتر تاثیر گذاشته است و متاسفانه افراد باسواد شاید به دلیل اینکه فکر می‌کنند دانسته‌های بیشتری دارند، کمتر توصیه‌ها را جدی می‌گیرند و ریسک خطر در این افراد بسیار بالاتر است. وی در خصوص تاثیر استفاده از دستکش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: استفاده از دستکش در کاهش بار بیماری تاثیر ندارد. دستکش رها شده در محیط نیز می‌تواند باعث آلودگی ثانویه شود. بهترین راهکار مقابله با کرونا، شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه است. اگر شستشوی دست‌ها به درستی انجام شود و از ماسک نیز به درستی استفاده شود و فاصله یک و نیم متری با دیگر افراد رعایت شود، کسی به بیماری مبتلا نخواهد شد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین